Behandler klesgiganten kundene sine annerledes basert på hudfarge?
Svenske Aftonbladets tv-program 200 sekunder sin gransking av H&M avslørte rasisme og diskriminering. Nå har programmet ført til at Diskrimineringsombudsmannen har innledet en gransking av klesgiganten. Også den svenske regjeringen har reagert på avsløringene, og den svenske likestillingsministeren har hatt et møte med H&M, skriver Aftonbladet.
Les også: Influencere boikotter klesgigant etter massiv kritikk
I flere uker gransket tv-programmet H&M. Med skjult kamera avsløres omfattende diskriminering hos det svenske milliardselskapet. Hittill har over 60 personer, både kunder og ansatte, fortalt om rasisme i butikkene der kunder behandles ulikt på grunn av sin etnisitet.
Skjult kamera
I programmet utrustes en kvinne med innvandrerbakgrunn med skjult kamera før hun forsøker å bytte et nyinnkjøpt plagg med lappene på, men uten kvittering. I følge H&Ms kundeservice skal dette være tillatt. I hver tredje butikk sliter hun med å få byttet, mens 200 sekunder sin svenskfødte reporter får byttet samme plagg i de samme butikkene.
Avsløringene og konsekvensene er blitt en verdensnyhet. Granskingen er plukket opp av blant andre tyske Der Spiegel, nyhetsbyrået Reuters og britiske The Telegraph. Programmet er foreløpig sett av over 1 million.
H&M vil ikke stille til intervju
Programmet ble sendt i midten av november, men H&M har foreløpig ikke ønsket å stille til intervju, skriver Aftonbladet. I en kommentar skriver selskapet imidlertid at de tar avstand fra «alle former for rasisme».
Dette svarer H&M ifølge Aftonbladet:
Vi tar sterkt avstand fra alle former for rasisme og diskriminering. Det er en selvfølge at alle mennesker skal behandles likt og med respekt av oss, både som kunder og ansatte, og derfor tar vi denne typen beskyldninger veldig seriøst. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss og for at mangfold skal være en naturlig del av organisasjonen, slik at vi sammen skaper en kultur som gjenspeiler omgivelsene, ønsker velkommen og fremmer mangfold og inkludering.
Melk & Honning har vært i kontakt med H&M Norge som viser til svaret fra Sverige over.
Ikke første gang
Det er ikke første gang H&M anklages for rasisme. I 2018 fikk den svenske klesgiganten massiv kritikk for å ha brukt en mørkhudet liten gutt til å fronte en hoodie med påskriften coolest monkey in the jungle. Tidligere i høst var & Other Stories i hardt vær etter at ansatte reagerte på et internt produktnavn brukt i en av kleskjedens kommende kolleksjoner.
Les også: Influencere var med på å velte Monky’s Bubble Waffle
Denne saken ble oppdatert mandag 14. desember kl 10:45 med H&M Norge sitt tilsvar.