Endrer Versace-logoen for første gang noensinne

Hypet designsamarbeid har skylden.

Det italienske motehuset Versace må sies å ha hatt sin absolutte storhetstid på slutten av 80- og starten av 90-tallet, da sjefdesigner Gianni Versace var helt toneangivende for den maksimalistiske trenden som regjerte den gang.

Da verden 15. juli 1997 våknet til nyheten om at Versace var blitt skutt utenfor sitt luksushjem i Miami, lurte mange på hva som ville skje videre med det populære motemerket. Søsteren Donatella tok raskt over roret, og har maktet å føre arven videre, med en tydelig maksimalistisk estetikk man enten elsker eller hater.

Men tidene endrer seg, og selv et velkjent luksushus må ta grep. I fjor ble det både kjent at Michael Kors har kjøpt Versace, og at sistnevnte inngikk et designsamarbeid med kjendisfavorittmerket Kith. 

Og ikke nok med det; Som en del av samarbeidskolleksjonen med sistnevnte, har det italienske motehuset for første gang i merkets 40 år lange historien gjort endringer hva gjelder logoen.

Den velkjente Medusa-logoen ble pønsket ut av Gianni Versace, og preget så til de grader hans verden; Alle hjemmene hans var utsmykket med logoen, både på fliser, interiør og tapeter, i tillegg til en voldsom logo-mania i alle kleskolleksjonene han skapte.

«På et eller annet vis har Ronnie Fieg klart å overtale Donatella Versace til å plassere Kith-logoen over det kjente motehusets Medusa. Men når alt kommer til alt, hvorfor ikke?», skriver Vogue Runway.

Under Kith Park-visningen i september var Versace x Kith en del av det hele, med store navn som Bella Hadid – og norske Frida Aasen – på catwalken. Vogue Runway mente høydepunktene i kolleksjonen var de hvite jakkene der Versace og Kith var skrevet gjentakende på hele.

Om kort tid slippes kolleksjonen på nett og i butikk.

Via Vogue Runway

Hovedbilde via @Kith / Instagram.

Les også: Versace lanserer joggesko inspirert av sjeldne Apple-sneakers – men hva blir prislappen?