– Personer med en større kroppsfasong viser at de kan ta tilbake makten, mener lederen for Press – Redd Barna Ungdom.
Trender som gjør deg inspirert eller sint, får deg til å måpe oppgitt eller le godt. TikTok has it all. De siste par årene har utallige tendenser kommet og gått på den ultrapopulære appen.
Mens noe har vært uskyldig moro, har andre ting vært mildt sagt kontroversielt. Det gjelder for eksempel trenden med å spille jøder i konsentrasjonsleire, bruke helsefarlige piller for å få Kim Kardashian-kropp og å fjerne sin egen spiral hjemme.
Den siste tiden har en ny tendens fått bein å gå på.
Dazed skriver nemlig at en del ungdom har delt filmsnutter av seg selv i baggy klær med caption «I bet she’s fat under those clothes» («Jeg tipper at hun er tykk under de klærne») med låta «Love me» av Lil Wayne i bakgrunnen. Deretter drar de hoodien stramt bakover for å bevise at de faktisk har en tynn midje under.
Kritikken lot ikke vente på seg, både i kommentarfeltet der det ble kalt for fatshaming og i en ny, stor motbevegelse.
Nå har nemlig et stort antall TikTok-brukere kjempet tilbake ved å dele videoer mot fatshaming med det samme oppsettet som originalen.
Forskjellen er likevel at de drar joggeklærne stramt bakover og viser at de er plus-size.
«Jeg vil heller være tykk enn å body shame andre mennesker for å booste mitt eget ego» skriver brukeren @soulmori i videoen sin, som har blitt sett over en million ganger.
Andre lar hoodien være, rister på hodet og sier «f*ck det» eller kaller det for en «kvalmende, fatshaming trend».
@spookigio26 Dont do it babes! #ReTokforNature #PostitAffirmations #notagoodidea ♬ original sound – Bri
Les også: «Innvendig dusj» trender på TikTok
– For det første blir jeg trist, for jeg er drittlei alle disse dumme trendene, forteller Carina Elisabeth Carlsen til Melk & Honning.
Hun er influencer med over 21 000 på Instagram. Carlsen har skrevet masteroppgave om influencere og ansvarsfølelse i sosiale medier, og har også en videreutdanning innen Fat studies & body politics.
For tiden jobber hun med utarbeidelse av en kompetansepakke for lærere om hvordan snakke om kropp og kroppspress. Det er gjennom stillingen som rådgiver på Likestillingssenteret.
– Det har vært alt mulig rart, fra å ikke være bredere enn et stående A4-ark til dette her. Disse trendene er laget av tilfeldige mennesker, og handler kun om å vise hvor tynn en er, hvor små håndledd en har, knær og så videre. Det har vært så mange av de.
Carlsen synes det er fint at unge yter motstand.
– Det betyr jo at vi har kommet et stykke på vei. Det er også fint at så mange ikke viser frem kroppen, men heller stiller spørsmålstegn ved hvem som i alle dager skal bry seg med dette. Det viser jo en form for kritisk refleksjon.
– Men; De fleste jeg har sett som også gjør denne versjonen av trenden er slanke mennesker. Dette er nok ikke en trend for tjukke, dette heller.

Hun mener at problemet med alle disse trendene er at de fortsatt handler om kropp, uten refleksjon.
– Det kan en nok heller ikke forvente av 15-åringer, men nettopp derfor er det viktig at påvirkere tar ansvar og ikke henger seg på, i hvertfall ikke uten en ordentlig forklaring.
– Jeg synes jo også det er problematisk fordi vi snakker jo fortsatt om hvordan kroppen ser ut, og ikke hva den kan.
Carlsen påpeker at TikTok har en enorm påvirkningskraft på unge menneskers forhold til kropp og at det i mange tilfeller er svært skadelig.
– Som nevnt er det ikke den ene trenden, den ene videoen, eller den ene påvirkeren som er problemet. Men mengden av denne formen for input.
