Den nye sjefsdesigneren revamper motehuset – med jernvarer og djevelhorn.
Etter at den svært så høyt elskede Clare Waight Keller sa farvel til Givenchy i vinter etter tre år, var det streetwear-designer Matthew Williams som tok over roret.
Amerikaneren som er motehusets syvende coutourier, er mest kjent for luksusstreetwear-merket sitt 1017 Alyx 9SM grunnlagt i 2015. Han har tidligere samarbeidet med merker som Nike, Moncler og Dior, og navn som Kanye West og Lady Gaga.

Luksusmerket ble grunnlagt i 1952 i Paris av Hubert de Givenchy. Williams startet i storjobben i midten av juni, og beskrev den gang motehusets nye tidsalder som en «basert på modernitet og inkludering» til WWD.
Koronapandemien satte en stopper for visningen av den nye sjefsdesigners debutkollekjon under høstens moteuker. Men i slutten av september begynte motehuset å tease SS21-kolleksjonen hans på Instagram med en rekke sneakpeaks.

I oktober fikk Matthew Williams med seg en hel kjendisskare til å fronte kolleksjonen på sosiale medier. Deriblant Kardashian-søstrene Kim og Kendall, i tillegg til artister som Skepta, Tony Touchdown og Kehlani, kuespillerne Liv Tyler og Julianne Moore, influencerne Caro Daur og Irene Kim og supermodellene Natalia Vodianova og Naomi Campbell – for å nevne noen.
Her fikk designeren vise sin visjon for Givenchy; Hans første reklamekampanje for motehuset, en ny logo, jernvarer og kjededesign, påpeker Interview.
Nå lanseres den etterlengtede debutkolleksjonen.

Har revampet Givenchy
The Teaser-kapselkolleksjonen som nå er tilgjengelig på motehusets nettside og eksklusivt i kun syv butikker, er et kuratert utvalg fra Matthew Williams’ debutkolleksjon for SS21. Den belyser designerens forkjærlighet for jernvarer, eksperimentell skreddersøm og unike materialbehandlinger, skriver Vanity Fair.
Designeren mikser funksjonalitet med fransk eleganse, og kolleksjonen er «et ekteskap mellom teknisk innovasjon og følelser – og gjør merkets ånd klar for en ny tidsalder».

Interview mener designeren har både «revampet» Givenchy og gjort motehuset «heavy metal» – bokstavelig talt.
For Matthew Williams elsker jernvarer, og har designet et tykt, gullfarget halskjede som går igjen på nesten hver look – og det er unisex. Og capser med djevelhorn på.
Selv på Instagram-kontoen til motehuset – som forøvrig er nullstilt og starter med to bilder av merkets tidligere designere Riccardo Tisci og Clare Waight Keller – er et titalls bilder dedikert til gullkjedet.

Kjedet omtales av flere internasjonale magasiner som Givenchy sitt nye signatur-tilbehør. Og kjedemønsteret skal også etter hvert bli printet på t-skjorter med 3D-detaljer.
Den nye sjefsdesigneren har også pustet nytt liv i den klassiske håndvesken Antigona til Givenchy, og lanserer en unisex-versjon i ministørrelse med kjedehåndtak.
I tillegg har han fornyet luksusmerkets jeans med to helt nye typer luksusdenim; en som bruker en malemetode, og en med polyuretan.
«Ifølge Williams’ Givenchy-verden, er workwear chic, skinnende og luksus – det er Givenchy, tross alt», skriver magasinet.

Les også: Dette er fargen som gjelder i 2021 – og nettet hater den allerede