Folk går hardt ut mot den svenske kleskjeden på Twitter – og The Weeknd avbryter samarbeidet.
Vi lever i en tid der veldig mange er årvåkne på sosiale medier og nett – og vi kan forvente oss den moderne versjonen av tomatkasting dersom man trår feil. Det nyeste eksempelet på dette fant sted i går, da det var Hennes & Mauritz som virkelig tråkket i salaten.
Det dukket nemlig opp bilder på deres britiske nettbutikk av en liten, mørkhudet gutt ikledd en genser med påskriften «Coolest monkey in the jungle». Uttrykket «monkey» – ape – har historisk sett blitt brukt som et nedsettende, rasistisk skjellsord om folk med afrikansk opphav.
Dette fikk sinnene til å koke. For eksempel utbrøt The New York Times-spaltist, Charles Blow, ifølge Dazed «@hm – Have you lost your damned minds?!?» på sin Twitter-konto.
Artisten The Weeknd, som i fjor både samarbeidet med H&M om en vår- og høstkolleksjon, har også lagt merke til deres feiltrinn:
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore… pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) 8. januar 2018
Det samme har den legendariske rapperen Diddy gjort, i tillegg til en av tidenes mest suksessrike basketballspillere, Lebron James.
Begge har manipulert det originale bildet slik at det får en ny og mer oppløftende betydning:
Put some respect on it!! When you look at us make sure you see royalty and super natural God sent glory!! Anything else is disrespectful. pic.twitter.com/QVaxgngwh1
— Diddy (@Diddy) 8. januar 2018
Melk & Honning har vært i kontakt med H&M Norge sin kommunikasjonssjef, Joanna Morrell, som henviser til kjedens offentlige beklagelse på Instagram:
– Vi forstår at mange har reagert på bildet av gutten i hettegenser. Vi som jobber hos H&M kan ikke annet enn å si oss enige. Vi er dypt lei oss for at bildet ble tatt, og vi angrer på selve påtrykket. Derfor vil vi ikke bare fjerne bildet fra våre kanaler, men også selve plagget fra vårt sortiment. Det står for oss som åpenbart at våre rutiner uten tvil ikke har blitt etterfulgt. Vi kommer til å etterforske nærmere hvorfor dette har skjedd, for å forhindre at denne typen feilgrep hender igjen.
Les også: Hva betyr en skandale for en merkevare i motebransjen?