Programmet er variert og inkluderer hele 18 ulike norske motemerker.
I juni i år kunne Melk & Honning melde at det ville bli store endringer for Oslo Runway. Den norske moteuken blir nemlig heldigital etter sju sesonger. Dette er selvsagt i hovedsak grunnet COVID-19 og de fremdeles eksisterende restriksjonene. Men OR-sjef Ditte Kristensen så også positivt til det nye formatet.
– Med en digital plattform når man bredere ut både nasjonalt og internasjonalt, sa hun til Melk da.
Nå kan vi avsløre enda mer av hva som vil skje når det hele finner sted den 18. – 20. august.
Les også: Norsk designer får oppmerksomhet i Vogue
Programmet er variert og inkluderer hele 18 ulike norske motemerker. Gjennom videoer, paneldiskusjoner og intervjuer og møter med designere, vil man få presentert lokale designere og store merkevarer.
– Jeg syntes det er veldig godt å se at så mange brands velger å markere seg under Oslo Runway. Det er med på å bekrefte at den norske moteindustrien ønsker at Norge skal ha sin egen visningsplattform, og at de ser verdien i å delta i det nye formatet til Oslo Runway, sier initiativtaker i Oslo Runway Ditte Kristensen nå.
Målet er å ikke bare inkludere motekjernen, innkjøperne, pressen og influencerne, men også forbrukerne. Via det digitale formatet har også de muligheter til å følge presentasjoner og aktiviteter direkte.
Presentasjoner Norge rundt – og fashion talks
18. og 19. august vil Oslo-merket Avenue åpne kalaset på oslorunway.no. Deretter vil man få se Elisabeth Stray Pedersens merke ESP, Holzweiler x Run & Relax, Avenue, i tillegg til debutanter på moteuka som Oleana, Diawéne og Nicki Studios x Gina Tricot.
Med dette får man følge med på det familieeide selskapet Oleana sin tekstilfabrikk på Vestlandet, før man tar tur til Operataket for å se Holzweiler x Run & Relax presentere sin nye samarbeidskolleksjon på Operataket.
I tillegg vil man få Oslo Runway Fashion Talks. Her vil skribent Anna Skavlan gjøre en serie intervjuer med norske merkevarer.
Deretter inviteres et knippe bransjepersonligheter til å delta i en serie paneldebatter som omhandler den norske moteindustrien, moderert av Melk & Honnings redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir.
Her vil redaktører, designere, innkjøpere, forskere, modellbyråer, kritikere og andre motepersonligheter, tilby unike perspektiver på design og presentasjon av mote i et moderne og kulturelt perspektiv.
Dette er åpent for alle med billett og vil foregå den 20. august på Design og arkitektur Norge (DOGA), og via live streaming gjennom TicetCo.
Dette er kun en liten smakebit på hva man vil få oppleve. Hele programmet lanseres 13. august.
Les også: Influencerne og modellenes norske favorittmerke kjøpes inn av Nasjonalmuseet