– Flere gjør sin egen versjon av «What I eat in a day» uten noen form for helse- eller ernæringskunnskap. Det finnes drøssevis av TikTok-terapeuter som benytter seg av buzzord, og en rekke influencere gir råd og veiledning uten den formelle kompetansen. Unge er sårbare, og selv om jeg tror mange influencere bare ønsker å hjelpe må en være forsiktig når en henvender seg til eller svarer på henvendelser fra unge.
– En offentlig privatkonto på nett er ingen helsetjeneste.
Les også: Hvor mye kropp og nakenhet skal til for å fremme kroppspositivisme?
Carlsen mener vi må lære ungdom kildekritikk. I tillegg bør vi øke kunnskapen deres om hvordan strukturene påvirker hvordan vi ser på kropp, hva dette gjør med oss og hvordan vi behandler andre.
Ifølge henne er ikke sosiale medier utelukkende dårlig.
– Nei, det kan være veldig bra fordi du kan finne mennesker som ligner deg. Jeg har selv fått et nettverk gjennom å bruke Instagram, og det har hjulpet meg til å finne meg til rette i egen kropp.
– Men det kan også være fryktelig skadelig. Forskningen viser jo at kjønnsrollene opprettholdes gjennom denne formen for kommunikasjon, og at det fortsatt er strenge rammer særlig for kvinner.
Dette mener Carlsen opprettholder holdningen om at kvinner skal være søte, myke og gjerne så små som mulig.
– Mange av disse trendene bidrar til det; Å utelukkende kunne vise seg frem for å tilfredsstille et ideal en eller annen har skapt.
– Dette er unge mennesker som ikke nødvendigvis vet hva de begir seg ut i. De har lært at det er sånn det skal være. Kort oppsummert er denne trenden alene ikke problemet, men summen av de alle kan bli farlig.
Isaac Elstad Røssnes, leder i Press – Redd Barna Ungdom, sier til Melk & Honning at denne konkrete TikTok-trenden helt klart har en negativ effekt på barn og unge.

– Det er særlig skadelig for personene som passer inn i de større klærne som de tynne personene tar på seg nærmest som et kostyme. Det sender beskjeden om at det å passe inn i slike klær er feil, sier han og fortsetter;
– Samfunnet generelt har en veldig negativ holdning til større personer, noe denne trenden bare tydeliggjør. Jeg tror også det skaper en form for utenforskap ved at bare personer med en viss kroppsfasong kan ta del i en trend.
Han påpeker at barn og unge er såpass mye på sosiale medier at de skaper et felleskap der. Med slike trender kan en gruppe bli holdt utenfor felleskapet.
Tendensen med å skape filmsnutter mot fatshaming mener han fungerer som en god motvekt til den problematiske trenden.
– Personer med en større kroppsfasong viser at de kan ta tilbake makten. De er stolt av egen kropp til tross for en trend som forsøker å håne dem for den.
Samtidig ønsker han å påpeke at trenden ikke hadde vært nødvendig med mindre det var et motsvar.
– Samfunnet fokuserer for mye på kropp, enten den er stor eller liten. Det er positivt at barn og unge med større kropper ser seg selv representert når de altfor lenge har blitt og fortsatt blir diskriminert av samfunnet.
Press har tidligere nominert TikTok til årets Gullbarbie, en kåring over de selskapene som er best på å få unge til å følge seg dårlig.
– Alle sosiale medier har en påvirkningskraft overfor barn og unge, men det er klart at siden barn og unge er mest på TikTok er det også der mesteparten av påvirkningen skjer.
– Det spesielle med TikTok er algoritmene de bruker for å holde publikum i et ekkokammer.
Når man først kommer inn på en del av TikTok der prat om kropp er standarden, er det vanskelig å komme seg ut, mener han.
– Det er vanskelig å påvirke disse algoritmene bevisst. Men å trykke «uinteressert» på videoer man ikke vil se mer av og blokkere brukere som sprer denne typen innhold er derfor viktig.