Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Nå åpner tre nye norske klesbutikker på Aker Brygge i Oslo
Tre norske klesaktører åpner dørene til nye konsepter her. (Instagram/@akerbrygge)

Aker Brygge-sjefen tror folk er klare for å shoppe igjen

Nå åpner tre norske aktører dørene til nye butikker her.

Etter lang tids nedstenging åpnet endelig Oslos klesbutikker dørene igjen. Koronakrisen har rammet motebransjen hardt, og nå krysses fingre og tær for at vi vil oppleve en tilsvarende shopping-boom som i Danmark når ting sakte, men sikkert åpner opp igjen her hjemme.

Alethe Marie Heltzen og Marte Madeleine Mosand startet You & I Agency for åtte år siden. I 2016 åpnet de butikk på Aker Brygge i Oslo før de to år senere startet de sitt eget merke Love Lolita. Parallellt har de etablert tilhørende nettbutikker som har fungert som plattformer for salg og merkevarebygging av merkene i agenturet og deres eget.

Nå åpner de sin andre butikk på Aker Brygge.

– Den nye butikken ligger vegg i vegg med vår eksisterende butikk – i Mark + Brandys tidligere lokaler, forteller de to til Melk & Honning.

Aker Brygge-sjefen tror folk er klare for å shoppe igjen
Marte Madeleine Mosand og Alethe Marie Heltzen står bak You & I Agency og merket Love Lolita.

Et stort utvalg av kjoler til alle anledninger skal gjenspeile konseptet.

Til høsten bygges også barneavdelingen videre.

– Med den nye butikken ønsker vi å lage et livsstilskonsept for klær og interiør. Vil vil tilby det lille ekstra med fokus på gaver og gaveartikler.

Inspirasjonen henter de fra reiser de har vært på fra butikker i Miami, Antwerpen, Milano og London. Interiøret i butikken er fra blant annet Gustaf Westman og Jonathan Adler. På plass skal også «en Instagram-vennlig café», men den er forsinket grunnet korona.

– Koronakrisen har vært beintøff, og vi har blødd som mange andre i bransjen. Heldigvis har vi flere ben å stå på med agentur, eget klesmerke, butikk og nettbutikker. Det har reddet oss.

– Vi har stor tro på fremtiden, og at shoppinglysten i fysisk butikk blir høyaktuell når verden normaliseres.

To andre norske konsepter flytter også inn på Aker Brygge nå, butikkonseptet Confettibird+friends og klesmerket Esperance.

Førstnevnte skal hver sjette uke presentere et nytt utvalg av gjester som skal være med på å forme hvert av konseptene. Her er fokus spesielt på norske gründere og samarbeid på tvers av ulike merker.

Aker Brygge-sjefen tror folk er klare for å shoppe igjen
Confettibird + friends åpner dørene på Aker Brygge i Oslo.

Akkurat nå er det temaet Marry your dreams som gjelder med gjester som Pas Passé, Miss Mathiensen, Soulcake og RoO&Raff.

For gründer Camilla Volden har det den siste tiden handlet om å holde hodet over vannet og ikke la de negative tankene ta overhånd.

– Jeg har jobbet på med et langsiktig mål, med drømmen om en mer normal hverdag igjen. Vi står jo alle sammen om dette, som gjør at alle har forståelse for hverandre, og støtter hverandre gjennom noe som er en vanskelig tid. Det er jo faktisk noe fint over det også. 

Omsetningen har stått på stedet hvil. Den har ikke økt slik hun hadde planer om da hun startet i 2020, men hun har klart å holde det i sjakk.

– Jeg har gutset på siden jeg startet for tre år siden, og jeg har ikke sett meg tilbake. Det vil jeg ikke gjøre nå heller. Dette konseptet er en drøm som har vokst seg større helt siden begynnelsen, og endelig er den satt ut i livet! Vi har troen på at verden er klar for nye eventyr igjen, og ønsker å være på plass når vi ser lyset i enden av tunnelen.

Et tøft år har det også vært for Silje Augustson bak Esperance.

Hun har drømt om å designe klær helt siden hun var liten, men det skulle ta mange år før hun satt ideen om et eget klesmerke ut i livet.

– Før det ble jeg styrt mot en grad i økonomi av akademiske foreldre, og har mange års erfaring fra næringslivet bak meg. Jeg balanserte mellom en hektisk jobb og yogakurs, og var således ganske frakoblet min barndomsdrøm.

Men drømmen ville ikke gi slipp, og hun tok et nattkurs i motedesign på St. Martin’s Lane i London i 2003. Med jobb, reise, venner og yoga fikk hun dagene til å gå opp, men følte at klærne ikke hang med.

– Funksjonalitet gikk på bekostning av klær som skulle passe inn i forretningslivet, og jeg rakk sjeldent å skifte mellom slagene. Da vokste ideen om å skape en kolleksjon som skulle være allsidig og som skulle reflektere det jeg ønsket å føle når jeg hadde plaggene på meg – klar, trygg og komfortabel.

Den nye butikken blir deres første flaggskipbutikk etter å ha hatt flere pop-ups og events samt shop-in-shop i Verbier, London og Oslo.

– Det har vært ett tøft år. Produksjon i Italia var tidvis lammet. Det samme var lager og logistikk i Italia. Alle utsalgssteder var stengt helt eller delvis gjennom året. Forsinkede leveranser og mere til.

Men nå har hun troen på at det i ferd med å bli bedre.

– Vi tror at vi nå ser lys i enden av tunnelen. Vaksinen rulles ut, om noe litt tregt. Folk er klare til å komme ut igjen og se på mennesker – og ikke minst få inspirasjon fra nye konsepter. Vi tror at pandemien har påvirket mennesker og da forbrukeren i retning av at man tenker gjennom sine valg på en annen måte og setter bærekraft og kvalitet høyere. Dette vil være en svært positiv trend for Esperance. Vi tenker derfor at det er riktig tidspunkt å posisjonere seg og være klare til å ta imot kunder etter hvert som det åpner opp mer og mer i Oslo.

Kommersiell prosjektleder hos Aker Brygge, Pernille Karlsen forteller om tøffe tak i et år med hyppige nedstengninger og strenge tiltak.

– Det har uten tvil vært et tøft år. Samtidig har butikkene vært kreative, og flere har hatt både klikk & hent og satsning på nett.

Hun tror folk nå er klare for å shoppe i fysiske butikker igjen.

– Ja, absolutt. Vi har hatt dialog med flere kunder som ser frem til å kunne oppgradere garderoben. Vi vet at mange har blitt mer bevisste på forbruket sitt og derfor er vi glad for at vi har et stort utvalg butikker som tilbyr kvalitetsplagg som varer.

Les også: Dansk motefavoritt åpner fire nye butikker i Norge

Siste saker

Mest lest nå
Les mer