Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Hvordan går det med norske motebutikker om dagen?
Teamet på Dapper. Foto: Dapper

Hvordan går det egentlig med norske motebutikker om dagen?

– Den verste uken i mitt liv.

2021 er et tilbakelagt kapittel og 2022 byr på blanke ark. Hvordan står det egentlig til med norske motebutikker om dagen?

Melk & Honning tok en prat med tre norske motebutikker om status.

Nå stenger Me and More butikken sin på Sæter etter 4,5 år.

Eier og daglig leder, Karoline Ottersen, bekrefter overfor Melk & Honning at de har lagt den ned «på grunn av konsekvenser av pandemien».

– Vi har ikke klart å få tilbake omsetningen som vi hadde før pandemien, og er en liten familie-bedrift som er avhengig av omsetning for å kunne drive. Pandemien ble rett og slett for lang, og uten støtte fra staten så gikk det ikke mer, sier Ottersen til Melk.

Butikken på Sæter hadde sin siste åpningsdag 3. januar.

– Uken som har vært har helt klart vært den verste uken i mitt liv. Det er helt forferdelig å måtte legge ned etter alt vi har jobbet for og skapt etter 4,5 år. Nå prøver jeg å plukke meg selv opp igjen for å fokusere på det som er igjen – butikken i Oslobukta og nettbutikken vår.

Julehandelen er for mange høydepunktet på tampen av året. Denne gikk ikke som forventet for Me and More – spesielt i byen.

– Men det var vi litt forberedt på. Med påbud om hjemmekontor og stengte restauranter så er det generelt mye mindre trafikk i byen. Så vi hadde ikke så høye forventninger, men hadde jo så klart et lite håp om at det skulle bli bedre enn det ble, fortsetter Ottersen.

norske motebutikker
Karoline Ottersen. Foto: Privat

Hun forteller at de klarte seg «relativt greit» i første del av 2021.

– Men med mindre fortjeneste enn vanlig, da vi måtte ha rabatter for å holde det gående når vi var helt nedstengt. Det er det siste halvåret som har gjort at vi måtte stenge ned. Rett og slett på grunn av stor nedgang i omsetningen i mange måneder.

Høsten 2021 åpnet de en ny butikk i trendy Oslobukta, hovedstadens nye it-bydel.

Les også
5 norske designere som har gjort hobbyen sin til business på Instagram

– Butikken i Oslobukta hadde bare vært åpen noen måneder før ny «nedstenging», så maks uflaks sånn sett. Men vi er allikevel glad for at vi turte og satse på nytt etter alt som allerede hadde vært, og vi har stor tro på området når alt er tilbake til normalen! 

Hva tenker dere om året som kommer?

– Vi tror at 2022 er året hvor vi alle skal reise oss og leve som aldri før igjen. Det håpet må vi ha for å komme oss igjennom alt som har vært. Våren og sommeren i Bjørvika tror vi blir knallbra!

– Med mindre påbud om hjemmekontor og lignende fremdeles gjelder – for det er døden for butikkene i gatene som oss – og da er det ikke så mye å gjøre enn å føye seg deretter. Men vi ser lyst på fremtiden og er optimistiske for hva som er i vente. 

Hun berømmer Carucel eiendom, som står bak Oslobukta, som har gjort «en fantastisk jobb med området», med tanke på butikker og restauranter.

Etter planen skal de 15. januar relansere nettbutikken sin.

– Vi håper at det vil holde hjulene gående til alt er mer normalt igjen. Den vil da driftes av oss i Oslobukta og utvalget i butikken der vil også gjenspeile nettbutikken. Vi får en hel fantastisk varepakke denne våren, så tror vi blir veldig bra! 

Flyttet butikken fra Paleet til Frogner

– Starten på 2021 ble ekstremt hard for oss med stengt fysisk butikk og rabatter midt i sesong grunnet dette. Her reddet nettbutikken vår oss noe, så vi er glade for at vi da hadde en etablert nettbutikk vi kunne lene oss noe på i denne perioden, sier Kristoffer Lund Hernes, daglig leder hos Svean til Melk.

Hvordan går det med norske motebutikker?
Kristoffer Lund Hernes. Foto: Svean

– Det ble heldigvis noe bedre mot sommeren med gjenåpning av fysisk butikk, mindre smitte og restriksjoner, og derav mer kjøpsglede blant folket.

