Ganni var et av høydepunktene under Copenhagen Fashion Week
Bilde fra Ganni-presentasjonen under CPHFW. Foto: Ganni

Dette er høydepunktene fra den danske moteuken

Nedskalert og digitalt i København, men med noen klare favoritter.

Det kan virke som om Copenhagen Fashion Week kanskje blir den eneste fysiske moteuken denne sesongen. For selv om andre har planlagt for fysiske visninger igjen i høst, spøker det for sesongens fashion weeks på grunn av den økende smittetrenden i mange land.

Helt som vi kjenner den var ikke den danske moteuken denne uken, for med koronapandemien som bakteppe var fokus på digitale visninger og kreative hybridløsninger fremfor den tradisjonelle motevisningen.

Melk & Honning var på grunn av smittesituasjonen ikke til stede under den danske moteuken denne gang, men vi har plukket ut det vi mener er høydepunktene:

Designers Remix

Bærekraft har lenge stått i fokus hos Designers Remix og kreativ leder Charlotte Eskildsen, og denne gangen var intet unntak. I fjor gjorde det danske brandet store endringer – «en bærekraftig transformasjon av merket», sa Eskildsen til Melk & Honning.

Den tradisjonelle motevisningen var denne gangen byttet ut med en presentasjon/performance som gav en sniktitt bak kulissene.

Faktisk var hele merkets SS21 var byttet ut til fordel for en preloved-kolleksjon laget av oppsirkulerte materialer og deadstock fra både tidligere kolleksjoner, andre brands og gamle møbeltekstiler som en hyllest ikke bare til håndverket, men også til merkets visjon om å ta det hele et hakk ned med sesongløse kolleksjoner og mote for fremtiden.

Flere syntes at kjolene, spent opp med teltstenger og påskrifter som «I used to be a couch», hentet vel mye inspirasjon fra Central Saint Martins-student Bradley Sharpe som viste sin avgangskolleksjon laget av brukte festivaltelt i juni, skriver Fashion Forum.

Foto: James Cochrane
Foto: James Cochrane
Foto: James Cochrane
Foto: James Cochrane
Foto: James Cochrane
Mark Kenly Domino Tan

Kjent for sine minimalistiske, feminine og klassiske silhuetter er danske Mark Kenly Domino Tan, til tross for å være en slags underdog, blitt en favoritt blant både moteredaktører, influencere og andre moteprofiler både hjemme i Danmark, men også internasjonalt.

Denne gangen åpnet Mark Tan den mer fysiske delen av programmet under Copenhagen Fashion Week med en helhvit kolleksjon med fokus på løse, flytende, kokong-aktige silhuetter – klassisk, men med en moderne tvist – typisk MKDT, men også som et slags symbol på en ny start?

Veldig zeitgeist, men befriende optimistisk som et slags lys langt der borte i enden av tunnelen. Kanskje er det nettopp det vi trenger akkurat nå? Mindre apokalyptiske og dommedagsfremkallende vibber, men at noen bare trykker «refresh». Joda, det er en klisjé dette med at hvitt er håpets farge, men kanskje er det ikke så dumt?

Foto: Andrew Thomas
Foto: Andrew Thomas
Foto: Andrew Thomas
Foto: Andrew Thomas
Foto: Andrew Thomas
Foto: Andrew Thomas
´Foto: Andrew Thomas
Foto: Andrew Thomas
Ganni

Det danske supermerket droppet også den tradisjonelle motevisningen til fordel for en presentasjon. Samtidig viderefører de sitt Ganni Kiosk-konsept som også denne gangen var åpent for alle.

– For å være helt ærlig, hadde jeg i begynnelsen av lockdown mine tvil. Om alt! Jeg re-evaluerte hva som faktisk var viktig i livet, og spurte meg selv om det vi gjør er nok. Men så var det som å slå på en bryter – og de siste par månedene har jeg aldri følt meg sikrere. Det er dette jeg er ment å gjøre. Jeg elsker det 100 prosent. Det er utfordrende tider, men vi beveger oss forover med ny optimisme og mot endringer, sier kreativ leder i Ganni, Ditte Reffstrup.

