Før helgen la Council of Fashion Designers of America (CFDA) frem sin plan for å bekjempe rasisme i motebransjen. I et åpent brev signert Tom Ford og CEO Steven Kolb presenteres fire initiativer som skal settes ut i livet «umiddelbart».
Maner til handling
«Å ha en tydelig stemme og å rope ut om urettferdighet, fordommer og hat er det første skrittet. Men det er ikke nok, heter det i brevet som er sendt til beslutningstakere i motebransjen samt postet på Instagram.
Dette er et dypt urovekkende øyeblikk som taler til oss alle. Industrien vår lider, og det er ikke nok å bare si at vi står sammen med de som diskrimineres. Vi må gjøre noe».
Dette er de fire initiativene som nå lanseres:
CFDA oppretter et in-house ansettelsesprogram som skal plassere svarte talenter i alle sektorene av moteindustrien.
CFDA vil opprette et mentorprogram og et internship-program som skal fokusere på å plassere svarte studenter og nyutdannede i etablerte selskaper i moteindustrien.
CFDA vil implementere og gjøre tilgjengelig for sine medlemmer mangfolds- og inkluderingskursing.
De vil også gi donasjoner samt involvere seg i innsamlingsaksjoner til støtte for veldedige organisasjoner med mål om å «utjevne spillefeltet» for det svarte samfunnet som blant annet NAACP og Campaign Zero.
Utfordrer motebransjen
Avslutningsvis i brevet oppfordrer Ford og Kolb sine medlemmer til å forsikre seg om at de har mangfold på arbeidsplassen. De utfordrer også retail-sektoren til å forsikre seg om at deres merker og produktsortiment er representative for svarte talenter i motebransjen.
Dette er første gang CFDA henvender seg direkte til det svarte samfunnet og lanserer programmer for å forbedre representasjonen av svarte talenter i mote, skriver Fashionista.