Bilde via Instagram @fentybeauty

Salget av skjønnhetsprodukter i Norge har eksplodert under koronakrisen

Viken og Asker de aller mest ivrige.

De siste månedene har Norge være i en unntakstilstand man ikke har opplevd maken til siden andre verdenskrig. Men selv om de aller fleste butikker og kjøpesentre har holdt stengt, betyr ikke det at nordmenn har latt lommeboka få ligge i fred. Snarere tvert imot.

Nye undersøkelser viser nemlig at blant annet salget av sminke, hudkremer og parfyme har hatt en enorm vekst i denne perioden.

Det er betalingsleverandøren Klarna som kan melde om en vekst på hele 63 prosent innen dette segmentet. De har mer enn 6000 norske nettbutikker på sin kundeliste, en stor andel av dem er innen skjønnhet.

– Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Les også: Norske nettbutikker: Her kan du shoppe sminke, hår- og hudpleie

Tromsø minst opptatt av skjønnhetsprodukter

De har også kikket nærmere på hvilke målgrupper som shopper mest skjønnhetsprodukter på nett, og der toppet de mellom 18 og 35 år listen. 90 prosent av shopperne var kvinner.

Undersøkelsen viste også at Viken er det fylket og Asker den kommunen det handles mest skjønnhet og kosmetikk per innbygger. Nederst på lista finner man fylket Troms og Finnmark og Tromsø Kommune, der man ikke er spesielt opptatt av å skaffe seg så mange skjønnhetsprodukter. Tromsøværingene handlet nesten halvparten så lite av dette som gjennomsnittsnordmannen.

Tidspunktet man handler på nett har også endret seg under koronapandemien. Tidligere handlet de aller fleste skjønnhetsproduktene sine på kveldstid, mens i april ble de fleste kjøpene gjort rundt lunsjtider, i 11-12-tiden.

– Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn med hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt, forklarer Elvestad.

– På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret.

Les også: Juicy Tubes relanseres 20 år etter