På tide å omfavne de mørke ringene, folkens.
Det oppstår så mange beautytrender om dagen at det er vanskelig å følge med på alle sammen. For litt siden var det dette concealer-trikset som trendet på TikTok.
Nå vil motehusene at vi skal droppe å bruke concealer.
Det var under moteuken i Paris i vinter at flere motehus, deriblant Chloé, Dior og Loewe, valgte å sløye concealer fra makeup-en til modellene, ifølge Nylon.
Istedenfor å forsøke å skjule mørker ringer under øynene, handlet det heller om å fremheve de.
– Jeg heier på fransk skjønnhet. Jeg synes det er noe ekte sexyness i å omfavne de nydelige tonene til øynene dine. For mye concealer endrer ansiktsformen din. Du mister dimensjon, sier makeup-artist Hannah Murray hos Chloé til Vogue.
Trenden er en forfriskende motsats til den makeup-tunge looken som har preget beautybildet de siste årene, med heftig contouring i fokus.
Og mikrotrenden omfavner heller den typisk franske tankegangen med «less is more».
Franske kvinner (generalisert) er fra før kjent for sin nonchalante tilnærming til sminke, med pudder fremfor foundation slik at ekte hud kan skinne igjennom. Og ikke minst dabbing av leppestift med fingrene, istedenfor voldsom lipliner som strekes utenfor leppene for å forstørre.
Naturlig er stikkordet.
Så hvorfor akkurat nå?
Nylon mener trenden med å droppe concealer står i sterk kontrast til den trendy glittersminken inspirert av seriesuksessen Euphoria. Samtidig er en grunge-inspirert look på vei tilbake i beautybildet, og er som magasinet sier «en velkommen endring fra den tidligere feilfrie standarden».