– Jeg tror kundene er veldig gira og klare for å handle igjen.
– Etter å ha levd og jobbet med mote og klær siden videregående så har jeg alltid hatt en drøm om å åpne en egen butikk eller starte noe eget innen for mote, forteller Karoline Ottersen til Melk & Honning.
Nå åpner hun sin andre butikk.
Denne gangen i trendy Oslobukta.
Der skal en rekke nye butikker og spisesteder åpne, blant dem det norske motemerket Holzweilers egen restaurant, Platz.
Da hun åpnet Me and more i 2017 var det etter en lang stund i mammaperm.
– Jeg og mannen min fant ut at nå var tiden inne for å ta sjansen og bare gå for det man brenner for. Så vi la alle pengene våre i realisere drømmen min.
De ville starte en multibrand-butikk med «et unikt utvalg varer man ikke finner alle andre steder». Med andre ord det de aller fleste, og det er mange av dem, multibrand-butikkene sier. Så hvordan skiller man seg fra resten?

– Vi har nok mer like merker som andre enn det vi hadde i starten. Selv om vi føler at vi er raske på ballen med brands tar det ikke lang tid før mange andre butikker har de samme. Sånn er bransjen, dessverre.
Hun mener likevel de skiller seg ut når det kommer til vareutvalg.
– Vi tør å ta inn litt mer av krydder-varene enn du finner hos mange av de samme type butikkene som oss. Vi har også merker som er rimelige samt noen mer eksklusive. Vi skal ha litt for alle. Det er viktig for oss.
Koronakrisen har preget den lille familiebedriften, og selv om fjoråret gikk rimelig greit, legger hun ikke skjul på at det har vært tøffe tak.
– Vi klarte oss ganske bra i 2020, vil jeg si. Vi var tidlig ute med hjemlevering, live-sendinger og fant på mye «nytt» på kort tid.
– Etter hvert begynte alle de andre butikkene med mye av det samme, så klart, og nå over ett år senere så går det ikke like bra. Da vi fysisk ble stengt ned startet det virkelig å merkes. Vi sitter igjen med mer varer og henger mer og mer etter. I tillegg tappes man for krefter og driv etter så mye motstand, ikke minst etter å ha gått på et ekstra gir i over ett år.

– Man føler seg hjelpesløs når man ikke kan hente inn mer kapital, og man ser at det begynner å tære på. Men vi gir ikke opp, og skal jobbe på!
Krisen har gjort de noen erfaringer rikere også, og noe av det de tar med seg er at man kan hvis man vil og at det lønner seg å tenke nytt, sier hun.
Nå gleder de seg til å åpne sin andre butikk i Oslobukta i august. Fra før av har de en butikk på Sæter på Nordstrand i Oslo. Den butikken forblir der, og tanken er å skape det samme, men i annerledes omgivelser og lokaler.
– Vi hopper i det, og jeg har troen på at dette kommer til å bli virkelig bra. Jeg tror ting skjer av en grunn, og både timingen og alt ved dette føles helt riktig! Det er et tøft valg med tanke på tiden vi er i, men om man vil klare seg og nå langt må man hoppe ut i ting selv om det føles skummelt.

Hun tror Oslobukta vil bli et nytt knutepunkt i byen, og tror kundene nå er klare for å shoppe igjen etter flere runder med stengte butikker i Oslo.
– Jeg tror kundene er veldig gira og klare for å handle igjen, spesielt i byen. Så jeg er positiv, og tror det kommer til å bli bra når vi åpner. Det er jo klart at man er ekstra spent på å se om folk forblir på hjemmekontoret eller ikke, men jeg tror vi er klare for å dra på jobb, møte folk og ikke minst shoppe.
Les også: Har salget hos nettbutikkene økt under koronakrisen?