Henger likevel 15 år etter et annet berømt varehus.
Stadig flere aktører sier nei til pels. For bare en drøy uke siden kom nyheten om at California blir første stat i USA til å forby salg av pels. Tidligere i høst kom også forbudet mot fangst av pels i den samme staten. Samtidig tar flere og flere designere og motehus avstand fra pels i sine kolleksjoner, og her hjemme har regjeringen besluttet å legge ned pelsdyrnæringen i sin helhet.
Nå tar også to av verdens største varehus avstand fra pels, nemlig Macy’s og Bloomingdale’s. Det skriver W Magazine.
De berømte varehusene som begge faller innunder selskapet Macy’s Inc vil slutte å selge pels innen september 2020. Med dette er de ikke bare de første store amerikanske varehusene som slutter med pels. De vil også være blant de første til å bringe en pelsfri tankegang over fra luksusmote til retail. Det betyr likevel ikke at man ikke vil kunne kjøpe falsk pels i varehusene.
Ifølge daglig leder og styreleder i Macy’s Inc, Jeff Gennette, har selskapet nemlig brukt mer enn to år på å finne «de mest moteriktige fake fur-produktene med høyest mulig kvalitet» som erstatning for pelsproduktene.
Til tross for det moderne valget, følger Macy’s og Bloomingdales i fotsporene til det britiske varehuset Selfridge’s, som stengte ned sin pels-avdeling allerede i 1990, og sluttet å selge pelsprodukter i 2005. I vinter tok varehuset avgjørelsen om å også slutte med salg av varer i eksotisk skinn.