– Åpner for å leke med noen fantastiske teksturer som chiffon, tyll og sateng, mener norsk influencer, filmkritiker og vintage-fantast.
Det siste tiåret har man blitt servert den ene «core»-varianten etter den andre. Først ut var selvfølgelig Normore; en estetisk retning som handlet om å se mest mulig normal og casual ut.
Hovedingrediensene bestod gjerne av sokker i Birkenstocks, lyse Levi’s-jeans og enkle t-shorter. Som en del av en antifashion-bølge, påvirket uttrykket alt fra mannen og kvinnen i gata til de største motehusene.
Siden den gang har man sett at core har fått selskap av en rekke andre ord.
I 2017 var det Gorpcore som ble greia, da it-personer begynte å gå med turinspirerte klær på moteukene og på eventer. Salomon, Patagonia og Arc’teryx, merker som tidligere hadde vært for de spesielt interesserte, dukket opp på kule kids sine selfies på Instagram.
Menocore – menopausal core, altså klær som minner om de folk gjerne går med i overgangsalderen – kom inn senere samme år. Bakgrunnen var at unge kvinner hadde begynt å kle seg i store, komfortable linklær, flate sko og store nett. Denne sommeren ser det forøvrig ut til at den samme tendensen har fått et nytt navn; Coastal grandma chic.
Nå har en ny variant av core spredd seg som ild i tørt gress på Instagram og TikTok. Denne gangen henter man inspirasjon fra verden av tåspissko og strutteskjørt.
Balletcore er nemlig den store trenden nå.
Kulturmagasinet Nylon som omtaler tendensen skriver at det er «den nyeste estetikken til å ta internett med storm». På kort tid har #balletcore fått 9,5 millioner visninger.
Fellesnevneren er gjerne pastellfarger, tights og strømpebukser, florlette plagg, leggvarmere og sløyfer. Det feminine og kroppsnære dyrkes til den store gullmedaljen.
Blant de som nylig har delt bilder som passer til den estetiske bevegelsen finner man poet og influencer Orion Carlota, Bella Hadid og Euphoria-skuespiller Barbie Ferreira.
Her til lands har den norske filmkritikeren, influenceren og vintage-fantasten Ida Cathrine Holme Nielsen lenge kjørt en balletcore-aktig stil.
– Jeg har helt klart lagt merke til at det er blitt ekstra populært nå, og at noen av de detaljene jeg kjører på min profil får litt ekstra oppmerksomhet, forteller Ida Cathrine Holme Nielsen til Melk & Honning.
Hun forteller at ballettelementene alltid har vært noe av det som gjør hennes vintagestil personlig.
– Referanserammen fra ballettuniverset passer veldig godt inn i det overordnede estetiske bildet jeg forsøker å gjenskape med hovedsakelig vintage. Plaggene enkeltvis innebærer ikke nødvendigvis referansen i seg selv, men får det i kombinasjon med andre ting.
Ifølge henne har balletcore hatt flere sentrifugeturer gjennom motehistorien.
– Helt siden 1840-tallet har det overnaturlige, eteriske vært i fokus. I en tid som nå der vi leter etter eskapisme i alle mulige konsumerbare former er det kanskje ikke så rart at det opphøyde idealet balletten representerer får innpass, i tillegg til at det unektelig åpner for å leke med noen fantastiske teksturer som chiffon, tyll og sateng.
For Holme Nielsen er denne estetikken for henne uløselig forbundet med to av hennes andre store interesser, nemlig film- og motehistorie.
– Der spiller ballett en vesentlig rolle og inngår i et gjensidig påvirkningsforhold som alltid har fascinert meg. Yndlingsfilmen er The Red Shoes fra 1948!
– Forrige runde med utpreget ballettomani var jo i 2011 med Black Swan da flere av de store motehusene slapp svært ballettinspirerte kolleksjoner og alle skulle trene barre, forklarer hun.
– Mest populær var vel Ballet Beautiful som Natalie Portman hadde trent og alle Victoria’s Secrets-englene kjørte.
Holme Nielsen har samlet på alle skoene fra Chloé sin ballettkolleksjon fra SS11. Hun danser ballett selv og har gjort det siden hun var liten. I nyere tid har hun også vært ballettanmelder i København og hentet mye inspirasjon fra kompaniet der, forteller hun.
– I tillegg til hverdagsgarderoben har jeg også en samling av vintage og antikke ballettkostymer som jeg er veldig glad i og av og til får brukt ved spesielle anledninger!
Hun mener balletcore er enda en estetikk der det å være tynn og hvit fort blir en essensiell del av estetikken i seg selv.
– Så den er heller ikke som utgangspunkt spesielt inkluderende.
For Holme Nielsen har ballett vært et viktig element i stilen hennes i over ti år.
– Så det er jo i stor grad uavhengig av trenden som er dukket opp igjen nå. Og garderoben min er kuratert til det gjennom en årrekke som samler.
– For min del er det nok noe som har såpass dyp klangbunn at det kommer til å gi ekko i noen år til, avslutter hun.
Les også: Går hardt ut mot influencer-trenden «What I eat in a day»