Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?

Foto: Beste Zeybel via Instagram/@bougroug

Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?

– Innser at vi blir nødt til å ta ansvaret enda mer alvorlig.

Drapet begått av fire hvite politibetjenter på afro-amerikanske George Floyd i USA har rystet en hel verden. I tillegg til store demonstrasjoner på tvers av landegrenser, gikk Instagram i sort i solidaritet med Black Lives Matter-bevegelsen.

Også her hjemme valgte norske motemerker å poste en sort boks på sin Instagram-profil for å støtte opp mot rasisme. Men hva skjer videre? Og hvordan skal norske motemerker følge opp Black Lives Matter?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Black Lives Matter: Hva kan vi i Norge gjøre?

– Ikke plass til rasisme i 2020

– Som merke har man en stemme. Vårt ansvar er å vise at man viser mangfold uavhengig hvor brandet er fra. Med mangfold så mener vi uavhengig av hudfarge, kjønn eller legning. Dette er noe som har vært naturlig for oss fra dag én, sier Andreas Holzweiler til Melk.

– Men vi innser også at vi blir nødt til å ta ansvaret mer alvorlig til tross for at det har vært naturlig for oss hele veien. Vi er alltid opptatt av å vise mangfold når det kommer til valg av for eksempel modeller. Og jeg tror at man ser på visningene våre at det alltid har vært mangfold i casten vår, uavhengig av hudfarge, etnisitet og legning.

Han forteller at de ser at de tidligere ikke har hatt behov for å snakke om det i like stor grad, da det har vært mest naturlig for merket å vise mangfold.

– Men vi ser nå at vi blir nødt til å bruke stemmen tydeligere for å være med å kjempe denne kampen hver dag helt til det blir naturlig.

Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?
Foto: Instagram/@holzweiler

Holzweiler forteller at merket er involvert i en ny fotballklubb i Oslo som ble startet for tre år siden, FC Oslo.

– Gründerne av klubben hadde som visjon å stifte en klubb som ikke skulle ta hensyn til hvor du kommer fra, øst eller vest, om du var mørk eller lys. Visjonen er å bli den klubben som samler Oslo. Det er vi stolte av å være en del av.

– Vi er sterkt påvirket av alt som har skjedd de siste ukene, og vi ser at vi burde kommunisert mer enn det vi har gjort tidligere. Det er ikke plass til rasisme i 2020. Det er noe som må bekjempes. Vi ser for tiden på hvilke proaktive tiltak vi kan gjøre både i form av donasjoner og lokale initiativ for å aktiv bidra enda sterkere til denne kampen.

Norske motemerker: – På tide å snakke om rasisme i norsk motebransje

– Motivasjonen bak min praksis er å skape nye verdier. Det ligger også i navnet som handler om å være mangfoldig og inkluderende. Jeg har ikke svaret, men jeg prøver å utforske og utfordre, sier Pernille Nadine i Søster Studio til Melk & Honning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som hvit kvinne har jeg vært nødt til å tenke mye over mitt bidrag i en bransje som bruker minoriteter som en trend eller et symbol på at man står for mangfold, mens rasisme og diskriminering fortsetter å foregå i kulissene.

Et kjapt blikk på Instagram viser at Søster Studio siden starten i 2018 har hatt fokus på mangfold.

Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?
Norske motemerker om BLM: Søster Studio. Foto: Carlijn Jacobs via Instagram/@sosterstudio

– Jeg driver et uavhengig merke alene og uten ansatte. Det er mitt ansvar å samarbeide med underrepresenterte, hele tiden lytte til de jeg jobber med, lære fra de med en annen bakgrunn og opplevelse enn meg, ta ansvar for å jevnlig forbedre meg, reflektere over tilbakemeldinger og om det jeg skaper er meningsfylt og med på å skape en endring, og om jeg gjør nok.

– Jeg må være uredd, aldri tenke profitt fremfor etikk og verdier og innse at jeg aldri vil kune forstå, men at jeg er nødt til å gjøre alt jeg kan for at bransjen jeg jobber i endrer seg.

Pernille Nadine mener at mote skal være med på å fremme nye tanker og ideer, og at bransjen skal reflektere samfunnet vi lever i, eller vil leve i. Den skal inspirere, motivere og skape samtaler.

– Hvis man ikke klarer å komme seg over de gamle tradisjonene og holdningene, og ikke engasjerer seg for hva som skjer i verden, så henger man ikke med. Hva har man å bidra med da, annet enn å skape mer overflod av ting?

