Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Vogue Italia med historisk helhvit forside
Fra april-utgaven av Vogue Italia. Foto fra Instagram via @vogueitalia

Vogue med historisk koronaforside

Setter dagsorden nok en gang.

Langfredag lander april-utgaven av Vogue Italia i bladhyllene. Og det er en ganske så annerledes forside den italienske redaksjonen har satt sammen denne måneden. Magasinet kjent for sine vågale covere som setter dagsorden, har en helhvit forside denne gangen – uten en eneste modell på.

– I dens over hundre år lange historie, har Vogue kommet seg gjennom kriger, kriser og terrorhandlinger. Den edleste tradisjonen er å aldri se den andre veien, skriver sjefsredaktør Emanuele Farneti på Instagram.

For under to uker siden var redaksjonen i gang med en utgave de hadde planlagt lenge, som inkluderte et tvilling-prosjekt med L’Uomo Vogue. Det valgte de imidlertid å gå bort fra.

– Å snakke om noe som helst annet – når folk dør, leger og sykepleiere risikerer livene sine og verden forandres for alltid – er ikke i DNAet til Vogue Italia. Derfor satte vi prosjektet vårt på pause og startet på nytt.

https://www.instagram.com/p/B-r-8SfJaUM/

– Først og fremst respekt

– Avgjørelsen om å printe en helt hvit forside for første gang i historien vår var ikke på grunn av mangel på bilder – heller motsatt. Vi valgte det fordi hvitt betyr mange ting på samme tid, skriver redaktøren videre.

– Hvitt er først og fremst respekt. Hvitt er gjenfødelse, lyset etter mørket, summen av alle farger. Hvitt er fargen på uniformene brukt av de som setter sine liv på spill for å redde våre. Det representerer rom og tid til å tenke, men også til å være stille. Hvitt er for de som fyller denne tomme tiden med ideer, tanker, historier, verselinjer, musikk og hjelp for andre.

– Hvitt minnes, etter krisen i 1929, den plettfrie fargen som ble adoptert til klær som et uttrykk for renhet i nåtiden, og håp for fremtiden. Og høyest av alt: hvitt er ikke overgivelse, men et hvitt ark som venter på å bli skrevet, tittelen på en side av en nye historie som er i ferd med å begynne.

– Et smittsomt virus har spredd seg

Det er ikke første gangen Vogue Italia setter fokus på koronaviruset. Mars-utgaven av det anerkjente magasinet hadde en virtuell modell på forsiden. Den gikk i trykken mens gatene i Milano var forlatte, og Covid-19 så vidt var i gang med å herje verden over.

– Et smittsomt virus har spredd seg i løpet av et fåtall timer, og tvinger museer, barer, skoler og kontorer til å holde stengt. For en ubestemt tidsperiode vil folk måtte unngå fysisk sosial interaksjon, og hvis mulig, holde seg hjemme, skrev Emanuele Farneti i Vogue den gang.

https://www.instagram.com/p/B9UD4sKKKGI/

Flere italienske magasiner viser støtte

Mange vil kanskje være enige i at 2020 så langt har vært et annus horribilis.

Også januar-utgaven av Vogue Italia satte en krise i fokus. Da var det flommen som truet Venezia magasinet ble dedikert til. Med hele syv ulike illustrerte forsider uten fotoshoots, ble pengene spart donert til oversvømmelsene i den historiske byen.

Også italienske Vanity Fair har dedikert flere utgaver av magasinet til koronaviruset. Både #IoSonoMilano (jeg er Milano), #ILoveItalia og #IociSono (jeg er der)-utgavene støtter opp om den verdensomspennende pandemien. Denne uken slapp magasinet enda en ny forside, #ItaliaSiamoNoi (vi er Italia), ifølge Fashionista.

Denne gangen med det italienske flagget Tricolore med et kutt i midten, malt av kunstner Francesco Vezzoli, tydelig inspirert av den tidligere argentinsk-italienske kunstneren og skulptøren Lucio Fontana, kjent for kuttkunsten sin.

– Flagget med et kutt representerer en skade, men også en gløtt. Det handler om den tredje akten i trilogien til Vanity Fair dedikert til nødsituasjonen Covid-19. Nobelpris-vinnere, filosofer, daglige ledere, de viktigste italienske presidentene sammen med poeter, kunstnere og designere. Nummeret forener dem for å forhøre seg rundt verdenen som venter på dem etter viruset, og hvordan møte den økonomiske situasjonen som etterfølger den helsemessige, skriver magasinet på Instagram.

https://www.instagram.com/p/B-rJDybnOkp/

Les også: Dette gjør motebransjen for kjempe mot koronaviruset

Siste saker

Mest lest nå
Les mer