Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bottega Veneta latterliggjøres for svindyrt perlekjede

Bottega Veneta latterliggjøres for å selge «hjemmelagde» smykker til titusenvis av kroner

Er Bottega Veneta det nye Vetements?

Den siste tiden har «barnslige» smykker tatt helt av blant influencere og kjendiser. Scroller man nedover Instagram-feeden vil man se mange eksempler på både fargerike, tykke plastringer og også perlekjeder som ser ut som en femåring har laget det.

Nå har de store motehusene skjønt at det er penger å hente her.

Bottega Veneta har nemlig sluppet flere smykker sterkt inspirert av denne trenden – og det til svimlende summer.

De er selvsagt ikke de første til å dyppe tåa i dette markedet, men prislappen får mange til å sette matcha-latten i halsen.

Et av smykkene – et halskjede med fargerike perler – har det italienske luksusmotehuset bestemt at koster 30 000 kroner.

Blant de som påpeker det absurde i dette er – kanskje ikke så overraskende – motevaktbikkja Diet Prada.

Les også: Dolce & Gabbana saksøker Diet Prada for millioner

«Skulle likt å se en forklarende kostnadsanalyse av dette perlekjedet til Bottega Veneta til 3390 dollar. Det finnes en haug av disse til 20 dollar på Etsy, mange av dem håndlaget av uavhengige produsenter», skriver Diet Prada i caption.

De viser til at halskjedet nærmest er en kopi av et smykke selgeren Molina Jo Parker, som forøvrig også er en del av urfolket i USA, tilbyr via sin Etsy-butikk.

I en annen post på Instagram trekker Diet Prada frem et annet Bottega Veneta-smykke. Denne gangen et som ser ut som krøllet telefonledning. Her har sjefdesigner Daniel Lee og gjengen bestemt at de vil ha 2000 dollar, tilsvarende 17 000 kroner for det. Igjen viser DietPrada til at man kan få kjøpt disse for 5 dollar via Ebay.

«Bottega er det nye Vetements», skriver de.

Med anti-fashion tendenser og en hang til å kopiere nostalgiske, tidvis lavkulturelle symboler, ble designkollektivet Vetements ekstremt hypet på midten av det forrige tiåret.

Vetements-designer og grunnlegger Demna Gvasalia, som siden gikk til Balenciaga, har siden blitt kjent for å blant annet inkludere en IKEA Frakta-liknende bag i en av kolleksjonene. Prisen? 20 000 kroner.

I forbindelse med Valentines Day slapp Balenciaga forøvrig sitt eget perlesmykke, med rosa og røde perler og «I heart Balenciaga». De var noe mer måteholdne. Her var prislappen «bare» 4700 kroner.

Bottega Veneta sin variant er foreløpig ikke droppet, men man kan reservere det hos flere luksusnettbutikker. Med tanke på hypen rundt merket de siste årene, vil det tross prisen trolig bli en suksess.

Les også: Derfor kuttet luksusmerket ut sosiale medier

Siste saker

Mest lest nå
Les mer