Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Køen utenfor en av pop-upene til den norske resell-bedriften Limited Heat. Foto: Martine Lossius

Bli med på innsiden av resell-markedet for sneakers

– For meg blir det som en fysisk aksje som man kan ha på beina, men som samtidig stiger i verdi.

Nylig skrev Melk & Honning om hvordan markedet for reselling har endret seg de siste årene. Ekspertene i butikk pekte blant annet på at mange av resell-bedriftene nå er blitt profesjonalisert og at produksjonsvolumet er økt.

– Det som tidligere har vært en slags «mørk» side av bransjen, vil bare få mer oppmerksomhet og bli enda mer gjeldende i årene som kommer, sa Helge Reyes ved Pharma i Bergen til Melk & Honning om fremtiden for resell.

Men hva med de som ikke holder på i førstehåndsmarkedet av sneakers, men faktisk har startet egne resell-bedrifter i Norge?

Melk & Honning har spurt de som har kunnskap om dette; gutta bak Limited Heat, duoen bak Hypegoals og sneakers-samler Bård Olerud.

Les også: Nike-sjef går av etter kobling til sønnens resell-business

– Gamet har endret seg veldig, forteller Olerud.

Han husker tilbake i 2012 da Soleservice slapp Nike Foamposite Galaxy.

– Det var helt kaos i USA og folk gikk virkelig mann av huse for å få tak i skoene. De satt ute i kø i flere dager og det var mange slåsskamper.

Selv var han på plass to timer før butikken åpnet, og var med det førstemann til å få tak i skoene.

Det hadde ikke vært like enkelt å få tak i skoene i dag, tror han.

– Jeg har venner som har stått ute en hel natt bare for å kjøpe sko og selge de for 1000 kroner profitt.

Han startet å samle på sneakers for 14-15 år siden. Nå har Olerud over 150 par.

– Det skoparet jeg kanskje er mest kjent for her i det norske og svenske miljøet, er nok Nike Mag-skoene fra Back to the Future 2, forteller han.

– De ble plutselig sluppet på auksjon i september 2011 helt ut av det blå. Jeg tenkte at dette var min sjanse til å få tak i de. Jeg hadde akkurat begynt å jobbe etter videregående og måtte faktisk ta opp lån for å få kjøpt de. Jeg endte til slutt opp med to par, like mange som DJ Khaled har.

Dette er status for resell-markedet av sneakers i Norge i 2021. Her bilde av samleren Bård Olerud.
Bård Olerud. Foto: Privat

– Prisene på disse skoene har steget jevnt og trutt de siste ti årene. Nå får man tak i de for rundt 130 000 kroner. 

Han trekker også frem Nike Air Force 1 Entourage. Skoene, som det bare skal finnes 50 par av i hele verden, ble laget til tv-serien Entourage.

– Jeg synes det er et av de peneste parene jeg har, derfor bruker jeg de heller ikke så mye bortsett fra på spesielle dager.

Prisen på også disse er skutt i været. Olerud anslår den til å ligge på rundt 60 000 kroner for et utbrukt par.

Til Melk & Honning forteller han at det har hendt at han har kjøpt par sneakers som han bare ville selge igjen, men at han ikke lever av reselling.

– Skoene jeg kjøper er nesten alltid i min størrelse fordi jeg har lyst til å bruke de. Men jeg kjenner flere som driver med reselling på fulltid.

Selv er han litt ambivalent til hele greia.

– Det driver prisene opp og gjør det vanskelig for de av oss som faktisk vil bruke skoene. Samtidig skjønner jeg at det blir sånn når produsentene bare slipper skoene én gang og aldri mer.

Les også: Nå kan du kjøpe virtuelle sko fra Gucci for 150 kroner – er dette fremtiden?

Han mener det nå er sånn at bots kjøper flesteparten av parene.

Likevel kan man være heldig, som da Union La slapp sitt Jordan 4-collab.

– Det var en veldig hypet lansering og det var mange bots klare til å kjøpe alt, men Union hadde vært smarte og lagt til et spørsmål man måtte svare på før man fikk kjøpe. Spørsmålet var «What color is an orange?”.

– Svaret var jo enkelt, men det var ingen av botsene som var klare for at et slikt spørsmål kunne dukke opp og de fikk ikke kjøpt.

I fjor betalte han 10 000 kroner for et par Nike Dunk Low Chunky Dunkys.

