Givenchy. Foto: Pascal Le Segretain via Getty

Verdens største varehus dropper pels

Henger likevel 15 år etter et annet berømt varehus.

Stadig flere aktører sier nei til pels. For bare en drøy uke siden kom nyheten om at California blir første stat i USA til å forby salg av pels. Tidligere i høst kom også forbudet mot fangst av pels i den samme staten. Samtidig tar flere og flere designere og motehus avstand fra pels i sine kolleksjoner, og her hjemme har regjeringen besluttet å legge ned pelsdyrnæringen i sin helhet.

Nå tar også to av verdens største varehus avstand fra pels, nemlig Macy’s og Bloomingdale’s. Det skriver W Magazine.

De berømte varehusene som begge faller innunder selskapet Macy’s Inc vil slutte å selge pels innen september 2020. Med dette er de ikke bare de første store amerikanske varehusene som slutter med pels. De vil også være blant de første til å bringe en pelsfri tankegang over fra luksusmote til retail. Det betyr likevel ikke at man ikke vil kunne kjøpe falsk pels i varehusene.

Ifølge daglig leder og styreleder i Macy’s Inc, Jeff Gennette, har selskapet nemlig brukt mer enn to år på å finne «de mest moteriktige fake fur-produktene med høyest mulig kvalitet» som erstatning for pelsproduktene.

Til tross for det moderne valget, følger Macy’s og Bloomingdales i fotsporene til det britiske varehuset Selfridge’s, som stengte ned sin pels-avdeling allerede i 1990, og sluttet å selge pelsprodukter i 2005. I vinter tok varehuset avgjørelsen om å også slutte med salg av varer i eksotisk skinn.

Les også: Pelsdyrbransjen slakter regjeringens pels-nei