Lanserer alternative løsninger som for eksempel FaceTime-shopping.
Torsdag kom strenge tiltak for hele landet for å forhindre spredningen av det nye koronaviruset.
Virusutbruddet har påvirket motebransjen, og kastet skygger over sesongens moteuker. Det får også konsekvenser for både fast fashion-aktører og for norske motebutikker som nå må lukke dørene.
Men hva gjør Oslos varehus i krisen?
Reduserte åpningstider
Steen & Strøm annonserer torsdag at de vil operere med reduserte åpningstider i tiden som kommer.
I tillegg blir noen av virksomhetene på varemagasinet stengt som følge av retningslinjene gitt av helsemyndighetene. Det gjelder Adam og Eva, Lakkbar, Mamma Pizza og Espresso House.
– Det er fortsatt tidlig å si noe om hvilke langvarige konsekvenser dette vil få for leietakerne våre og driften av magasinet, men det er klart at situasjonen er alvorlig og vi følger med på informasjonen som helsemyndighetene kommer med, og har en tett dialog med leietakerne, sier Annette Lund, Portofolio Director på vegne av Steen & Strøm og Promenaden til Melk & Honning.
– Hvilke konkrete tiltak gjør dere for å begrense smitte?
– Vi følger de offentlige rådene fra myndighetene rundt smitteverntiltak. Vi har innført en rekke tiltak på Steen & Strøm, som skjerpede rengjøringsrutiner, oppfordring til ekstra god håndhygiene og utplassering av Antibac. Vi oppfordrer våre ansatte til å ikke håndhilse, unngå klemming og til å vaske hendene mer enn vanlig. Videre legger vi til rette for at besøkende skal kunne holde én meters avstand i magasinets felles spisearealer.
– Vurderer dere å stenge butikkene?
– Vi følger med på situasjonen og tar fortløpende avgjørelser basert på de rådene som kommer fra helsemyndighetene. Foreløpig er det ikke kommet råd om å stenge kjøpesenter og butikker.
Høyer: – Mål om å ha åpent på normalt vis
– Omsetningen har stupt drastisk i fysiske butikker, og vi må regne med at dette vil vedvare en stund. Dette betyr at noen butikker vil være åpne, men med mange færre på jobb. Eller så vil butikken rett og slett stenge i en periode, sier Høyer-sjef Ørnulf Høyer til Melk & Honning.
– Høyer-butikkene finnes mange steder, og det er forskjell på kundetilstrømning. Det betyr at vi må vurdere forskjellig fra butikk til butikk. Målsettingen vil uansett være at butikkene må kunne ha åpent på normalt vis før sommeren.
– Hvilke konkrete tiltak gjør dere for å begrense smitte?
– Vi følger strengt alle råd som kommer fra myndighetene. Og sørger for å ivareta kundene i så trygge rammer som mulig. Vi kommer til å be alle som kommer inn i butikkene å vaske hender før de kommer inn, og vi vil uansett også være nøye med å vaske bankterminaler og lignende.
Oppdatert: Tirsdag forteller Høyer at de ikke har fått tak i nok Antibac, og ikke lenger har anledning til å ha Antibac ved inngangene til sine butikker.
Frykter negativ dominoeffekt
På spørsmål om hva færre kunder, tomme gater og stengte butikker vil ha å si økonomisk, forteller Høyer at klesbutikker har en spesiell utfordring, nemlig at de jobber med sesongvarer som «går ut på dato».
– Varekost utgjør 60 prosent av omsetningen i butikk. Personalkosten utgjør til sammenligning mellom 15 og 20 prosent. Det sier seg derfor selv at støtte til permitteringer av de ansatte ikke vil monne i forhold til at vi vil brenne inne med mange sesongvarer, hvis omsetningen ikke tar seg opp.
– Her kan det også bli en veldig negativ dominoeffekt. Dersom butikkene ikke får omsetning, så kan de ikke betale varekjøpene, hvilket gir leverandører en stor utfordring. Vi er derfor veldig glade for at staten har fortalt at de vil støtte bedrifter som trenger likviditet for å komme igjennom denne tøffe tiden.
– Og det er et faktum at bransjer som driver med kapitalkrevende sesongvarer har et spesielt stort behov for å få denne hjelpen. I første omgang må det være i form av lån fra banker som staten må garantere for. Men i neste omgang må vi få ulike typer støtte som gjør det mulig for oss å nedbetale denne nye gjelden.
Han mener alternativet er langt verre.
– 11 prosent av norske arbeidstakere jobber innen handel, og klesbutikker er en særdeles stor del av denne handelsvirksomhet. Hvis ikke vi får hjelp, så vil dette ha store negative konsekvenser for mange titusener av ansatte, for mange leverandører, utleiere og for sosialøkonomien generelt i Norge. Så her må det dugnad til!
– Vi er villige til å gå med underskudd i år, og det må leverandører og utleiere også være. Staten må imidlertid gi oss hjelp til å komme igjennom det ved hjelp av låneordninger, slik at vi kan bruke fremtidige overskudd til å redde businessen til klesbutikkene, leverandørene og utleierne, og slik at vi kan sikre titusener av arbeidsplasser som er forbundet med handel.
Shopping på FaceTime
Høyer jobber med flere alternative løsninger for tiden fremover. Denne uken lanserer de FaceTime-shopping som gjør at man kan shoppe i butikk – uten å forlate hjemmet.
– Vi gir også kunden hjemlevering hvis de vil det. Og vi jobber hardere enn noen gang med å legge ut varer for salg på hoyer.no, der vi opplever stor pågang for tiden. Det er for øvrig ganske symptomatisk at vi har opplevd så stor pågang med tanke på koseklær til hjemmet, og sneakers som kan brukes til litt mer relaxed living.
Stenger butikker
Også Paleet opererer med reduserte åpningstider fremover. Det fremgår av en Instagram-post på varehusets egen profil.
Melk & Honning har vært i kontakt med Paleet som svarer i en mail at de ikke har kapasitet til å svare på spørsmål nå.
Den norske motebutikken Kiman Woman har imidlertid besluttet å stenge sine butikker. Det skriver de i en Instagram-post mandag kveld.
Les også: Koronaviruset tvinger Oslos motebutikker til å stenge