Ferdig som kreativ direktør i det svenske motemerket

Publisert:

Del innlegg:

Forlater stillingen etter bare to år.

Mandag skriver motenettstedet WWD at den tyske designeren Jens Werner er ferdig i jobben som kreativ direktør ved J. Lindeberg.

Werner har holdt sjefsstillingen hos det svenske sportsmerket i to år. Fra tidligere har han erfaring fra Adidas med fokus på Y-3 der han jobbet tett med Yohju Yamamoto-teamet i Tokyo. Han holdt også stillingen som designdirektør for Tory Burchs sportslinje.

Det er ikke første gang det blåser på toppen hos det svenske motemerket. Det ble startet av Johan Lindeberg i 1996. Han returnerte til merket etter ti år borte i 2015 før han igjen tok et steg tilbake da Werner kom inn i 2017. Nylig gjorde Lindeberg comeback med sitt BLK DNM med norske eiere med på laget.

I forbindelse med J. Lindeberg-visningen under moteuken i København i februar tok Melk & Honning en prat med Werner om balansen mellom kunst og kommers.

J. Lindeberg under moteuka i København
Foto: J. Lindeberg

Han fortalte at han anså seg som rett person til å videreføre merket i Johan Lindebergs fotspor. I tillegg til å hedre merkets sterke røtter i sportsverden mente han at han utviklet merket i en mer moteriktig retning.

– Bakgrunnen min fra Y-3 og Tory Sport kommer godt med, og jeg tror jeg bidrar til at båndene mellom sport og mote blir sterkere. Målet mitt har vært å fortsette det Johan Lindeberg startet for 20 år siden, og jeg tror jeg har klart å gjøre motelinjen enda mer sporty, sa han.

Det svenske merket ønsker ikke å kommentere exiten til WWD, men Werner selv uttaler at målet nå er å skape noe eget. Han forteller at han ønsker å skape sin egen kolleksjon gjerne med base i New York. Visjonen hans skal være en moderne merkevareplattform hvor han kan samarbeide med et kollektiv av designere. Han forteller videre at han håper å kunne spesialisere seg på strikk som han er lidenskapelig opptatt av.

Les også: Nå forlater it-designeren merket han selv startet

Siste artikler

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...