Skoringen kaster seg inn i sneakerskrigen - hva betyr det for nisjebutikkene?

Sneakers er blitt allemannseie. Foto: Vanni Bassetti/Getty Images

Nordisk skokjede kaster seg inn i sneakerskrigen, hvordan vil det påvirke norske sneakersbutikker?

Alle vil ha sneakers, men er det plass til flere?

At sneakers er blitt big business er det ingen tvil om. Fra å være forbeholdt spesielt interesserte for bare et par år siden, er sneakers i dag overalt, og det er lite som tyder på at trenden er i ferd med å snu. Det har fått også nye aktører til å kaste seg på, blant dem luksusmotehus, men også mer tradisjonelle skoforhandlere.

Skoringen satser nå massivt på det populære sneakers-markedet, og åpner et titalls egne sneakers-butikker i både Norge og Danmark. Har de sentrumsbaserte nisjebutikkene noe å frykte når skogigantene nå kaster seg inn i sneakerskrigen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sneakers vokser raskest

I første omgang skal Skoringen åpne 21 såkalte SNEAX Stores, 11 i Norge og 10 i Danmark. Men den nordiske skokjeden bekrefter overfor Melk & Honning at de har planer om «mange fler butikker».

Sneakers er skokjedens «klart raskest voksende kategori» de siste par årene, forteller Frank Siim Sørensen, administerende direktør i Skoringen til Melk & Honning.

– Åpningen av SNEAX Store er en del av vekststrategien vår. Da sneakers er den skotypen som vokser raskest akkurat nå, samtidig med at kategorien har utviklet seg fra å være performance til nå også å være fashion, passer det veldig bra for oss hvor vi har mulighet for å kombinere det beste fra sko-, tekstil- og sports-bransjen.

Frank Siim Sørensen, direktør i Skoringen. Foto: Skoringen

Skal bringe de kuleste sneakersene ut bredt

Med åpningen av egne sneakers-butikker ønsker skokjeden fotfeste på det populære sneakers-markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil gjerne være dem som bringer de kuleste sneakersene ut bredt slik at man også i de mindre sentrene og byene kan få et helt unikt utvalg.

Sneakers-butikkene er plassert sammen med eksisterende Skoringen-butikker, og fungerer som en stor shop-in-shop med egen identitet og uttrykk, de fleste med egen inngang.

Sortimentet skiftes ut jevnlig, og skal bestå av «de nyeste og mest populære modellene» fra merker som Adidas, New Balance, Tommy Hilfiger, Fila, Puma.

SNEAX Store i Asker. Foto: Skoringen

YME: – Frykter ikke konkurransen

Fredrik Josefsson hos YME Universe i Oslo sentrum frykter ikke konkurransen fra Skoringens nye sneakers-satsing.

– Min første tanke er: nei. De er en kjede, og kommer ikke til å ha så mange av de sammen produktene vi har. Men selvfølgelig blir det jo et stopp til på veien for den «vanlige» kunden som bare trenger nye sneakers. Vi har jo noe for alle så hadde vi fått velge hadde vi vært alene i byen. sier han til Melk & Honning.

Josefsson trekker frem et internasjonalt konsept og ditto varemiks som noen av fordelene til YME Universe.

Varner-brødrene kjøper seg inn i Yme
YME frykter ikke konkurransen fra ny sneakerskjempe.

– Vi er alene om veldig mange produkter i hele landet. Noen deler vi med et par andre butikker, også finnes det en del baseprodukter som vi deler med flere. Men hos YME finner man klassikere fra Nike, adidas, New Balance og andre store merker i tillegg til luksus-sneakers fra Off-White, Saint Laurent, Moncler, Common Project og så videre – noe for alle.

– Er det egentlig plass til flere sneakersbutikk i Oslo sentrum?

– Det spørs på nivået på butikkene. Dette blir jo nok en ny kjede, så man må stole på at merkene behandler dem deretter.

Pharma: – Flere er blitt bevisst på hvor de handler

Heller ikke Pharma i Bergen frykter konkurransen fra Skoringens nye gigantsatsing.

– Jeg kan forstå at de vil prøve seg på sneakers-markedet, ettersom sneakers er blitt ekstremt populært de siste årene. Til og med i Norge. Men vi får håpe at satsingen er godt gjennomtenkt fra deres side i en tøff tid for retail. Nå vet jeg ikke helt hva denne nye satsingen går ut på, men med vårt konsept og avtaler med de største leverandørene, tror jeg ikke vi har de samme fokusgruppene blant kundene, sier Helge Reyes ved «sneakers-apoteket» Pharma i Bergen.

