Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Derfor er Oslobukta hovedstadens nye it-bydel
Alle bilder: Henriette Sagfjord

Derfor er Oslobukta blitt hovedstadens nye it-bydel

Oslobukta-sjefen letter på sløret om nyåpningene som kommer.

I fjor vår da korona fremdeles var et relativt ukjent begrep og hjemmekontor var nytt (og faktisk ganske digg) for mange, begynte det å poppe opp lekre bilder av fargerike donuts, en rosa dør og captions som «Lille Venezia» på Instagram.

Oslobukta var området det virket som nesten enhver Oslo-beboer med selvrespekten i behold gikk sin daglige luftetur til.

Usikker på hvor det egentlig ligger? Forvirrende nok heter området Bjørvika, som så er delt inn i Barcode, Munch Brygge, Bispevika Nord og Sørenga. Førstnevnte kjent for de hypermoderne skyskraperne, sistnevnte der «alle» drar for å bade og slikke sol hver sommer i totalt folkekaos.

Barcode i Oslobukta
Oslobukta omtales som Oslos svar på Manhattan i New York.

Så hvorfor navnet Oslobukta?

Melk & Honning møter Caroline Krefting, prosjektleder for Oslobukta og investeringsdirektør i Carucel Eiendom, midt i den nye handlegaten i Oslobukta en varm forsommermorgen.

– Vi så på gamle kart at hele området her tidligere het Bjørvigen. Da området Sukkerbiten kom, ble det delt opp i Bjørvigen og Opsloebukten. Det er grunnen til at Oslobukta ble brukt og modernisert noe, for å blåse liv i et gammel navn fra området, på samme måte som Bjørvika, forteller Krefting til Melk.

caroline Krefting om Oslobukta
Caroline Krefting.

Her har de samlet over 100 lokaler fordelt på tre ulike områder; shopping, kultur og bespisning.

– Oslo ble opprinnelig grunnlagt i dette området i 1050, men med mye trebebyggelse som brant ned om og om igjen. Senere ble byen flyttet til det som kjennes som Kvadraturen i dag. Vårt mål er å bygge litt sentrum tilbake til dens opprinnelse. Og da er det viktig å få de kvalitetsmerkevarene som står for mangfold.

Oslobukta er Oslos nye it-bydel
Soling, shopping og kultur går hånd-i-hånd.

– Jeg ser ofte for meg at det er som et puslespill med brikker i forskjellige farger og ulike former. Setter man det sammen riktig, så klarer man å bygge en destinasjon, fortsetter hun.

Sørenga i Oslobukta
Oslobukta er også et fint sted for soling.

Er man sulten, kan man få alt fra iskrem og donuts til sushi, libanesisk, indisk, ramen og vegansk. Eieren av motebransjens favorittutested, Angst på Youngstorget, åpner også snart en ny bar her.

Talormade i Oslobukta
Talormade byr på digge donuts i Oslobukta.

– Det er en sommerdestinasjon med strand og uteserveringer, og det kryr av mennesker. 35.000 mennesker kan krysse broen på en god sommerdag.

Munchmuseet
Caroline Krefting foran nye Munchmuseet.

Munch Brygge med det splitter nye Munchmuseet utgjør kulturområdet i Oslobukta. Til og med Dronning Sonja har sitt eget kunstgalleri her, Queen Sonja Print Award Gallery.

– Vi ønsker å skape, og går for kvalitet for alle. Hvordan kan vi gi noe så alle skal ønske å komme hit?

Dronning Sonjas Queen Sonja Print Award Gallery i Oslobukta.
Dronning Sonjas Queen Sonja Print Award Gallery i Oslobukta.
Nye Munchmuseet.
Nye Munchmuseet.

Oslobukta ligger jo tross alt midt i smørøyet. Man har Barcode med businessfolk og noen av byens største kulturinstitusjoner med både Operaen, det nye hovedbiblioteket til Deichman og Munchmuseet rett ved. Men også Oslo S, Grønland og Gamlebyen.

Det kan ikke bare være posht.

– Vi skal ikke være nye Aker Brygge eller Tjuvholmen, sier Krefting.

Hun forteller at de startet med å lande spisestedene først, ettersom det var de lokalene som ble ferdige først, og som det var mest av.

The Vandelay
The Vandelay med den veldig Instagram-vennlige rosa døren.

