Kate Bosworth er en stor fan av G-beauty-merket Augustinus Bader. Bilde via instagram @augustinusbader

Vil G-beauty ta over for K-beauty?

Koreansk kosmetikk har tatt vesten med storm – nå kan German beauty bli det neste.

Allerede i 2016 kunne Melk & Honning melde at koreanske kosmetikk var i ferd med å innta den vestlige verden. Plutselig begynte man å høre om produkter med snegleslim og biegift, og ikke minst 10-stegs hudpleierutiner. Mange lot seg fascinere. Den norske Facebook-gruppa Koreansk Kosmetikk fikk kjapt 20 000 medlemmer, som ivrig delte sine erfaringer rundt disse nye, fremmede produktene.

Fire år senere har den aller verste K-beauty trenden lagt seg, selv om sheet masks, daglig bruk av solfaktor og BB-creams er normalisert og implementert i manges rutiner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan det se ut til at G-beauty – German beauty – tar over stafettpinnen etter den østlige trenden.

Les også: Åpner Oslos første veganske helsebar

– Det er skincare-minimalisme på sitt beste.

Karoline Wedel er grunnlegger av den nye, norske nettsatsningen for G-Beauty kalt Glowkey. Hun har bakgrunn innen beauty PR-bransjen i London og Sydney.

– Jeg har alltid vært over snittet interessert i hudpleie og skjønnhet, og gjerne den første til å hoppe på nye trender. Ettersom jeg jobber i bransjen er jeg selvfølgelig glad i å teste nye produkter, og jeg hadde en periode der jeg prøvde alt av trendingredienser som skulle gjøre huden både dewy, glødende, kvisefri og superfuktet, forteller hun Melk.

– Jeg vet ikke engang hva jeg tok på samtidig, men det var både retinol, fete oljer, diverse AHA- og BHA-syrer, og C-vitamin i miksen. Hver for seg helt fantastiske hudpleieingredienser, men sammen ble det for mye. Jeg fikk stadig mer irritert, rød og nuppete hud, og kunne ikke forstå hvorfor. Jeg brukte jo bare såkalte «must-haves» i hudpleien! 

En kveld kom hun over en Vogue-artikkel om hvorfor tysk hudpleie er det neste store.

– Etter å ha vært innom asiatisk hudpleie, var dette det helt motsatte. Det traff meg rett i hudpleiehjertet, forteller Karoline Wedel til Melk.

– Det er noe befriende med det å bli fortalt at jeg ikke må ha 10 til 12 hudepleiesteg i rutinen min hver morgen og kveld for å få plettfri hud. Jeg innså at jeg rett og slett hadde gått litt bananas. Det var for mye som skjedde på en gang.

Til forskjell fra K-beauty baserer G-beauty seg på det superenkle rens-toner-fukt-mantraet. Det ga mye mening for Wedel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er enkelt og back-to-basics. Det gir huden til til å jobbe med det du faktisk gir den og å få litt «fred».

– Det er skincare-minimalisme på sitt beste.

MINIMALISME. Merme Berlin er blant merkene Glowkey fører eksklusivt i Norge. Bilde via Instagram @glowkey

En imøtekommende trend?

New York Times skriver i en artikkel om fenomenet at G-beauty er mye mer imøtekommende enn K-beauty, fordi det er lettere å forstå seg på. Til forskjell fra de koreanske produktene er forpakningen gjerne nedstrippet og enkel, og det er ofte hudleger som står bak.

– G-beauty er lik K-beauty på den måten at mange av hudpleieseriene og produktene fokuserer på én aktiv ingrediens per produkt. MERME Berlin sin serie er et eksempel på dette, der alle produktene kun består av én ingrediens hver.

– Men til forskjell fra koreansk kosmetikk er det altså i G-beauty ikke nødvendig å bruke alle de 10-12 forskjellige aktive ingrediensene hver eneste morgen og kveld.

Hun påpeker at det ikke betyr at man må kutte ut alt man allerede bruker og aldri se i retning av det igjen.

– I stedet bør man skreddersy rutinene bedre til sin hud. Dene ene uken sliter man kanskje med et kviseutbrudd og kan svitsje den næringsrike oljen med et lettere vannbasert serum, mens den neste uken føler man seg rød og sensitiv og bør bruke noe mer antiinflammatorisk.

– Poenget er at man kanskje ikke trenger både den næringsrike oljen og det vannbaserte serumet samtidig!

Hun mener det kan ligge mye variasjon i mantraet rens-toner-fukt, avhengig av hudtype.