Pharma-gjengen. Foto: via Instagram/@rykogreis

Han trekker frem butikkens kuratert utvalg med fokus på kvalitet, historie, design og funksjonalitet som konkurransefortrinn.

– Hos oss skal man kunne finne sko som man ikke finner så mange andre steder. Tidligere tror jeg kundene ville ha tenkt: «Å ja, enda en skobutikk». Og mange vil sikkert fremdeles gjøre det. Men man ser også at flere kunder blir mer bevisste på hvor de handler. Og det er jo det butikker som oss håper på, at flere og flere velger de litt mer unike og lokale aktørene.

Testet ut konseptet

– Dere går knallhardt ut med 21 butikker i første omgang – hva er grunnen til at dere velger å satse på fysiske butikker fremfor nett i disse dager der butikkdøden er reell?

– Vår misjon er å levere gode kundeopplevelser både i de fysiske butikkene og digitalt. Mange kunder søker på nettet, men når de har funnet det de gjerne vil ha og har fått beskjed om at det er tilgjengelig i den lokale butikken deres, så vil de faktisk heller kjøpe-prøve og få veiledning i butikken. Derfor er kombinasjonen mellom det digitale og de fysiske butikkene en veldig god kombinasjon, forteller Sørensen i Skoringen til Melk & Honning.

Forut for åpningene av sneakers-butikkene ligger et «enormt stort» forarbeid, forteller han. Skokjeden har nemlig allerede testet ut konseptet i to norske byer, blant annet i butikken i Kongens gate i Oslo sentrum.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger på sortiment, innredning, skotyper og så videre. Det har vært utrolig lærerikt. I den nye kolleksjonen har vi tatt høyde for tilbakemeldingene, blant annet med tilføyelse av merker som Tommy Hilfiger, Sorel og Champion.

SNEAX Store i Larvik. Foto: Skoringen

Koronastopp

De første av de 21 planlagte butikkene åpnet allerede i januar. De neste skulle etter planen åpnes i løpet av det neste halve året med flere butikker i Norge, Danmark og på Færøyene. Men så var koronakrisen et faktum.

Sørensen forteller at skokjeden nå jobber videre med sin strategi for det de kaller «fremtidens butikk» som inkluderer utrullingen av SNEAX Stores i en rekke land.

– Koronakrisen har kun bekreftet at vi har tatt de rette beslutningene for å sikre inspirerende butikker for kundene. Når konkurransen om å nå forbrukerne blir hardere, må man også stå skarpere med sitt butikkonsept.

– Vi har et sterkt ønske om å være bredt tilstede de neste årene, understreker han.

Champion er ett av merken i skoringens nye sneakerssatsning. Foto: Skoringen

Satser i Norge

Storparten av butikkene i det nye konseptet stod klare til åpning da lockdown var et faktum i mars og kundene uteble. Det var ifølge Sørensen «det verst tenkelige sammenfall». Men han kan fortelle at ting nå er mer eller mindre back on track med flere SNEAX Store-åpninger de siste par ukene, blant annet her hjemme i både Hamar, Narvik og Hønefoss.

Testbutikken i Kongens gate består. Men Sørensen vil ikke si noe om skokjedens planer for å åpne flere slike butikker i Oslo sentrum. Han bekrefter imidlertid at flere SNEAX Stores er på tegnebrettet, men per nå uten endelige åpningsdatoer.

– Elleve av butikkene var planlagt for åpning i Norge – hva er spesielt med det norske markedet når det kommer til sneakers?

– I Norge er syv av de ti mest googlede skomerkene i 2019 sneakers-merker. Samtidig er den mer uformelle stilen blitt mer og mer moderne de siste årene. Det har gjort sneakers til den mest etterspurte skotypen.

I Oslo sentrum er allerede sneakers-butikker som YME og Stress, og også Urban og Footlocker. Hva tenker dere om konkurransen fra disse? Hvordan skal dere skille dere ut?

– Vi har valgt en linje til en litt mer moden målgruppe, og med en kombinasjon av sterke brands fra både sko-, tøy- og sportsbransjen står vi med et unikt varespeil. Dette skal ses i sammenheng med de mange merkene i Skoringen, hvor vi blant annet nettopp har etablert Skechers shop-in-shop i alle butikkene våre, og vi har tatt med et veldig kult sneakers-sortiment fra flere av de store skomerkene. På bakgrunn av dette kommer vi med noe nytt til markedet, og jeg er overbevist om at kundene i målgruppen 25+ vil elske å shoppe her.

Melk & Honning har vært i kontakt med Stress som ikke ønsker å kommentere denne saken.