Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Dapper åpner ny Oslo-butikk
Snart ser du disse i Oslobukta. (Foto:

Dapper åpner sin andre Oslo-butikk i Oslobukta

– Kaffe, frokost og lunsj på dagen og middag og vin på kvelden.

Forrige uke kunne endelig butikker og kjøpesentre i Oslo åpne igjen etter to måneder nedstegning. For mange var det tredje runde. Men til tross for at koronakrisen har rammet klesbransjen hardt, velger mange å satse nå.

Melk & Honning kan avsløre at Dapper åpner ny butikk i Oslobukta til høsten.

Det er den norske multibrand-butikkens andre i Oslo. Fra før av har de butikk på Grünerløkka.

Den nye butikken i Oslobukta vil, som butikken på Grünerløkka, bestå av både retail og servering. Kaveh Ataei fra Dapper bar skal stå for mat-konseptet også her. Han har 15 års erfaring fra drift av blant annet Java.

Alexandra Renna, assisterende butikksjef og sosiale medier-ansvarlig, og Erlend Osland Simensen, medeier og innkjøpsansvarlig, gleder seg stort til å åpne en andre butikk.

– Jeg tror Dapper har vært moden for en butikk til en liten stund. En ny bydel som ikke ligger tydelig definert i en vest-øst-akse gir muligheter til å selv definere hvordan det skal bli der, sier Erlend Osland Simensen i Dapper.

– Å drive butikk i en annen by hadde vært utfordrende sånn rent praktisk da folkene som jobber hos oss er viktig. Å starte i Oslo gjør at vi kan ta med mange av de som jobber hos oss ned der og rett og slett vokse oss litt større med to lokasjoner. Det blir også spennende for oss å vise hva vi er utenfor vår egen bakgård på Grünerløkka. Det gleder vi oss til.

Alexandra Renna, serveringsansvarlig Kaveh Ataei og butikksjef Anders Mageli.

Som alle andre har også de måttet stenge ned butikken på Grünerløkka i lengre perioder i fjor og i år. Det har bydd på utfordringer, forteller han.

– Korona har først og fremst ført til veldig mye usikkerhet for alle hos oss. Og spesielt de ansatte som hele tiden må forholde seg til nye restriksjoner, nye skift og med nedstengninger også en del permitteringer. Dapper har klart å holde mye åpent frem til den totale nedstengningen i vinter og vår. Selv om det har påvirket mulighetene for å selge varene våre.

– Nett kan nok fortsatt ikke hundre prosent erstatte en butikk som vår. 

Etter å ha fått nye lokaler på Grünerløkka høsten 2019 ble mange av planene endret. Vinbaren skulle etter planen åpne 16. mars i fjor, men ble først åpnet delvis to måneder senere dog under strenge koronarestriksjoner.

– Vi klarte likevel å etablere god drift med kafé på dagtid og vin på kvelden frem til november i fjor. Det skal Kaveh og gjengen i baren ha honnør for.

Også netthandelen gikk «ganske bra», og med det kunne ansatte flyttes rundt for å begrense permitteringene noe, forteller Simensen.

– Det er vi veldig glad for selv om vi ikke har vært i nærheten av å kunne opprettholde den aktiviteten som har vært planlagt. Det er kanskje dette som har vært det tyngste, å se at folk ikke har en jobb å gå til. 

Den nye butikken, som åpner i oktober, blir ifølge ham en ny satsning, men samtidig en videreføring av det de allerede gjør i baren på Grünerløkka.

Dapper-teamet på testmiddag for å sette menyen for den nye butikken i Oslobukta. (Foto: Jonas Carlsen)

– Et par av de som driver Dapper og baren i dag kommer inn på eiersiden i driften av det nye spisestedet. Det tror jeg er nøkkelen til at vi lykkes her nede. Samtidig har vi en gjeng med god erfaring fra servering og naturligvis butikk, og jeg tror vi har mye å gi til den nye bydelen.

– For oss er det viktig at det går en rød tråd fra Dapper ned til Oslobukta. Derfor er det viktig at butikken – eller bistroen – blir et trivelig sted å komme til og et sted man kan senke skuldrene, selv om kvalitet og service står i sentrum.

Konseptet er fortsatt i det han beskriver som «en planleggingsfase».

– Det er vanskelig å si for mye, og mye kan endre seg de neste månedene.

(Foto: Jonas Carlsen)

Men noe kan han avsløre allerede nå.

– Vi vil ta med elementer i design fra Dapper Grünerløkka, men vil jobbe med å få mest mulig ut av det nye lokalet som er stort, lyst og har mange glassflater. Vi forsøker å bruke mye overskuddsmaterialer og brukte møbler, samtidig vil det være varene og maten som vil ha hovedfokus.

– Vi ønsker å servere kaffe, frokost og lunsj på dagen og middag og vin på kvelden. Derfor er det viktig å kunne transformere stedet en gang i løpet av ettermiddagen. Kaféstemning på dagen og en lunere atmosfære på kvelden.

Når det kommer til maten vil de ha et sterkt fokus på grønnsaker, en slags midtøsten møter Italia, forteller Simensen.

Også andre norske merker åpner dørene i Oslobukta i høst. Blant dem er Me and more og også Holzweiler som åpner sin egen restaurant, Platz.

– Det blir spennende å se. Det gir muligheter til å treffe andre folk enn på Grünerløkka. Kanskje vil det være litt flere turister i området, folk som skal på museum eller opera på kvelden og lunsj for folk som jobber i området på dagen? Oslo er jo en liten by, og det er en kort sykkeltur ned dit fra de fleste områder. Drømmen er at man får en blanding av mennesker med forskjellige bakgrunner som bruker de kvalitetene nærheten til sjøen gir oss i Oslo. 

(Foto: Jonas Carlsen)

Les også: Endelig kan de åpne dørene til sin nye Oslo-butikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer