Hvordan lage innhold i karantene?
Det er snart to måneder siden Norge stengte ned i en felles nasjonal dugnad for å forhindre ytterligere smittespredning av koronaviruset. For norske influencere betød det – som for alle oss andre – en ganske så annerledes hverdag.
Kanskje særlig de første par ukene av lockdown var preget av høy pysjføring på Instagram, hvor mange lekte sin egen barista med ny it-kaffe, baking av bananbrød og hjemmespa – kombinert med hjemmekontor og solide doser Netflix-binging.
Men influencere lever av å påvirke, og for mange innebærer det blant annet reiser til spennende steder i både inn- og utland med nøye dokumentering på sosiale medier, selvsagt. Ikke minst freshe bilder på Instagram fra små og store sosiale sammenkomster.
Melk & Honning spurte fire norske influencere om hvordan de lager content under koronakrisen.
Alice Wang @itsalicewang
Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influencer?
– Den har hatt en veldig stor påvirkning med tanke på kansellerte samarbeid, dårlige rater og nå som alle merker har kuttet ned budsjett, så er det heller ikke noen nye jobber.
Hvordan lager man content når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?
– Det har vært helt greit egentlig, fordi nå er ikke utendørs content så viktig uansett. Alle sitter jo hjemme i samme situasjon, så nå er det kreativt innendørs-content folk vil ha.
Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influencer og påvirker?
– Ja og nei. Det har fått meg til å endre retning på typen influencer jeg vil være fremover, og akkurat hva jeg vil «påvirke» følgerne mine med. Det blir nok mindre mote og mer livsstil.
Er det noen sted hjemme du ikke har tatt bilde enda?
– Jeg får faktisk ikke tatt bilder hjemme, bortsett fra det ene stedet jeg får dagslys inn. Sånn er det å bo i første etasje.
På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?
– Det er blitt mer selfies og mindre streetstyle. Jeg har også lagt ut mer om beauty og wellness enn fashion.
Når dette er over, kommer du til å lage content som før, eller vil det være forandret «for alltid»?
– Jeg vil si det blir noe av det samme som før på feeden, som streetstyle og mer antrekk, men med mer fokus på bærekraft. Jeg vil fortsatt gjøre mer beauty og livsstilsinnhold som jeg gjør nå, så det blir en god blanding.
Nå som Stay Home er det store slagordet i sosiale medier, føles det rart å reke rundt ute og ta bilder for Instagram?
– Ja, absolutt. Det føles litt kleint å ha helt gjennomførte antrekk på ute, fordi alle vet jo at man faktisk ikke har vært ute og gått i de klærne. Det blir for falskt.
Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?
– Absolutt. Jeg har kjørt Q&A-runde hvor jeg svarer på en del spørsmål og gir tips rundt koronalivet og produktivitet. Jeg prøver også å legge ut en del positive og «sunne» bilder på feeden for å oppmuntre folk.
Hvilke reaksjoner har du fått fra følgerne dine nå som man gjerne tvinges til å bli mer private?
– Jeg har egentlig bare fått positive tilbakemeldinger. Jeg merker at jeg liker å ha tatt et skritt bort fra mote og legger ut mye annet på story, som for eksempel sunne oppskrifter og trening, slik at følgerne mine får et mer holistisk bilde av meg, og det har gått veldig bra.
Nnenna Echem @nnennaechem
Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influencer?
– Jeg har ikke merket så mye, bortsett fra at det er mindre møter og sammenkomster.
Hvordan lager man content når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?
– Jeg har benyttet anledningen til å lage content hjemme. Noe jeg har gjort lite av før.
Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influencer og påvirker?
– Jeg har jo gjort mine tanker om at et yrke som påvirker ikke er et sikkert yrke, og at det er greit å ha en annen jobb i bunn som sikrer deg inntekter. Jeg jobber i helsetjenesten og er veldig glad for at jeg har vært med og bidratt til den nasjonale dugnaden.
Er det noen sted hjemme du ikke har tatt bilde enda?
– Haha, nei, jeg tror jeg har brukt opp det meste av hjemmearealet.
På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?
– Vel, ikke så altfor mye. Man ser kanskje litt mer av hjemmet og jeg har måttet utfordre meg selv med å lage litt annerledes innhold.