– Det er litt utradisjonelt, i forhold til et standard kjøpesenter der man ofte har veldig mye retail og litt bespisning. Men vi mener det er opplevelser som er fremtiden. Og her er det masse man kan oppleve – noe som vil trekke folk til handlegaten.

Handleområdet i Oslobukta er delt inn i to gater; Dronning Eufemias gate og Operagata. I sistnevnte finnes det flere motekonsepter, som både Holzweiler, Grünerløkka-favoritten Dapper og Me and More.

Den nye Holzweiler-butikken med restaurant åpner ganske så snart.
Den nye Holzweiler-butikken med restaurant åpner ganske så snart.

Snart åpner også Bjørvika Undertøysforretning, drevet av butikksjefen på Det lille under på Paléet, med både undertøy og badetøy – perfekt om man har glemt bikini eller håndkle til stranden på Sørenga. I tillegg kommer E-sportsklubben Nordavind for gamere.

Fellesnevneren for konseptene som får slå seg ned her, er at det skal falle innunder slagordet «kvalitet for alle».

– Det tror jeg er fremtiden i moteverdenen, men vi skal ikke være den nye luksusgaten. Kvalitet trenger ikke å være luksus. Det trenger ikke å være Gucci, men gode kvalitetsopplevelser, forteller Krefting.

Faren hennes, Carl Erik Krefting, og Carucel Eiendom står forøvrig bak utviklingen av luksusområdet Nedre Slottsgate med Egertorget gjennom gjennom Søylen Eiendom.

Cavour Dame
Cavour for dame byr på elegant mote i Oslobukta.

I Oslobukta finner man også merkevarer som Thune, og konsepter som Cavour dame, med et høyere prisnivå og en bredde på merker som «ikke er like aktuelt for absolutt alle, men passer godt til de som jobber her i området og andre besøkende».

– Holzweiler er eksemplet på norsk mote og design, sier Krefting og forteller at den nye Holzweiler-butikken kombinert med restaurant blir den nye flaggskipsbutikken og et vindu mot utlandet.

– Det som er aller morsomt i Oslobukta, er nettopp å gi muligheten til norsk mote og la aktørene få vise seg på en internasjonal arena.

cavour dame
Shopping, bespisning og kultur i fokus i Oslobukta.

For mens Operaen tar imot 2 millioner besøkende årlig, forventer Munchmuseet nærmere 1 million besøkende, og nye Deichman kommer til å ha over 2 millioner. Det betyr over 5 millioner mennesker på besøk i området, ifølge Krefting.

For noen år siden var dette en eneste stor byggeplass, veldig industrielt og litt shady. Hvordan har dere jobbet for å fjerne dette stemplet?

Oslos Manhattan?
Oslos Manhattan?

– Vi prøver å tenke veldig på det i kommunikasjonen vår. Vi offentliggjorde Oslobukta og brandet med Instagram-konto for bare litt over et år siden. Vi synes det er utrolig gøy å se hvor mange som er blitt nysgjerrige.

– Det jeg synes er morsomt er å ha visning med potensielle leietakere, som sier ‘Wow. Dette føles som Oslos Manhattan’. Så har vi også kallenavnet Little Venice på grunn av kanalene, selv om det også er Oslo-identitet i bebyggelsen.

Oslobukta
Eller Lille Venezia?

Hun mener nøkkelen ligger i å velge de riktige driverne til området, som også er ivrige på å kommunisere.

– Det å velge de riktige aktørene skaper ofte ringvirkninger, sier hun og legger ikke skjul på at Holzweiler-etableringen var viktig for å si noe om området.

– Grünerløkka har lenge vært et veldig kult område. Det at merker fra Løkka, slik som Dapper, etablerer seg her, i tillegg til at vi får mange besøkende derfra, gjør at vi føler jeg at vi har gjort noe riktig.

Når det kommer til hvordan koronapandemien har påvirket dem, gjelder det først og fremst bare hvor fort aktørene har kunnet åpne dørene sine, men også i forhold til forsinkelser på leveranser, produkter og på tilpasning av lokaler.

– Vi har ventet i to år på å få se det livet som skulle ha vært her. Og først nå når man fikk lov til å åpne opp igjen, og solen kom samtidig – så vi at det var alt vi hadde håpet på, og mer.

Les også: Nå åpne tre norske klesbutikker her

Siste saker

Mest lest nå
Les mer