Vogue Italia med historisk helhvit forside

Fra april-utgaven av Vogue Italia. Foto fra Instagram via @vogueitalia

Vogue med historisk koronaforside

Setter dagsorden nok en gang.

Langfredag lander april-utgaven av Vogue Italia i bladhyllene. Og det er en ganske så annerledes forside den italienske redaksjonen har satt sammen denne måneden. Magasinet kjent for sine vågale covere som setter dagsorden, har en helhvit forside denne gangen – uten en eneste modell på.

– I dens over hundre år lange historie, har Vogue kommet seg gjennom kriger, kriser og terrorhandlinger. Den edleste tradisjonen er å aldri se den andre veien, skriver sjefsredaktør Emanuele Farneti på Instagram.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For under to uker siden var redaksjonen i gang med en utgave de hadde planlagt lenge, som inkluderte et tvilling-prosjekt med L’Uomo Vogue. Det valgte de imidlertid å gå bort fra.

– Å snakke om noe som helst annet – når folk dør, leger og sykepleiere risikerer livene sine og verden forandres for alltid – er ikke i DNAet til Vogue Italia. Derfor satte vi prosjektet vårt på pause og startet på nytt.

View this post on Instagram

In its long history stretching back over a hundred years, Vogue has come through wars, crises, acts of terrorism. Its noblest tradition is never to look the other way. Just under two weeks ago, we were about to print an issue that we had been planning for some time, and which also involved L’Uomo Vogue in a twin project. But to speak of anything else – while people are dying, doctors and nurses are risking their lives and the world is changing forever – is not the DNA of Vogue Italia. Accordingly, we shelved our project and started from scratch. The decision to print a completely white cover for the first time in our history is not because there was any lack of images – quite the opposite. We chose it because white signifies many things at the same time. White is first of all respect. White is rebirth, the light after darkness, the sum of all colours. White is the colour of the uniforms worn by those who put their own lives on the line to save ours. It represents space and time to think, as well as to stay silent. White is for those who are filling this empty time and space with ideas, thoughts, stories, lines of verse, music and care for others. White recalls when, after the crisis of 1929, this immaculate colour was adopted for clothes as an expression of purity in the present, and of hope in the future. Above all: white is not surrender, but a blank sheet waiting to be written, the title page of a new story that is about to begin. #imagine #FarAwaySoClose #WhiteCanvas — Full credits: Editor in chief @Efarneti Creative director @ferdinandoverderi

A post shared by Emanuele Farneti (@efarneti) on

– Først og fremst respekt

– Avgjørelsen om å printe en helt hvit forside for første gang i historien vår var ikke på grunn av mangel på bilder – heller motsatt. Vi valgte det fordi hvitt betyr mange ting på samme tid, skriver redaktøren videre.

– Hvitt er først og fremst respekt. Hvitt er gjenfødelse, lyset etter mørket, summen av alle farger. Hvitt er fargen på uniformene brukt av de som setter sine liv på spill for å redde våre. Det representerer rom og tid til å tenke, men også til å være stille. Hvitt er for de som fyller denne tomme tiden med ideer, tanker, historier, verselinjer, musikk og hjelp for andre.

– Hvitt minnes, etter krisen i 1929, den plettfrie fargen som ble adoptert til klær som et uttrykk for renhet i nåtiden, og håp for fremtiden. Og høyest av alt: hvitt er ikke overgivelse, men et hvitt ark som venter på å bli skrevet, tittelen på en side av en nye historie som er i ferd med å begynne.

– Et smittsomt virus har spredd seg

Det er ikke første gangen Vogue Italia setter fokus på koronaviruset. Mars-utgaven av det anerkjente magasinet hadde en virtuell modell på forsiden. Den gikk i trykken mens gatene i Milano var forlatte, og Covid-19 så vidt var i gang med å herje verden over.

– Et smittsomt virus har spredd seg i løpet av et fåtall timer, og tvinger museer, barer, skoler og kontorer til å holde stengt. For en ubestemt tidsperiode vil folk måtte unngå fysisk sosial interaksjon, og hvis mulig, holde seg hjemme, skrev Emanuele Farneti i Vogue den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
View this post on Instagram

WHAT IS REAL TODAY? Introducing the first Vogue Italia imaginary cover girl. On newsstands tomorrow. Photography @MertAlas and @MacPiggott Fashion @GiorgioArmani Styling @LottaVolkova “As our March issue appears on newsstands, the streets of Milan are almost deserted. A contagious virus has spread in just a few hours, forcing the closure of museums, bars, schools and offices. For a currently unknown period of time, people will have to avoid physical social interaction and, if possible, stay at home. In a paradoxical twist, reality has now caught up with, and overtaken the idea that gave rise to the issue you are about to read. As a precaution or for security, out of paranoia, laziness or convenience, we live in an age where physical experiences are in fact discouraged, turning them into an increasingly rare occurrence. Nowadays it seems dispensable, or even hazardous, to see, touch and speak to each other without the mediation of a computer screen. But, we wondered, if real life becomes an existence filtered by a screen, what does ‘real’ mean today? It is the question that inspired this month’s cover, which – created by the visionary talent of the photographers Mert and Marcus and our creative director Ferdinando Verderi – is the first in the magazine’s history to be dedicated to a girl who doesn’t exist. At least in real life.” #EmanueleFarneti See more via link in bio. Full credits: Editor in chief @EFarneti Creative director @FerdinandoVerderi Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio Hair @MustafaYanaz @artandcommerce MakeUp @_GeorginaGraham @managementartists Manicure @LaurenMichellePires @dandvmanagement Set design @migsbento @streetersagency Casting @midlandagency Production @palmproductionsglobal #whatisreal

A post shared by Vogue Italia (@vogueitalia) on

Flere italienske magasiner viser støtte

Mange vil kanskje være enige i at 2020 så langt har vært et annus horribilis.

Også januar-utgaven av Vogue Italia satte en krise i fokus. Da var det flommen som truet Venezia magasinet ble dedikert til. Med hele syv ulike illustrerte forsider uten fotoshoots, ble pengene spart donert til oversvømmelsene i den historiske byen.

Også italienske Vanity Fair har dedikert flere utgaver av magasinet til koronaviruset. Både #IoSonoMilano (jeg er Milano), #ILoveItalia og #IociSono (jeg er der)-utgavene støtter opp om den verdensomspennende pandemien. Denne uken slapp magasinet enda en ny forside, #ItaliaSiamoNoi (vi er Italia), ifølge Fashionista.

Denne gangen med det italienske flagget Tricolore med et kutt i midten, malt av kunstner Francesco Vezzoli, tydelig inspirert av den tidligere argentinsk-italienske kunstneren og skulptøren Lucio Fontana, kjent for kuttkunsten sin.

– Flagget med et kutt representerer en skade, men også en gløtt. Det handler om den tredje akten i trilogien til Vanity Fair dedikert til nødsituasjonen Covid-19. Nobelpris-vinnere, filosofer, daglige ledere, de viktigste italienske presidentene sammen med poeter, kunstnere og designere. Nummeret forener dem for å forhøre seg rundt verdenen som venter på dem etter viruset, og hvordan møte den økonomiske situasjonen som etterfølger den helsemessige, skriver magasinet på Instagram.

Les også: Dette gjør motebransjen for kjempe mot koronaviruset