Ganni innrømmer at de ikke har vært gode nok

Foto via Instagram/@ganni

Ganni i ærlig Instagram-post: «Vi er ikke gode nok»

Det danske suksessmerket innrømmer at de «må gjøre mer».

En grønn bølge skyller over motebransjen på lik linje med resten av verden. Den er kommet for å bli. Og både små og store merker må tenke nytt for en mer bærekraftig mote for fremtiden. Adapt or die, så og si.

Men like viktig som å skryte av hva man er god på er å være åpen og ærlig om hva man ikke er så god på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere denne måneden postet Ganni et innlegg på en av sine Instagram-kontoer om at de ikke er gode nok.

Får sur munn

Ratingen fra bærekraftsplattformen Good On You er ikke gode nyheter for det danske suksessmerket som får en sur munn med konklusjonen «Ikke god nok».

Ganni scorer 3 av totalt 5 poeng når det kommer til miljø, 2 av 5 på mennesker og 2 av 5 på dyr. Totalt får motemerket den nest dårligste karakteren – en sur munn.

«Ganni bruker miljøvennlige materialer, men gir ikke sine arbeidstakere tilstrekkelig kollektive forhandlinger eller effektive klageprosesser», heter det i ratingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ikke det vi hadde håpet på»

Det er dette Ganni deler på Instagram-kontoen Ganni Lab, som har fokus på merkets bærekraft-initiativer, til sine 3859 følgere. Til sammenligning har «moderkontoen» Ganni 819 000 følgere.

I en omfattende caption skriver det danske motemerket om hvorfor de ikke er gode nok:

«Gannis innsats har fått den nest dårligste ratingen «Ikke bra nok». Det er ikke akkurat det vi hadde håpet på», skriver de. Videre understreker de at verken de eller deres reise mot å gjøre en forskjell er perfekt.

Foto via Instagram/@ganni.lab

Motemerket lister to key takeaways fra dialogen med bærekraftsplattformen, og innrømmer at de «må gjøre mer» for å møte deres standarder. De oppfordrer også følgerne til å komme med tilbakemeldinger på hva som mangler og hva som kan gjøres bedre.

Ganni: – En komplisert utfordring

Business of Fashion kaller det «et uvanlig selvutarmende trekk i en bransje som historisk er besatt av å skape en nøye kurert ambisjonsbilde», og spør om ikke nettopp «mea culpa», latinsk for «min skyld» er den aller beste markedsføringen i disse dager.

«Når det gjelder bærekraft blir noen motemerker stadig mer komfortable med økt transparens og finner ut at en erkjennelse av deres mangler kan gi mer effektiv kommunikasjon enn å rope høyt om prestasjonene».

Se våre favoritter fra Ganni sitt store online arkivsalg
Ganni innrømmer at de er ikke er gode nok. Foto: Instagram/@trinekjaer_

Ganni-grunnlegger Nicolaj Reffstrup sier til Business of Fashion at Ganni Lab-kontoen ble skapt med formål om å skape grobunn for slike dialoger:

– Å prøve å vesentlig redusere sin påvirkning som motemerke er en utfordring som er mer komplisert enn noen annen utfordring du noensinne har stått ovenfor. Det gir ikke mening å late som om du vet nøyaktig hva svarene er. Det fungerer bare hvis du er fullstendig transparent og konsekvent avdekker svakhetene dine.

Det er ikke første gang Ganni er trendfølsomme. I kjølvannet av Black Lives Matter tidligere i år oppfordret det danske motemerket kundene sine til ikke å kjøpe hos dem, men heller donere til en antirasistisk organisasjon. Aktivisme har forøvrig for alvor fått fotfeste i motebransjen – men er det egentlig noe mer enn en trend?

Les også: Dette kan forandre motebransjen for alltid