– Det nytter ikke å være stille eller delta kun når det passer «brandet ditt». Jeg synes også det er på tide å snakke om rasisme i norsk motebransje. Jeg ble (ikke overrasket), men veldig skuffet over holdninger og utsagn jeg har vært vitne til fra aktører i den norske bransjen.

– Alle har en form for plattform og makt til å gjøre noe

Pernille Nadine forteller at man gjerne vil fremstå som mangfoldig fordi det er det riktige å gjøre, men at når alt kommer til alt kan man ikke så for det.

– Jeg har fått kommentarer på at dette blant annet er ukomfortabelt og ikke kommer til å selge. Det holder ikke at de samme aktørene poster Black Lives Matter for så å gå tilbake til fokuset sitt på å selge, uten at noe av profitten doneres. Og uten at de stopper opp og tar tak i egne holdninger.

– Alle har en form for plattform og makt til å gjøre noe, men de største aktørene med stor sosial og økonomisk påvirkningskraft mener jeg burde gå foran. Ta ansvaret seriøst – det er på overtid.

Norske motemerker om BLM: Søster Studio. Foto: Carlijn Jacobs via Instagram/@sosterstudio

– Hvilke konkrete tiltak gjør Søster Studio allerede, og eventuelt hvilke nye igangsettes i lys av de siste ukers hendelser?

– Når jeg skal begynne å produsere og selge noe igjen vil en prosentandel gå til aktuelle veldedigheter. Jeg holder også på med et samarbeid for å samle inn penger som kan doneres nå. Enn så lenge er det viktigste jeg kan gjøre å dele relevant og viktig informasjon, demonstrere, signere, lytte og lære, donere det jeg kan, reflektere over hva jeg kan gjøre bedre, snakke høyt om diskriminering og rasisme i bransjen, snakke med de jeg samarbeider med, høre og dele deres opplevelser, dele lesestoff og filmer som de anbefaler. Boikotte aktører som har rasistiske holdninger eller velger å være stille. Bruke min stemme og min lille plattform.

– Denne bransjen selger deg alt mulig dritt om hvordan du burde være, se ut og tenke. Denne formulaen kommer fra et sted, en historie og holdinger som sitter dypt. Dette må vi lære mer om og ta et oppgjør med.

– Mangfold mer enn etnisitet

– For Tom Wood har mangfold vært en naturlig del av bedriften og måten vi jobber på, både når det gjelder ansettelser og samarbeidspartnere. Innad i Tom Wood har vi en ganske jevn fordeling på kjønn. Vi har medarbeidere fra ulike land, og vi prater engelsk rundt lunsjbordet, sier Mona Jensen i Tom Wood til Melk.

– Vi samarbeider med bedrifter og team fra hele verden, og har samarbeidsavtaler som sikrer rettigheter til alle involverte, Code of Conduct. Vi er opptatt av gode arbeidsforhold og riktig lønn, noe som også reflekteres i kvaliteten vi leverer på produktene våre. Vi har skutt kampanjer i Japan, Nederland og Danmark og bruker modeller fra alle etnisiteter.

– Er det noe dere tenker dere kunne blitt flinkere til i forhold til mangfold? Donerer dere til veldedige formål?

– For oss er mangfold mer enn etnisitet. Vi jobber på flere områder, for eksempel er jenters rettigheter viktig. Vi har blant annet vært aktive i Plan sitt arbeid for likeverd, gjennom samarbeidsprosjektet i fjor høst der alle inntekter av salg gikk til Plan sitt arbeid. Vi har også donert overproduksjon til Bymisjonens arbeid, for å nevne noe.

Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?
Norske motemerker om BLM: Tom Wood. Foto: Karoline B. Skaug via Instagram/@tomwood_project

– Politisk uavhengig, kjønnsnøytralt merke

– Envelope1976 er et tidløst merke med fokus på bærekraft, sesongløse plagg og versatil bruk. Vi er et politisk uavhengig, kjønnsnøytralt merke. Vi ønsker å inkludere, ikke ekskludere med vårt design, sier Celine Aagaard og Pia Nordskaug i Envelope1976 til Melk.

– Plaggene våre selges over hele verden og er blitt stylet forskjellig til ulike anledninger. Kampanjen fra 2018 er tatt av Ole Martin Halvorsen for vår første kolleksjon.

