For tre-fire år siden traff normcore-bølgen verden. Det hele startet som et opprør mot mote og trender, men endte etterhvert med å bli supertrendy. Nå har normcore sin lillebror blitt født: Gorpcore.
Trendbyrået K-Hole var de første satte fingeren på normcore i 2013, og året etter ble begrepet brukt i en artikkel i The New York Times som virkelig fikk fart på klesstilen. Begrepet kombinerer ordene «normal» og «hardcore» og var et opprør mot high fashion og maksimalisme. Det hverdagslige og trangen til å ikke skille seg ut var hovedtanken bak.
Ut i fra normcore har den nye klesstilen gorpcore vokst ut. Gorpcore henter inspirasjon fra skog og mark og tar utgangspunkt i klærne og utstyret du tar med deg når du skal gå opp en fjelltopp.
Bilder: @mistermort/@sollita/@denimtears
Sandaler med tennissokker er byttet ut med fjellsko, den basice t-skjorta er erstattet med fleecegenser og pappa-capsen er kastet til fordel for et praktisk belte.
– Der normcore idealiserte kjøpesentret, som ukritisk inkorporerte kjedelig plagg inspirert av forstedene, tilber denne nye estetikken skogen, og definerer uttrykket med tur- og campingutstyr og utendørstøy, skriver The Cut.
Les også: Motebransjens fascinasjon av «stygge» sko
Alt fra kjendiser som A$AP Rocky, Drake og moteprofilen Mordechai Rubinstein til folk i Oslos gater omfavner gorpcore. Klesstilen har kanskje fått ekstra fotfeste i nord, hvor man kommer godt ut av hverdagen med robuste sko og varme jakker. Med merker som Patagonia, The North Face og Columbia i spissen er det ofte fleecejakker, rumpetasker, boblejakker, parkas og tursko som gjelder.
Også luksusdesignerne har hengt seg på. Balenciaga, Calvin Klein, Prada og Vetements har alle presentert sine versjoner av «ut på tur»-stilen. Men det er stor forskjell på gorpcore og «camping chic».
– Dette er ikke high fashion sin tolkning av turklær. Mye av det er nærmere stygt, og eksakt det du ville kjøpt før du skal på en hyttetur på fjellet, skriver motenettstedet.