– Jeg spurte om muligheten for å få de billigere ettersom jeg visste jeg skulle bruke de, men det gikk ikke selgeren med på. Han tjente 8500 kr på å selge skoene til meg. Skoene gikk rett på føttene.

– Jeg har faktisk fått mange kommentarer fra folk som aldri hadde trodd at noen ville bruke de.

Dette er status for resell-markedet av sneakers i Norge i 2021. Her bilde av en liten bit av samlingen til Bård Olerud.
Litt av samlingen til Bård Olerud. Foto: Privat

Reselling i seg selv er ikke noe nytt, mener Olerud.

– Butikker som har drevet med dette helt siden i gamle dager – også i storskala – er for eksempel Flight Club i New York. De får tak i de mest eksklusive skoene. Du kan gå inn der med 10 000 dollar og komme ut med sko som er supersjeldne. Det er ofte slik kjendiser nå får tak i skoene sine.

Han mener det samme gjelder i Norge, og forteller at det finnes flere slike butikker på Instagram og Tise som selger sjeldne sneakers til kjendiser.

– Kanskje ikke på samme nivå med samlingene til Offset fra Migos, men mange bruker mye penger på å ha det hotteste av det hotte. Vi blir alle styrt av hva vi ser i media og vil kle oss etter hva ikoner bruker. Derfor vet også butikker og produsenter at de må reklamere for dette for å skape hype.

Olerud reagerer på Melk & Honning sin sak om resell av sneakers nylig.

– «Ekspertene» dere snakker med er alle gode på sko og har kjennskap til det. Jeg har stor respekt for alle. Men dere trenger å høre fra noen som lever av å reselle for å få deres perspektiv. De som gjør det bruker veldig mye tid på det å få tak i produktene, fordi de ser at det er mulig å tjene penger på det. De kan ta en stor del av fortjenesten om de får tak i det riktige.

Les også: Nike får kritikk for Priority Mail-inspirerte Air Force 1-sko

Johanne Louise Kjærnet og Arnt Wirgenes driver resell-bedriften Hypegoals. Kjæresteparet fra Stokke startet opp i august 2020, etter å ha drevet smått med flipping og bytting av både nytt og gammelt i en del år.

– Vi valgte å starte opp firmaet da vi så en stadig økende «mainstream» interesse for sneakers. Selv har vi fulgt trendene innen sneakersmiljøet en god stund, som gjorde at vi tidlig plukket opp den økende interessen.

Kjærnet jobber i klesbransjen, mens Wirgenes jobber som dataingeniør. Hos Hypegoals kan man kjøpe alt fra Jordans til Yeezyz, og New Balance 530, som de mener er vårens it-sko.

– Vi har normalt hatt et større fokus på sneakers som er mer eller mindre tilgjengelig for allmenheten, og dermed ikke bør koste så altfor mye. Men vi har også solgt dyrere sko, som f.eks. Off-White x Air Jordan 1 UNC.

Selv er de ingen store samlere, ettersom de bytter ut parene hele tiden. Per nå sitter de med mellom 10 og 20 par sneakers hver.

De er enige i at resell-gamet har endret seg drastisk de siste årene.

Johanne Louise Kjærnet og Arnt Wirgenes som driver Hypegoals. Foto: Privat

– Ja, men vi vil også poengtere at grunnen til at det er lukurativt å reselle er fordi markedet tillater det. Det er hype med sneakers som ikke er lett tilgjengelig, og det er en bevisst underproduksjon av sko for å opprettholde interessen. Dette er et fenomen som kan ses hos mange andre også, til eksempel luksusklokker som Rolex.

Ifølge dem har reselling blitt en mye større greie også i Norge de siste årene.

– Det er kult å være reseller, det ser vi spesielt blant de yngre. Så det blir automatisk en sammenheng mellom flere resellere og at sneakermarkedet vokser. 

Målet deres er å holde på så lenge de synes det er gøy.

– Og å fremstå som en seriøs aktør på resellmarkedet. 

Les også: Skaperne av Lil Nas X satan-joggesko saksøkes av Nike

Limited Heat: – Folk har ventet over 13 timer utenfor pop-upene våre

To andre som kjenner til reselling-markedet av sneakers godt er Enis Salimzadeh og Christoffer Cliteur. De to er blant de som administrerer og driver Facebook-gruppen Hypebeast Norge, som med sine 33 000 medlemmer er et forum for kjøp og salg av streetwear.

I 2019 startet duoen også reselling-plattformen Limited Heat.