I kampanjen ble artist Selina Sei og modell Pauline brukt som modeller.

Norske motemerker om BLM: Envelope. Foto: Ole Martin Halvorsen

– Representerer et mangfoldig drømmeunivers

– Mangfold og inkludering er to verdier som står i kjernen for oss som merke. Når vi gjør casting bruker vi alltid Instagram til å finne nye tilskudd som vi mener må løftes til overflaten og eksponeres til verden, sier Anwar Bougroug til Melk.

– Det er viktig at Bougroug representerer et mangfoldig drømmeunivers. Altså at vi representerer alle nyanser og former. Vi har jobbet med modeller som har ujevn pigmentering i huden, og folk som har et utseende som ikke kan klassifiseres etter dagens stereotyper for motemodeller. Noe jeg håper bidrar til å vise et mer mangfoldig bilde av vår kunde, fortsetter han og legger til at de også tenker på mangfoldighet når det kommer til seksualitet og kjønnsidentitet.

Bougroug er selv norsk-marokkaner, og har tidligere fortalt til motemagasinet i-D hvordan forskjellene og likhetene mellom norsk og marokkansk kultur har dannet grunnlaget for det selvtitulerte merket hans.

Designeren forteller til Melk at de fordømmer det som svarte mennesker opplever i dag.

– Jeg synes vi skal være takknemlige for at de bare vil ha likestilling og ikke ta hevn, for hele verden har sviktet det svarte samfunnet opp igjennom hele historien.

Foto: Keziah Quarcoo via Instagram/@bougroug

– Hvilke konkrete tiltak gjør dere i dag, og skal dere iverksette nye i lys av de siste ukers hendelser?

– Da jeg først begynte å fotografere kolleksjonene våre i Marokko, innså jeg hvor utrolig mangfoldig folket var. Det var så mye vakre mennesker som var veldig blandet som jeg følte passet godt i dagens samfunnsdebatt om mangfoldighet.

– Dette ville jeg veldig gjerne bruke i kommunikasjonen vår fra tidlig av, og det har vært en stor suksess. Demografien på folk som kjenner seg igjen i merket har vært mye større enn forventet. Vi laget en kort video med tydelige call-to-action beskjeder som vi mener våre følgere skulle tenke på.

– Vi håper vi skaper innhold som engasjerer til debatt for en bedre verden for alle. Spesielt for de som er marginalisert. Anti-blackness er rett og slett noe vi mener er helt motbydelig og en skam for humaniteten.

– Skal absolutt ikke kapitaliseres på

Bougroug forteller at han har lyst til at merket skal bli enda mer mangfoldig.

– Det hadde vært fantastisk å skyte vår neste kampanje med flere ulike modeller som er helt forskjellige fra hverandre. Og som ikke følger motebransjens utdaterte skjønnhetsstandard. Ikke bare slik vi ser andre merker gjøre det i dag, men virkelig tørre å ta det neste steget og våge å være en autoritet på mangfoldighet slik den egentlig burde være i dagens internasjonale verden.

For Bougroug har det alltid vært viktig å representere et mangfoldig helhetsbilde på en ærlig måte.

Norske motemerker om BLM. Foto: Mouad Abillat via Instagram/@bougroug

– Jeg synes det er litt pinlig når store merker inviterer til diversity day for å være trendy. Denne debatten må raffineres, og det vi opplever i dag med Black Lives Matter er at vi kommer til å takle rasisme og anti-blackness fra alle vinkler helt til vi forstår at vi alle må gjøre en innsats for å eliminere den systematiske undertrykkelsen svarte personer opplever i dag.

– Når det kommer til meg selv som forbruker, har jeg sluttet å handle hos merker som bare har én type modeller. Og jeg tror flere og flere er bevisste på dette problemet. Jeg ser også utrolig mye call-outs i kommentarfelt hos merker som legger ut et slapt Black Lives Matter-tilskudd på sin feed, uten å egentlig på noen som helst måte reflektere over dette i realiteten.

– Denne kampen skal absolutt ikke kapitaliseres på. Og store og små aktører må tenke over mangfold og inkludering både i sin markedsføring og i det operasjonelle.

Melk & Honning har foreløpig ikke lyktes i å få kommentarer fra verken byTimo eller Cathrine Hammel.

Les også: Derfor støtter ikke klesmerket hennes BLM-bevegelsen