Med det er kolleksjonen full av blant annet kjoler med fokus på det som er «gøy med mote» som et uttrykk for personlighet. Det betyr melk og brød for merket: Ganni-klassikere med en tvist som garantert vil selge som varmt hvetebrød, mer badetøy – og samarbeid som merkets bærekraftige og høyst aktuelle GANNI X Levi’s-kolleksjon som kan leies, men ikke eies.

Det hele ble vist som en video regissert av Maria Wahlberg – og med en serie portretter skutt av den norske fotografen Jakob Landvik som lenge har jobbet med det danske motemerket.

Ganni under Copenhagen Fashion Week
Ganni under Copenhagen Fashion Week
Ganni under Copenhagen Fashion Week
Ganni under Copenhagen Fashion Week
Ganni under Copenhagen Fashion Week
Ganni under Copenhagen Fashion Week
Gestuz

Gestuz har fått alvor fått ny vind i seilene, og er igjen tilbake på programmet under Copenhagen Fashion Week. Denne gang heldigitalt, slik også mange andre valgte å vise sine SS21-kolleksjoner denne gangen.

Det digitale konseptet er inspirert av ideen om å være på reise – vel og merke uten å forlate huset.

– Det var denne ideen som inspirerte det digitale konseptet for vår SS21-presentasjon: å være på en reise når du faktisk ikke kan reise, men likevel må bevege deg fremover, sier kreativ direktør Sanne Sehested.

Med det leverer det danske high street-brandet det de kan aller best: 70-talls inspirerte vintage-silhuetter med nøkkelplagg som en blazer i «slangeskinn», overdimensjonerte trenchcoats, klassiske skjorter med lommer, herreinspirerte dresser og skinn – masse skinn.

Alt med et tydelig skritt i «riktig retning» – mot kvalitet fremfor kvantitet – med tidløse garderobeklassikere og mote for fremtiden der 63 prosent av kolleksjonen er laget i mer bærekraftige materialer.

Holzweiler

Det norske alibiet på Copenhagen Fashion Week-programmet er Holzweiler. Der har de vist de siste årene, og denne gangen er intet unntak.

Men motevisningen er byttet ut til fordel for en film, og klærne med aktivister.

For sin SS21-kampanje har det norske motemerket valgt ut seks unge aktivister som kjemper for det de tror på. I tillegg donerer Holzweiler en hel haug av penger til diverse veldedige formål. Det skal være en del av en ny Holzweiler-strategi, forteller Andreas Holzweiler til Melk & Honning.

By Malene Birger

Det finnes vel knapt den danske som ikke har et forhold til By Malene Birger som i likhet med mange andre danske brands, deriblant Gestuz, har fått ny giv. Den kom i stor grad med Mathilde Torp Mader som tok over som kreativ direktør i 2017. Nylig ble det imidlertid klart at Mader nå forlater By Malene Birger etter bare noen år i sjefsstolen.

Under den danske moteuken denne gangen valgte merket et magasinformat for å presentere sin nyeste kolleksjon – og for med det å også vise hele By Malene Birgers univers med fokus på stil over trend med tidløse garderobeklassikere som trenchcoats, kjoler i nøytrale farger, dresser og chunky strikk.

By Malene Birger SS21 under Copenhagen Fashion Week
By Malene Birger SS21 under Copenhagen Fashion Week
By Malene Birger SS21 under Copenhagen Fashion Week
By Malene Birger SS21 under Copenhagen Fashion Week
By Malene Birger SS21 under Copenhagen Fashion Week
By Malene Birger SS21 under Copenhagen Fashion Week

Les også: Her er Oslo Runway-programmet

Siste saker

Mest lest nå
Les mer