Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Birgitte Friele Stang står bak nisjeparfymeriet The Apothecary i Bergen
Fra Vincci i Bergen til Oslo og nå tilbake i Bergen. (Foto: Silje Chantel Johnsen)

Birgitte Friele Stang står bak nisjeparfymeriet The Apothecary i Bergen

I 2014 kjøper Birgitte Friele Stang luksusbutikken Vincci i Bergen. I 2017 legges den, men Stang satser videre med det noenlunde samme konseptet i Oslo. Med samme navn, men med en noe annerledes varepakke dog fortsatt med fokus på eksklusive luksusklær, -sko og -vesker.

Nå har hun åpnet dørene til nisjeparfymeriet The Apothecary i vestlandshovedstaden.

Birgitte Friele Stang står bak The Apothecary. (Foto: Silje Chantel Johnsen)

– Da jeg kjøpte Vincci i 2014 og flyttet butikken til Oslo i 2016, var det ikke med tanke på å starte noe i Bergen. Men først og fremst et ønske om å satse for fullt på Vincci i hovedstaden, sier hun til Melk & Honning.

I 2015 kjøper hun Vågshuset i Vågsallmenningen 8 i Vågsbunnen midt i Bergen sentrum. Sammen med Bryggen utgjør Vågsbunnen middelalderbyens sentrum. Mens Bryggen representerer havnekvartalet i byen, befant resten av byens funksjoner i middelalderen seg i stor grad i Vågsbunn-området.

Stang forteller at det har vært en lang prosess fra idé til nisjeparfymeriet materialiserte seg og åpnet i oktober.

– The Apothecary er ikke en forlengelse av Vincci. Men prosjektet har sakte men sikkert vokst seg frem gjennom rehabiliteringen av bygget i Vågsalmenningen og lysten til å tilføre et kvalitetskonsept i egen by.

Nisjeparfymeriet The Apothecary har adresse Vågsallmenningen 8 i Bergen. (Foto: Silje Chantel Johnsen)

Det var gjennom en toårig totalrenovering av bygget at konseptet vokste frem.

– Jeg ønsket å skape et helhetlig bygg hvor det estetiske, møbler, kunst og selve butikken og dens innhold henger sammen i en visuell form med en rød tråd. Vi står selv bak utformingen av butikken, og opplever det estetiske som et essensielt element i hva vi ønsket å formidle.

Fokus på rene, grønne merker, tradisjonstung dufthus og innovative hudpleieserier. (Foto: Silje Chantel Johnsen)

Som mange andre satset hun friskt under koronapandemien. I februar kom igjen strenge tiltak blant annet i Bergen.

– Lockdown har gått overraskende bra. Det er selvfølgelig ikke ideelt for en nystartet butikk. Men vi har stort sett hatt god og jevn trafikk siden åpning i fjor.

Hun forteller om «svært god» mottagelse fra bergenserne som hun mener virker å sette stor pris på tilskuddet i sentrum.

Også sko og basetekstiler finnes i butikken. (Foto: Silje Chantel Johnsen)

Varepakken kaller hun «kompromissløst kuratert og komponert» bestående av deres favoritter av duft- og velværemerker samlet på ett sted som ikke tidligere var tilgjengelig i Bergen.

Fokus er på rene, grønne merkevarer slik som Tata Harper, RMS og Rahua iblandet tradisjonstunge dufthus som Diptyque og Byredo samt hudpleiemerker som Själ og Dr. Barbara Sturm.

Noen av merkene som er å finne på The Apothecary. (Foto: Silje Chantel Johnsen)

– Vi vil heller ha færre virkelig gode linjer som vi vet fungerer enn et bugnende utvalg merkevarer. I varepakken tilbyr vi også et lite utvalg basetekstil fra blant andre Khaite og Issey Miyake samt sko fra Manolo Blahnik.

– Kunden vår er alle som er interessert i duft og velværeprodukter av høy kvalitet, sier Stang som forteller at de gleder seg til å ta i mot turister også når den tid kommer.

(Foto: Silje Chantel Johnsen)

Les også: Nå stenger denne Bergen-baserte norske klesbutikken

Siste saker

Mest lest nå
Les mer