– For en med tørr og sensitiv hud kan det bety rens-eksfoliering-olje. Altså en skånsom renselotion, et eksfoliator med melkesyre og en dyptvirkende og næringsrik ansiktsolje. For en med fet hud kan det bety rens-toner-serum, i form av en rensende leire som tar bort overflødig olje, en BHA-toner for å rense porene i dybden og et fjærlett, vannbasert serum for å fukte huden uten å trigge mer oljeproduksjon eller kviseutbrudd. Og slik kan man fortsette i det uendelige.

– Man har gjerne ulike behov på dagtid og kveldstid også, og det løses enkelt med en svitsj i for eksempel serumet eller oljen, og vipps, så har man to enkle rutiner for morgen og kveld.

G-BEAUTY. Augustinus Bader The Cream er blitt en storfavoritt blant kjendiser og influencere.

Basert på vitenskapelige studier

Typiske G-beauty merker man kanskje allerede kjenner til er Weleda, Nivea og Dr. Haushka. Dette er gamle travere som mange allerede har testet. Men også hippe, eksklusive tyske merker som Dr. Barbara Sturm, Augustinus Bader og Susanne Kaufmann er G-beauty.

Hos Glowkey fører de foreløpig Weleda og Niva, i tillegg til Less og Merme Berlin, som de eneste i Norge.

– Merme sin Facial Beauty Elixir ble vår bestselger nesten umiddelbart. Det er en florlett, næringsrik ansiktsolje som gir en fantastisk vakker glød!

– I og med at vi nylig lanserte, har vi flere spennende merkevarer på vei som blir helt nye på det norske markedet. De gleder vi oss til å dele med kundene våre!

G-beauty fokuserer på ingredienser av høy kvalitet, som gjennom en årrekke har vist i vitenskapelige studier at de fungerer.

– Vitamin A, eller retinol som det oftere er kjent som, C-vitamin og hyaluronsyre er gode eksempler. Naturlige fuktighetsgivende oljer som avokadoolje og jojobaolje er også typisk. E-vitamin er kjent for å være en fuktighetsgivende antioksidant med betennelsedempende egenskaper, så denne finner du gjerne også i mister og ansiktsmasker. 

Wedel tror den minimalistiske tankegangen passer godt for den «jevne kvinne» i Norge.

– Norden er allerede kjent for sin minimalistiske kles- og interiørstil, så hvorfor ikke la det gjenspeiles i hudpleien også? Samtidig tror jeg at for de fleste av oss er det mer enn nok med en skikkelig god hudpleierutine med tre eller fire steg i en vanlig, travel hverdag.

– Det er rett og slett mer gjennomførbart.

Heaven Scent: Noe skeptisk til trender

– Vi har egentlig ikke forholdt oss så veldig til hverken K-beauty trenden eller andre trender. Vi vil gjøre vårt ytterste for å gi kunden vi har en god opplevelse, og komme hjem med produkter vedkommende kommer til å bruke og å få nytte av, forteller Henia Gamborg Kjørsvik hos nisjeparfymerikjeden Heaven Scent i Oslo til Melk.

Henia Gamborg

– Det er jo ikke alle som er interessert i, eller har tid til 10 stegs rutiner.

Ifølge henne har de flere merker som går innunder G-beauty filosofien.

– Disse har drevet med konseptet rundt få produkter og maks uttelling i flere år. Rodin er et eksempel, med sin enkle rens og ene olje, eller Själ, som har totalt ni produkter som alle kan bruke. De oppdaterer også sine eksisterende produkter fremfor å utvikle nye.

– To andre merker med en enkel tilnærming til hudpleie er Kjær Weis, som kun har rens, toner og olje tilpasset alle hudtyper, og Diptyque der produktene har flere bruksområder, blant annet en rensemaske som også kan brukes som skrubb.

Gamborg Kjørsvik påpeker at ulempen ved enhver trend er at man kjøper noe som kanskje ikke passer til seg personlig, og at det viktigste derfor er å kjenne sine egne behov og sin egen hud.

– Det gjelder å prøve seg frem og finne en rutine man faktisk gjennomfører, samtidig som det skal føles bra og gi deg glede. Det er ingen merker vi har hvor du ikke kan plukke ut tre produkter for en god opplevelse, men det kommer jo helt an på hva du ønsker at produktene skal gjøre.

– For noen kan det være for mye å skrubbe huden, eller bruke syrer hver dag, mens andre kan ha nytte av dette. Jeg vil og oppfordre folk til å kjenne etter hva huden trenger i forskjellige perioder. Tørt inneklima vinterstid gir selvfølgelig et annet behov enn solfylte dager.

Les også: Satser alt på norsk nisjeapotek inspirert av fransk apotekkultur