Les også
Sommerbryllup: Her giftet de norske og internasjonale moteprofilene seg i sommer

Han forteller at den gode trenden «dalte delvis inn mot julehandelen», men at den gikk greit sammenlignet med i fjor, da de så seg nødt til å rabattere varene sine midt i sesong. Fortjenesten deres denne julen ble derfor bedre.

Samtidig som noen stenger, åpner andre. Denne uken flyttet Svean butikken sin fra Paleet til Frogner.

– Vi har lenge drømt om en butikk på gateplan, da vi føler at vi ikke er en typisk senterbutikk. Alt skjedde veldig fort, men da vi plutselig fikk tilbud om å lansere denne drømmen var vi ikke vonde å be, selv midt i en pandemi!

– Vi hadde kort tid på å finne nye lokaler, men forelsket oss fort i våre nye lokaler i Frognerveien 13B. Det skjer mye på Frogner nå, noe vi håper å bli en positiv del av. Nå har vi akkurat åpnet og håper at vi blir tatt godt imot av våre faste kunder, men også nye.

hvordan går det med norske motebutikker
Den nye butikken på Frogner. Foto: Svean

Multibrandbutikken Dapper åpnet dørene på Grünerløkka i Oslo 2013. Seks år senere byttet de adresse og åpnet kombinert unisexbutikk, kafé og vinbar.

I oktober 2021 startet de opp en ny butikk kombinert med bistro i Oslobukta.

Erlend Osland Simensen i Dapper forteller til Melk at året som har gått «har vært god butikk» for dem, med en økning gjennom hele året, til tross for et par stramme nedstengninger. Også julehandelen gikk bra for Dapper.

– Butikken har vi så å si klart å holde oppe gjennom hele pandemien, med unntak av en lengre lockdown hvor kun nettbutikken var oppe.

– Folk har benyttet seg av butikken vår og vi er veldig takknemlige overfor våre trofaste kunder og de som oppdaga oss i løpet av fjoråret. Vi har også tatt inn mer klær enn noen gang og varepakken er forbedret mye de siste sesongene.

erlend Osland Simensen
Erlend Osland Simensen på Dapper Bistro. Foto: Fredrik Fernando Austad

De har også fått inn et par merker de i lang tid har hatt som mål å ha, og arbeider videre med å finne de neste riktige merkene for Dapper, forklarer han.

– Samtidig har det vært mildt sagt utfordrende å drive servering i denne tiden, og dette har kostet mye for mange. Jeg tenker da spesielt for ansatte i serveringsbransjen som igjen ble berørte nå rett før jul – det føles neppe som noen dugnad for ansatte i denne bransjen.

– Vi skal heller ikke legge skjul på at å miste de ti siste dagene før jul med servering i Oslobukta, en tid som i utgangspunktet var helt fullbooka, var en dramatisk opplevelse. Uansett vil jeg benytte anledningen til å si hvor stolt jeg er av de som jobber i serveringsstedene og i butikkene våre, de har levert og stått på under mildt sagt urolige omstendigheter. 

Les også
STILORAMA: Ingrid Vik Lysne

Å åpne ny butikk med bistro midt oppi pandemien har vært gøy og «forsåvidt gått etter forventningene», med «noen kvelder for bøkene» i løpet av høsten.

norske motebutikker
En travel kveld på Dapper Bistro i høst. Foto: Dapper

– Vi er også inne her med et langsiktig perspektiv og vi er sikre på at lokalet og bistroen nede i Oslobukta har mange gode år foran seg – både når det gjelder varehandelen og servering.  

Opplevde dere mest etterspørsel i fysisk butikk eller på nett i 2021? 

– Totalt har vi vel større omsetning på nett, men for Dapper sin del så er fortsatt den fysiske opplevelsen sentral og her er det fortsatt størst omsetning i butikken. Når det er sagt, øker nettbutikken mer enn den fysiske så vi ser helt klart at det er helt sentralt å være på begge flater. 

Målet for 2022 er å gjøre mer av det de har gjort, og lage en enda bedre butikk for kundene deres.

– Vi har mange planer utover våren, og varepakken blir bare sterkere – vi har egentlig først denne våren begynt å legge ordre for to butikker. To butikker og mer varer betyr et bredere sortiment og gjør også at vi ikke blir like fort utsolgt for de beste plaggene hver sesong.

Les også: Nå åpner det norske merket ny butikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer