– Jeg hadde hverken punget ut 30 000 eller 3000 dollar for de, men jeg hadde kjapt bladd opp noen tusenlapper, ja, forteller norsk sneakers-fantast.
Vaskeekte sneaker-heads vet kanskje at Steve Jobs og gjengen lanserte en helt egen joggesko på starten av 90-tallet, men det er nok nytt for de fleste. Av utseende kunne joggeskoene minne om Nike Air Force 1, med en knallfarget og da tidsriktig Apple-logo som en personlig detalj. Bakgrunnen for hvorfor det da middelsstore IT-selskapet ønsket å designe sneakers, var ifølge ryktene for å sko de ansatte.
Mye har skjedd siden den gang. Med en nåværende verdi på utrolige 1 trillion dollar, nesten 9 trillioner kroner, er Apple nå en av verdens aller mest kjente og suksessrike forretningseventyr. I takt med dette, og millennials’ endeløse fascinasjon og nostalgi for 80- og 90-tallet, har selvsagt disse joggeskoenes verdi økt noe helt enormt.
Les også: Hvorfor vil folk ha ferdig nedslitte sneakers?
Ifølge magasinet Esquire ble et av de originale parene for to år siden funnet i en garasje i Palo Alto i California, som ligger like i nærheten av Silicon Valley. Finneren bragte joggeskoene inn til et auksjonshus som startet budrunden på 30 000 dollar, nærmere 250 000 kroner. Auksjonshuset mente det bare ble laget to par totalt – og at paret som ble funnet er det eneste kjente paret i privat eie.
Vedkommende som fant joggeskoene har foreløpig ikke godtatt noen av budene som er kommet inn. Annonsen ligger fremdeles ute, og vedkommende venter til hen får et så høyt bud som mulig.
Nå ser det likevel ut til at en uventet kilde har fattet interesse for Apple sine gamle joggesko; Nemlig Versace.
Salehe Bembury, Det italienske motehusets Head Sneaker Designer, la nemlig for få dager siden ut et bilde av en joggesko som er klin lik dataprodusentens joggesko.
Ifølge Harper’s Bazaar var det nettstedet Sneaker blogs som først spottet likheten mellom Bemburys innlegg på Instagram, og den legendariske Apple-joggeskoen.
Det virker som om joggeskoene fra det Steve Jobs-ledede selskapet kom i et meget lite opplag, men det er ikke det eneste av merch de skapte. Esquire viser til en hel katalog fra sent 80-tall full av gensere, t-skjorter, og accessoirer med Apple-logoen på. Mye av dette ble produsert i et større kvanta og er nå å finne på Ebay – for de med norm- og gorpcore-tendenser, og et «soft spot» for Steve Jobs nedtonede garderobe.
Gründer, dj, daglig leder & bookingansvarlig for 360 Agency, og sneakers-fantast Patrick Hauge, aka Patski Love, hadde ikke hørt om Apple-sneakerne før han så de på nett i forbindelse med Versace-kopien.
– Personlig synes jeg at den var helt rå! Jeg er fan av brandets gamle design, farger og logo og dette i kombinasjon med en clean hvit sneaker er hjerter i mine øyne, forteller han til Melk & Honning.
Han mener den høye prisen bare vitner om eksklusiviteten joggeskoen har.

Patrick Hauge
–I og med at det visstnok skal være ett par av denne skoen i verden og Apple er på førsteplass på Forbes «The World’s Most Valuable Brands»-liste er det ikke noen ting å si på prisen spør du meg. Du kjøper ikke en joggesko her, men et svært sjeldent objekt for en samling på lik linje med kunst.
Selv om han også liker Versace-kopien, mener han det er en lettvin løsning fra deres side.
– Men jeg klarer dog ikke å mislike det da ideen om å kopiere akkurat denne skoen er så god, ettersom «ingen» visste om Apple-skoen før nå, på sett og vis.
Om de Apple-inspirerte Versace-joggeskoene kommer til å figurere på catwalken under FW19-visningene over jul vil tiden vise. Foreløpig har verken Bembury selv, Versace eller Apple har ønsket å komme med noen foreløpig uttalelse i forbindelse med dette.
Hauge forteller at dersom Versace faktisk realiserer joggeskoen kommer han til å prøve å få fatt i den – Selv om han ikke per dags dato har noen Versace-sneakers i samlingen.
– Jeg hadde hverken punget ut 30 000 eller 3000 dollar for de, men jeg hadde kjapt bladd opp noen tusenlapper, ja.
Dersom sneakersene faktisk lanseres vil det ikke være første gang Versace sin Head of Sneakers Salehe Bembury er med på å skape sneaker-hypes; Han jobbet nemlig for Kanye West da de første variantene av Yeezys ble lansert.
Bilder: Via Instagram