Nå står digitalisering for tur.
Mathilde Torp Mader tok over som kreativ direktør i By Malene Birger i 2017, og pustet med det nytt liv i det danske motehuset. Utdannet fra Saint Martins College of Art and Design i London i 2006, har hun siden dyttet merket i en ny retning med ny visjon.
Designeren ble headhuntet til stillingen som kreativ direktør etter å ha arbeidet hos blant annet Mulberry, Marni og Sonia Rykiel. Hos By Malene Birger videreførte hun arven fra Malene Birger selv, og merket ble et av høydepunktene under den danske moteuken.
Nå slutter Mader etter bare tre år som kreativ leder for det danske it-merket.
– Jeg er superstolt av å ha vært en del av selskapets historie og stolt av det vi har oppnådd sammen i min tid som kreativ direktør. Jeg ser frem til å se hvordan By Malene Birger sin digitale fremtid kommer til å løfte merket videre, sier Mathilde Torp Mader til Fashion Forum.
Bakgrunnen for splittelsen skal være blant annet den tøffe situasjonen som koronautbruddet har skapt for så mange merker, som nå har fått merket til å revurdere den nåværende forretningsmodellen. Men også et steg i en mye mer digital retning enn tidligere.
Les også: Melk & Honnings store intervju med avtroppende Mathilde Torp Mader
– Sikret merket en nødvendig oppdatering
– By Malene Birger er midt i en omfattende digitalisering, som allerede var satt i gang, men som har fått enda mer fart på seg i lyset av Covid-19. Det er behov for å gjøre opp med den sesongsbestemte forretningsmodellen. Så kolleksjonene i større grad passer til de reelle sesongene. Og vi vil fremover ha større fokus på den direkte kommunikasjonen med forbrukeren, sier Morten Linnet, daglig leder i By Malene Birger i en pressemelding.
– Derfor er tiden også inne for at vår dyktige designteam tar stafettpinnen videre fra Mathilde Torp Mader. Mathildes kreative visjon sikret merket en nødvendig oppdatering og gjenetablerte By Malene Birger som et av de viktigste danske motehusene med visninger som speilet ambisjonen om å være et contemporary brand, som vi kommer til å få glede av fremover.
– Det blir nå opp til oss å videreføre disse taktene og samtidig komme enda tettere på våre kunder både digitalt, i våre egne butikker og gjennom våre internasjonale partnere, avslutter Linnet, og takker Mader for hennes bidrag til motehuset.
Nå gjenstår det å se hvem som tar over roret etter Mader, og i hvilken grad merket digitaliseres for fremtiden.
Les også: Dette norske motemerket triplet omsetningen under korona