Har gjort sin siste motevisning.
Jean Paul Gaultier forlater catwalken for godt. Hans haute couture-merke Gaultier Paris fortsetter riktignok med han ved roret, men det er usikkert i hvilken form.
Motens «enfant terrible» takket for seg med et oppsiktsvekkende moteshow stappfullt av stjerner.
Nå skyter søk etter merket på nett fart, skriver Vogue.
Stjernespekket avskjed
Den 67-år gamle designeren har i en årrekke både gledet og sjokkert med sine utradisjonelle kreasjoner, men er kanskje aller best kjent for å kle opp Madonna i det ikoniske kjegleform-bh-korsettet for hennes Blonde Ambition Tour i 1990.
Han er også blitt hyllet for å ta et oppgjør med kjønnsroller ved blant annet å kle menn i skjørt, og ikke minst for sin utypiske casting på catwalken – lenge før mangfold var et buzzord.
Derfor kom det kanskje ikke som en overraskelse at finaleshowet hans var intet mindre enn en stjernespekket oppvisning med modeller av ulik karakter, størrelse, form og farge.

Blant navnene som prydet catwalken var supermodeller, dansere, filmstjerner og populærkulturikoner som søstrene Hadid, Karlie Kloss, Winnie Harlow, Irina Shayk og Coca Rocha. Paris Jackson – som gjorde sin catwalk-debut, Dita Von Teese, Yasmin Le Bon og Pedro Almodóvars muse – Rossy De Palma.


Vil ha vintage
Men selv om en æra er over for Jean Paul Gaultier, betyr ikke det at etterspørselen etter hans design er over. Snarere tvert imot.
For ved hjelp av supermodeller slik som Bella Hadid, som viste seg i vintage Gaultier på kvelden for avskjed-showet, har salg av merket økt med hele 40 prosent fra 2018 til 2019.
Overdelen Bella bar var fra modellens favorittiår – nemlig 90-tallet. Crop-toppen i denim, pyntet med sikkerhetsnåler, stylet hun med en oversized blazer, lave jeans og ikke minst en flerfarget hatt som alle som husker 90-tallet kjenner igjen.

Men supermodellen er ikke den eneste som har gått i arkivene til Jean Paul Gaultier.
Søk etter merket på nett har vokst med hele 187 prosent i 2019.
Jean Paul Gaultier startet sitt selskap i 1982, og introduserte couture i 1997. Han la ned sitt ready-to-wear-merke i 2014 for å fokusere blant annet på couture.
Les også: Fransk luksusmotehus teamer opp med en av verdens største sportsligaer