Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Har streetstyle-fotografering nådd «toppen»?

Screen Shot 2016-10-19 at 10.33.45

Foto via Instagram @le21eme

Den nylige avdøde fotografen Bill Cunningham blir av mange regnet som konseptet «streetstyle» sin far. Han startet å fotografere New Yorkere for New York Times allerede på slutten av 70-tallet. Cunningham sine bilder var ikke forbeholdt moteeliten – han var mer opptatt av å finne «ekte mennesker» med stil. 

Anja Stang, motejournalist og trendanalytiker, påpeker at streetstyle begynte lenge før Instagram, bloggere og «it-jenter».

– Streetstyle startet lenge før bloggfenomenet som en autentisk og litt rebelsk motvekt til motehusenes eksklusivitet. Designerne lot seg inspirere av eksentrikere som gikk sine egne veier og brøt kleskodene, forteller Stang.

Da Scott Schuman kom på banen i 2005 med bloggen The Sartorialist var det starten på en ny æra for streetstyle-fotografering. Utenfor lokalene under moteukene har det siden den gang blitt flere og flere fotografer som vrimler rundt motefolket for å få det beste blinkskuddet. Det skiller seg voldsomt fra den udmyke Cunningham som syklet New Yorks gater på jakt etter personer og antrekk som skiller seg fra mengden.

Streetstyle har fått kritikk i det siste fordi den kanskje ikke lenger er basert på det som i utgangspunktet var meningen. Ettersom det hele har vokst har også tilnærmingen til fenomenet utviklet seg, og motehus og merker har oppdaget verdien av å få sine plagg fanget av en streetstyle-fotgraf.

– I dag er det snudd på hodet ved at motehus og merker betaler motebloggere for å bli avbildet i plaggene sine på motevisninger og andre fotogene anledninger, ofte med flere skift. De ulike streetstyle-fotografene og -stjernene har sine særpreg, fra «walkers» og «smilers» til «BFFs» som går arm i arm med en matchende «venninne». Det er mange vakre og interessante mennesker med fin stil der ute, men fenomenet har blitt så gjennomprofesjonalisert at det føles litt hult, sier Stang.

Les også
Bella Hadid er kåret til den mest stilfulle personen på planeten

Journalisten og trendanalytikeren mener at hvis streetstyle skal få tilbake evnen til å inspirere, burde fotografene bevege seg litt bort fra Fashion Weeks og heller oppsøke alternative settinger.

–  Jeg tror heller ikke antrekk som er «kjøpt og betalt» er til merkenes eller influencernes beste på sikt, konkluderer Stang.

Les også: Slik vinner du streetstyle-gamet

Screen Shot 2016-10-27 at 15.17.06

Foto via Instagram @theurbanspotter

Til og med under vår relativt lille moteuke i Oslo stod fotografene utenfor lokalene for å knipse bilder av de velkledde nordmennene.  Jostein Wålengen, som er stylist, motejournalist og driver at butikken Nr. 9, mener at all oppmerksomheten rundt streetstyle under Oslo Runway tok noe av fokuset bort fra selve visningene.

– Jeg synes streetstyle-preget under Oslo Runway var et fint virkemiddel for å få frem navnet på utenlandske nettsteder. Likevel opplevde jeg at det fikk i overkant mye fokus, både underveis og i etterkant, og at det dermed tok noe fokus fra designerne, forteller Wålengen.

Han mener også at streetstyle-fenomenet muligens er litt utdatert.

– Jeg føler nok at streetstyle som fenomen nådde en slags «peak» i 2011-2012, selv om flere store motenettsteder har integrert det i innholdet sitt. Jeg tror mote delvis vil gå vekk fra «person-fokuset», altså bloggere, personlige Instagrammer, gatemote-stjerner osv – til fordel for mer helhetlig kuraterte «mini-universer», forteller Wålengen.

Screen Shot 2016-10-27 at 11.22.12

Foto via Instagram @jaiperdumaveste

Motepersonligheten Alexander Norheim har reist til de internasjonale moteukene i en årrekke og vært streetstyle-fotograf på The Sceptic. Han mener det er naturlig at «lille» Oslo synes det var gale tilstander under Oslo Runway, men at dette er en vanlig del av pakka i utlandet, også i mye større skala.

Les også
24 kalendergaver vi vil sikre oss nå

– Samtidig så er det jo en enkel måte å spre ordet om Oslo Runway. Selvfølgelig burde ordet spre seg via designtalentene vi har, men man kan jo ikke alltid få det man vil heller. Jeg synes iallefall det er viktig at Oslo legges på kartet, så det bryr ikke meg så mye om det er gale eller ikke gale tilstander, forteller Norheim.

Fotografen mener at det har vært en voldsom utvikling ved at streetstyle har gått fra å være noe mange hadde som en hobby til en seriøs business. Han forteller at det er en spennende og utfordrende arena som har gitt alle mulighet til å kunne delta. Han mener dog at det har gått litt bort fra sin originale tilnærming.

– Det har jo blitt for stort og iblant er det en del illusjon i det hele, med lite sannhet. Don’t get me wrong – jeg har løpt etter noen av disse motefolk for å fange det øyeblikket. Det synes jeg kan være morsomt. Men det blir litt langsomt i lengden og jeg tror ikke jeg er den eneste som har funnet ut det, sier Norheim.

Norheim mener at streetstyle, som alt annet, vil nå en «topp», men at den ikke er definitiv. Han tror streetstyle vil gå i bølger – slik som alle andre tendenser i motebransjen.

– Det er mulig at man når en eller annen slags topp på grunn av tidsperioden man er i, men som alt annet så går det nok ned og opp igjen. (…) Men jeg føler det aldri kommer til å gå bort. Så lenge det finnes mennesker vil det være en eller annen slags behov for å uttrykke seg selv via klær og stil, avslutter Norheim.

Les også
Balenciaga slipper eksklusivt interiør til jul

Les også: Hvordan i huleste ble fotballskjerf «fashion»

Siste saker

Mest lest nå
Les mer