Full forvirring i Fendi og stålkontroll i Chanel.
Det var en sorgens dag i motebransjen da Karl Lagerfeld gikk bort 19. februar i fjor, etter en tids sykdom.
Ett år etter hans død – hvordan har det egentlig gått med hans selvtitulerte merke Karl Lagerfeld, Fendi hvor han hadde ansvaret i over 50 år, og ikke minst med Chanel og motehusets nye kreative direktør Virginie Viard?
En mer moderne Chanel-kvinne
Kort tid etter at Chanel annonserte Karl Lagerfelds død, kom også annonseringen av hans arvtaker. Hvem skulle lede motehuset som han hadde holdt det kreative ansvaret for i 36 år videre? Det ble et for mange ukjent navn som skulle bli merkets nye kreative direktør. Men for Lagerfeld selv var Virginie Viard ingen fremmed. Hun hadde faktisk jobbet tett med ham og fungert som hans høyre hånd i 30 år.
Chanel Cruise 2019/2020-kolleksjonen var Virginie Viards første uten Karl Lagerfeld. Det var en mer moderne Chanel-kvinne som dukket opp på catwalken. Som alltid med motehusets arv i bakhodet, men med en tvist. Også Viards første solo haute couture-visning for Chanel var en mer subtil versjon av merket, og var mye nærmere grunnlegger Coco Chanels visjon for merket, ifølge Fashion United.

Cruise-visningen ble som alltid vist i ærverdige Grand Palais i Paris, hvor Karl Lagerfeld i en årrekke har holdt moteukenes mest spektakulære visninger. Det være seg et romskip, kjøpesenter eller et kasino. Men også denne var betydelig mer nedtonet enn det Lagerfeld var kjent for. Viard hadde gjort om Grand Palais til en jernbanestasjon med paviljonger. Ifølge The New York Times som en symbolsk gest mot fremtiden. For med tog går det én vei, og det er fremover.
Karl Lagerfeld var som kjent en multikunstner, og holdt seg ikke bare til tegnebordet. Han var også ansvarlig for reklame, markedsføring og ulike filmsnutter for Chanel, og tok ofte selv bildene til ulike reklamekampanjer. Dette er nå Eric Pfrunders ansvar, som ble utnevnt image director bare to uker etter Lagerfelds død.

60 000 skisser i Karl Lagerfeld-arkivet
Man skulle kanskje ikke tro at en mann med så mange jern i ilden som det Lagerfeld hadde kunne kjenne på det å mislykkes. Men moteskaperen skal visstnok lenge ha kjent på en skuffelse over å ikke ha sitt eget selvtitulerte merke. Slik hans erkerival Yves Saint Laurent hadde.
I 1984, året etter han startet som kreativ direktør i Chanel, grunnla han merket sitt Karl Lagerfeld. Og det med stor internasjonal suksess.
Kort tid etter annonseringen av designerens død, rapporterte flere medier at franske Carine Roitfeld skulle bli ny kreativ direktør i merket. Noe som ikke stemte.
I april i fjor ble hun imidlertid rådgiver for merket der hun skal fremme den avdøde designerens visjon de neste tre sesongene
Det er Hun Kim som ble utnevnt som arvtaker i Karl Lagerfeld. Han hadde jobbet tett med den nå avdøde designeren i fem år, og ble personlig valgt av Lagerfeld som leder av designteamet, ifølge Fashion United.
Nå, ett år etter den ikoniske moteskaperens bortgang, er merket hans full av ungdommelig energi. Bokstavelig talt. Gjennomsnittsalderen på ansatte i selskapet er 30 år. Og nye prosjekter som en undertøyslinje og en rekke dufter inspirert av Lagerfelds favorittsteder er på vei, ifølge WWD.
I fjor nådde salget av Karl Lagerfeld-produkter hele 700 millioner euro. Og det forventes at merket vil selge for 1 milliard euro innen de neste to årene, ifølge Pier Paolo Righi, mannen som ble designerens partner for ni år siden. Til WWD forteller han at investorer i Lagerfelds selskap lenge var forberedt på designerens bortgang. Han ble tross alt 85 år gammel og jobbet nesten helt til slutten. Nøkkel-aksjonærer hadde for lengst skjønt at merkets fundament var sterkt, og knyttet til Lagerfelds verdier, ikoniske personlighet og kulturelle interesser.
– Det positive er at vi, sammen med Karl, bygde merket og businessen på en måte slik at det kan stå og leve på egenhånd. Det forbinder attributtene fra Karls verden og hans person. Han var ikke så selvsentrert at han styrte skuta på egenhånd. Han skapte et veldig sterkt kreativt team som skapte historier sammen med ham. Slik var det da han var i live, og slik er det også nå, sier Righi til WWD.
Og med et arkiv med over 60 000 skisser og fotografier etterlatt av Lagerfeld som referansepunkter for fremtidige kolleksjoner, vil det nok være nok av moteskaperen i fremtiden også.

Full forvirring i Fendi
Det var ikke bare fransk mote Lagerfelds hjerte banket for.
Moteskaperen var faktisk designer i Fendi i hele 54 år. Kun tre dager før det italienske motehusets høst/vinter-visning for 2019/2020, døde han. På slutten av visningen var det Silvia Venturini Fendi, barnebarnet til Fendis grunnlegger, som kom ut på catwalken og bukket til publikum. Hun hadde frem til dette tidpunktet hatt ansvar for merkets herremote og tilbehør.
Selv om hun ledet an Fendis første visning, som mikset både kvinnelige og mannlige modeller på catwalken, insisterte hun på at hennes nye rolle som kreativ direktør i motehuset kjent for sin bruk av ekte pels, kun var midlertidig.
Hvem som skulle bli Lagerfelds arvtaker var imidlertid ukjent.
Å finne en ny kreativ direktør er garantert ikke enkelt, ettersom vedkommende må følge i godt opptråkkede fotspor gjennom over 50 år.
Ett år etter «Kaiser Karls» død, er det fremdeles Silvia Venturini Fendi som blir referert til som kreativ direktør i pressemeldinger, ifølge Fashion United.
Les også: Luksusbransjen fortsetter å vokse tross dommedagsprofetier