Lot barn fra 2 til 10 år tegne coveret.
Den italienske utgaven av verdens største motemagasin har ikke akkurat ligget på latsiden i år.
De opplevde stor suksess med sin januar-utgave med illustrerte cover. For ikke å snakke om det historiske helhvite coveret på april-utgaven. Begge disse utgavene ble revet bort fra magasinhyllene.
Det vil mest sannsynlig også skje med den nyeste utgaven av Vogue Italia. Den er dedisert til barna og deres verden.
Det er som et symbol på renhet og gjenfødelse, skriver magasinet på sine nettsider.
Vogue Italia: – Uakseptabelt
For første gang i historien er det barn som har tegnet de åtte coverne til magasinet.
– Det er en enkel og grunnleggende årsak til at denne utgaven av Vogue Italia er dedisert til barn og deres nye verden, sier sjefredaktør Emanuele Farneti.
– Det er fordi vi tror de er de mest oversette og minst åpenbare ofrene for pandemien som berører oss alle. Uten å overveie krenkelsen av deres rett til å leke og sosialisere seg, er det ganske enkelt utrolig og uakseptabelt at det i mange land, inkludert Italia, ennå ikke er noen som vet om og hvordan skoler vil gjenåpne i september.


Det er barn fra hele verden i alderen 2 til 10 år som har tegnet coverene.
Nesten 100 barn fra over hele verden tok opp fargestiftene for å redesigne sesongens looks med en personlig vri på klær og tilbehør. Deres verker, i tillegg til de åtte som er valgt ut, publiseres i magasinet og på Vogue Italia sine nettsider.


Åpner opp
Også moteseriene i magasinet er skapt for barnas verden, nærmere bestemt forholdet mellom foreldre og deres barn.
Den berømte motefotografen Steven Klein har skutt en kampanje med sin fire år gamle sønn, Ace, i lockdown på deres private ranch i nærheten av New York. I magasinet forteller motefotografen for første gang om prosessen med surrogati som gav ham muligheten – mot alle odds – til å bli far.


Lanseringen av magasinet vil følges opp med en rekke initiativer og samarbeid som alle tar utgangspunkt i barnas verden. På Vogue Italias Instagram-konto, som har 7,6 millioner følgere, vil blant annet barn over hele verden oppfordres til å designe klær for fremtiden.

