Carine Roitfeld blir style advisor for Karl Lagerfelds eget merke

Hun blir rådgiver for Karl Lagerfelds eget merke

Skal fremme den avdøde designerens visjon de tre neste sesongene.

Mandag ble det kjent at den franske moteredaktøren Carine Roitfeld vil få en viktig rolle i Karl Lagerfelds selvtitulerte merke.

Da nyheten om Lagerfelds død kom i februar i år var det stor usikkerhet knyttet til hva som ville skje både med Chanel, men også med designerens eget merke.

Nå er det bekreftet at den tidligere redaktøren for Vogue Paris, Carine Roitfeld, vil steppe inn i rollen som såkalt style advisor for merket.

– Han vil for alltid være en legende

Allerede i februar i år, bare uker før Lagerfelds død, ble det kjent at de to moteikonene nå teamer opp.

Akkurat hva samarbeidet går ut på skal imidlertid ikke ha vært kjent før nå.

Roitfeld vil etter sigende tre umiddelbart inn i stillingen som rådgiver, og avtalen er at hun skal være der gjennom tre sesonger.

«Jeg er takknemlig for å ha hatt muligheten til å jobbe med Karl Lagerfeld gjennom en årrekke. Vi har ikke bare delt et profesjonelt forhold, men også et nært vennskap. Han vil for alltid være en legende som har definert moten, fotografi og kjendiser. Det er en ære for meg å jobbe med hans selvtitulerte merke som style advisor, og da fremme hans ikoniske visjon for de neste tre sesongene», sier Roitfeld i en pressemelding.

Skal hylle Lagerfelds designestetikk

Den første kolleksjonen med Roitfeld i den kreative rådgiverrollen blir Spring 2020.

«Det har vært inspirerende å jobbe med Karl i så mange år. I sin sanne ånd, som vi opplevde hver dag, vil vi være hans ekstraordinære visjon inn i fremtiden med den samme lidenskapen og den banebrytende tankegangen», sier Pier Paolo Right, administrerende direktør i Karl Lagerfeld.

«Vi har allerede et sterkt designteam på plass, som ble etablert av Karl, inkludert sjefsdesigner Hun Kim, som ble utnevnt til sjef av Karl. Med dette teamet, kombinert med Carines talent som rådgiver vil vi hylle Karl ikoniske designestetikk og la det leve videre».

Hovedbilde via Karl Lagerfeld / WWD.

Les også: Roberto Cavalli stenger alle butikkene i USA