– Det hele begynte for min del på ungdomsskolen når jeg så noen fete sko jeg ønsket, men innså fort at de var utsolgt overalt. Etter litt research fant jeg ut at man kunne kjøpe og selge sko i andrehåndsmarkedet, og begynte med dette da for å ha råd til sko for personlig bruk også.

– For det å spørre pappa om å kjøpe sko til 3000 var helt uaktuelt, forteller Salimzadeh.

– For meg startet det med at jeg fikk interesse for den type stil med sneakers og streetwear. Jeg fant fort flere forum på Facebook og forstod hvordan ting fungerte. Så begynte jeg å selge litt klær og sko her og der for å ha råd til å kjøpe det jeg var keen på. Jeg merket likevel kjapt at jeg savnet en litt større aktør å lene meg på, forteller Cliteur.

Christoffer Cliteur og Enis Salimzadeh. Foto: Privat

Etter å ha først blitt kjent via Hypebeast Norge, bestemte de seg for å starte Limited Heat sammen. Per nå finnes den på nett og på Instagram, men de har også hatt pop-up stores.

– Folk har ventet over 13 timer i kø utenfor pop-upene våre. Det i seg selv tyder på at det er mangel på slike butikker og pop-ups, påpeker Salimzadeh.

Han forteller at for han personlig handlet det i starten om ha flest mulig sko.

– Men med lite penger å gå på, ble det mer kjøp, bruk, selge, for så å kjøpe noe nytt igjen. Nå angrer jeg på en god del salg. Og det er ikke Helsøe-mengder sneakers hos meg, men jeg har 45-50 par som jeg bruker.

– Jeg synes ikke det er noe vits å ha sko dersom man ikke bruker dem, uavhengig av verdi.

– Jeg har en del, fordi jeg elsker å bruke de selv. For meg blir det som en fysisk aksje som man kan ha på beina, men som samtidig stiger i verdi. Sitter vel på over 20 par til alt fra 3000 til 45 000 per par, forteller Cliteur.

Hos Limited Heat selger de alt av varer med begrenset opplag.

– Men vi tilføyer også varer vi tror kan passe våre kunder, men da går det i streetwear-kategorien kan du si. Sneakers som Yeezys, Jordans, Dunks, og klesmerker som Off-White, Louis Vuitton, Balenciaga og så videre.

– Når det gjelder sjeldne ting vi har solgt, kan vi for eksempel nevne Dior x Jordan 1 og Off White x Nike Jordan 1. Off White MoMA AF1 har vi til salgs for 119 999 kroner. Disse finnes det bare 700 av totalt. Vi solgte også nylig en Louis Vuitton-jakke til 40 000 kroner, som det kun er én av i Norge.

– Det er kult å selge såpass spesielle ting. Men de fleste av kundene våre har jo verken råd eller behov for slike varer, så det meste går i betydelig mindre summer.

Hos Limited Heat selger de ting som er vanskelig å få tak i. Foto: Privat

Gutta mener resell-gamet har endret seg drastisk de siste årene.

– Det å reselle har gått fra en nisje med noen få personer som solgte, til å bli in blant de yngre.

De har også lagt merke til at flere nettsider og Instagram-profiler bruker mer tid og krefter på å fremstille varene på en mer profesjonell måte.

– Korona har jo også gjort det vanskeligere å campe utenfor butikkene slik som før, da det var førstemann til mølla om gjaldt. Vi savner faktisk den biten litt, da man alltid får nye venner i køen som har samme interesser.

Salimzadeh, som har vært i gamet noe lenger enn Cliteur husker tiden da det å reselle kun for å tjene penger nærmest var uhørt.

– Ja, man drev med salg av sko, men da kun for å ha råd til andre sko. Den biten savner jeg. Man har mistet litt av den community-følelsen.

– Jeg synes det faktisk er positivt at flere hiver seg på. Det skaper et større marked og et enda større community. Til syvende og sist er det jo det det handler om; gleden man deler over sko og klær, mener Cliteur.

De mener den voksende tendensen med reselling i Norge handler om tilgjengelighet.

– Flere og flere vil ha en bit av kaka. Samtidig begynner butikkene i Norge å få inn mer «limiterte» sko, som igjen gjør at det blir mer tilgjengelig for norske folk generelt.

– En annen ting som har vært med på å øke interessen i Norge er apper som Instagram og TikTok. Der er det flere influencere som fronter dette.

Les også: Nordisk skokjede kaster seg inn i krigen om dine penger

Siste saker

Mest lest nå
Les mer