H&M tråkket i salaten: Må beklage seg

Publisert:

Del innlegg:

Folk går hardt ut mot den svenske kleskjeden på Twitter – og The Weeknd avbryter samarbeidet.

Vi lever i en tid der veldig mange er årvåkne på sosiale medier og nett – og vi kan forvente oss den moderne versjonen av tomatkasting dersom man trår feil. Det nyeste eksempelet på dette fant sted i går, da det var Hennes & Mauritz som virkelig tråkket i salaten.

Det dukket nemlig opp bilder på deres britiske nettbutikk av en liten, mørkhudet gutt ikledd en genser med påskriften «Coolest monkey in the jungle». Uttrykket «monkey» – ape – har historisk sett blitt brukt som et nedsettende, rasistisk skjellsord om folk med afrikansk opphav.

Dette fikk sinnene til å koke. For eksempel utbrøt The New York Times-spaltist, Charles Blow, ifølge Dazed «@hm – Have you lost your damned minds?!?» på sin Twitter-konto.

Artisten The Weeknd, som i fjor både samarbeidet med H&M om en vår- og høstkolleksjon, har også lagt merke til deres feiltrinn:

Det samme har den legendariske rapperen Diddy gjort, i tillegg til en av tidenes mest suksessrike basketballspillere, Lebron James.

Begge har manipulert det originale bildet slik at det får en ny og mer oppløftende betydning:

Melk & Honning har vært i kontakt med H&M Norge sin kommunikasjonssjef, Joanna Morrell, som henviser til kjedens offentlige beklagelse på Instagram:

– Vi forstår at mange har reagert på bildet av gutten i hettegenser. Vi som jobber hos H&M kan ikke annet enn å si oss enige. Vi er dypt lei oss for at bildet ble tatt, og vi angrer på selve påtrykket. Derfor vil vi ikke bare fjerne bildet fra våre kanaler, men også selve plagget fra vårt sortiment. Det står for oss som åpenbart at våre rutiner uten tvil ikke har blitt etterfulgt. Vi kommer til å etterforske nærmere hvorfor dette har skjedd, for å forhindre at denne typen feilgrep hender igjen.

Et innlegg delt av H&M (@hm)

Les også: Hva betyr en skandale for en merkevare i motebransjen?

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...