Arkivet

Arkivet i Hegdehausveien i Oslo. Foto: Arkivet

Åpnet ny Oslo-butikk – én uke senere var Norge stengt

– Krysser fingrene for at både vi og alle andre fantastiske butikker og agenturer kommer seg helskinnet gjennom situasjonen vi er i nå – og kommer styrket ut på andre siden.

Fredag forrige uke åpnet Jan-Erik Hauer Århus og Ali Reza Nejatian Ghoreshi, som også står bak klesagenturet FRWRD Agency, dørene til butikkonseptet Arkivet på Grünerløkka i Oslo.

En knapp uke senere kom strenge og omfattende koronatiltak for hele landet for å forhindre smitte. Nå er gatene nærmest tømt for mennesker, og flere motebutikker har sett seg nødt til å drive med færre folk og reduserte åpningstider, mens andre stenger dørene midlertidig. Mange frykter massekonkurser.

– Butikken åpnet fredag forrige uke, nå er det nesten ingen folk. Det er bare blitt verre gjennom helgen, sier Århus til Melk & Honning.

Les også: Triste nyheter for H&M

Mistet nesten all omsetningen

Arkivet Oslo
Tanken bak Arkivet er at alle produserte plagg har livets rett. Her fra butikken på Grünerløkka i Oslo.

I tillegg til den nyåpnede butikken på Grünerløkka, finnes konseptet også i Tromsø med egen butikk samt som pop-up i Hegdehausveien i Oslo.

– De siste tre dagene har butikken i Tromsø og i Hegdehaugsveien mistet 85 prosent av omsetningen, mens butikken på Løkka nesten ikke har hatt omsetning i det hele tatt.

Planen var å pusse opp butikken i Hegdehausveien i sommer og signere permanent, men det spørs nå, sier Århus.

– Når butikkene sliter forplanter jo ting seg videre. Vanlige butikker får lavere omsetning og sliter dermed med å betale regninger, så vi ryker ganske kraftig på agenturet også om dagen. Vi forventer konkurser rundt forbi om ting ikke bedrer seg. Man må bare håpe at gårdeiere, leverandører og regjeringen kan bidra.

Returer, vareprøver og eldre kolleksjoner

Konseptet bak Arkivet ble til ved en tilfeldighet, forteller han. På agenturet opplevde de mye returer, vareprøver og eldre kolleksjoner som hopet seg opp. Løsningen ble en pop-up i lokalene til Blenders multibrand-butikk Edition i Hegdehausveien som lukket dørene i fjor.

– Vi som agentur ble kvitt greier som tok opp plass, andre fikk hjelp – og kunder fikk gjøre gode deals på superfine produkter fra bra varemerker. Etter endt pop-up ville alle fortsette, og ideen til et permanent konsept begynte derfor å materialisere seg. Dette konseptet ble til Arkivet – et passende navn for det vi føler at det er.

Det nye pop-upen var et pilotprosjekt for å se om konseptet var bærekraftig. Det var det. Arkivet tok over de gamle lokalene til Tiger of Sweden og Floyd i Parkveien med inngang fra Hegdehausveien. Etter et halvt år var det klart at konseptet hadde livets rett, og jakten på permanente lokaler begynte.

I november åpnet Arkivet på 216 kvadratmeter i Storgata i Tromsø, i mars i år på Grünerløkka i Oslo og planen var å åpne på 250 nyoppussede kvadratmeter i Hegdehausveien i løpet av sommeren.

– Nå får vi se. Alle merker at økonomien snart brister, sier Århus.

– Er et produkt produsert så finnes det alltids en kunde

Konseptet bak Arkivet er at alle produserte produkter har livets rett.

– Per dags dato er ikke verden der at fast fashion er død eller at alt skal være økologisk, vegansk og bærekraftig. Men vi kan ta tak i problemene vi faktisk kan løse. Overproduksjon er en av dem.

– Bransjen er jo slik at ting fort blir «gammelt». Alle skal ha det nyeste, merkene kommer med nye design hele tiden, trender endres og så videre. Det medfører at endel ting havner innerst på lageret eller blir sendt i retur. Det er synd. Er et produkt produsert, vareprøve som kolleksjon, så finnes det alltids en kunde. Det er ikke alle som må ha det nyeste. Noen vil bare ha en kjole – og for noen så ligger kanskje drømmekjolen på et lager fordi den dessverre er sju måneder gammel. Disse problemene skal vi løse med Arkivet.

Århus mener konseptet skiller seg fra vanlige outlets på områder som beliggenhet, butikkutrykk, merkemiks, visuell profil og personell.

– Alt dette er ting som neglisjeres i såkalte outlets. Vi, og alle andre som leverer varer til Arkivet, kunne løst lagerproblemene ved å selge alt til outlets, men der vet man aldri hva som skjer med produktene, hva de ligger ved siden av, hvem som selger produktene og så videre. Det ønsket vi ikke. Vi ville ha kontroll. Derfor ønsket vi å skape et konsept der vi kunne fokusere på fine butikker, god beliggenhet, et visuelt uttrykk og fine folk på jobb.

Blant merkene butikkene fører er Levete Room, Storm & Marie, Urban Pioneers, Wood Wood, Whyred, Veronica B. Vallenes, Bread & Boxers og J. Lindeberg. Århus anslår at det er rundt 50-60 ulike varemerker i butikk til enhver tid – noen kun med vareprøver andre med utgående kolleksjoner.

– Må stå på i stormen

– En av de største utfordringene vi har i dag, sett bort fra koronaviruset, er nå å skape en felles visuell Arkivet-profil i sosiale medier. Der er vi ikke helt i mål, sier Århus.

For det gikk fort i fjor med tre butikker på ni måneder. Det merkes nå.

– Vi har så smått startet, men har en lang vei igjen og fokuset nå er ikke å åpne flere butikker, men å få de to, snart tre, vi har til å gå best mulig og å få forbrukerne og kundene til å vite hvem vi er og hva konseptet dreier seg om.

– Vi krysser fingrene for at både vi, og alle andre fantastiske butikker og agenturer, kommer seg helskinnet gjennom situasjonen vi er i nå – og kommer styrket ut på andre siden. Vi kan nå bare oppfordre alle til å hjelpe hverandre. Kundene må bruke butikkene og handle, vi som leverandører må hjelpe butikkene der vi kan, og butikkene må bare stå på i stormen.

Les også: Disse forholdsreglene tar Oslos varehus i koronakrisen