Når dette er over, kommer du til å lage content som før, eller vil det være forandret «for alltid«?
– Jeg kommer nok til å switch it up! Tror følgerne mine har sett nok av hjemmet mitt.
Nå som Stay Home er det store slagordet i sosiale medier, føles det rart å reke rundt ute og ta bilder for Instagram?
– Jeg har faktisk ikke vært ute og tatt bilder.
Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?
– Ikke så mye som jeg burde, dessverre.
Hvilke reaksjoner har du fått fra følgerne dine nå som mange gjerne tvinges til å bli mer private?
– Jeg har kun fått positive tilbakemeldinger om nytt content, og det er jo veldig hyggelig!
Madeleine Pedersen @madeleinepedersenn
Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influencer?
– Den har absolutt blitt påvirket ettersom mange kunder trekker tilbake samarbeid og setter de på vent. Men jeg støtter de fullt og har derfor ingen grunn til å klage på det eller økonomien min. Det er vel nå jeg endelig kan si meg meget fornøyd med å bo hjemme hos mamma og pappa, og ikke bekymre meg over å måtte betale for bolig, lån, dasspapir osv.
Hvordan langer man content når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?
– Man må være kreativ, og jeg er så lite kreativ av meg. Så jeg kjører derfor på med haugevis av throwbacks, men gruer meg litt til den dagen jeg er tom. Det hender at jeg ha en bra dag, men de kommer sjeldnere i denne perioden.
Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influencer og påvirker?
– Absolutt. Vi er utrolig heldige som har den jobben vi har, som gjør at vi kan jobbe fra hvor som helst så lenge telefonen og pc-en er med oss. Jeg må ærlig innrømme at på mange måter er ikke vi influencere hardt påvirket i forhold til for eksempel fotografer og artister, og selvfølgelig mange flere yrker også.
– Så noen av oss bør skjerpe seg med å klage, for vi har det så mye bedre enn mange andre som er rammet av denne krisen. Jeg følger reglene, og gjør min del av denne prosessen. Folk må slutte å få for seg at det er nå de må leve og nyte, det er kvalmt.
Er det noen sted hjemme du ikke har tatt bilde enda?
– Hehe. Siden jeg bor hjemme hos muttern og fattern, så er det utrolig mye jalla og dilldall overalt (sorry, mamma). Og jeg prøver derfor å ta minst mulig bilder inne, siden det er ting overalt. Virkelig ooooveralt. Hender at jeg ommøblerer for noen bilder, og da møter jeg blikket til en mor som ikke er veldig fornøyd.
På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?
– Jeg er blitt en basic bitch under koronakrisen. Så er det så klart et stort savn å poste bilder fra andre byer og land man er så heldig å få oppleve.
Når dette er over, kommer du til å lage content som før, eller vil det være forandret «for alltid«?
– Jeg tror det vil bli en blanding. Etter denne krisen vil alt være forandret for alltid uansett, hvis jeg kan si det på den måten.
Nå som Stay Home er det store slagordet i sosiale medier, føles det rart å reke rundt ute og ta bilder for Instagram?
– For meg er det ikke rart, og det er fordi jeg ikke er så mye ute og tar bilder for Instagram i denne tiden. Det er noen gåturer her og der, men ellers går det til styrketrening hjemme i stuen, og Netfllix. Jeg er mer introvert enn ekstrovert, og trives godt i eget selskap. Jeg er en av de som på mange måter nyter denne isoleringen fra det sosiale, mens andre hater det.
Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?
– Til en viss grad, men jeg er absolutt ikke den som har engasjert meg mest i det.
Hvilke reaksjoner har du fått fra følgerne dine nå som mange gjerne tvinges til å bli mer private?
– Reaksjonene er egentlig veldig fine, for jeg snakker mer med følgerne mine i DM nå enn før. Jeg er ikke så personlig i det offentlige, men så fort det blir en samtale i DM kan de raskt bli veldig dype, og det elsker jeg. Jeg er også himla fornøyd med å ha privat Snapchat nå, så jeg slipper å få dickpicks av gutter hjemme i karantene.
Helene Ekra @bbyekra
Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influencer?
– Jeg er en veldig sosial event-deltaker, så denne nettverkingen har vært mest preget. Overfladiske brand deals med vedlikehold som tatoveringer, hår og negler stoppet, noe som var veldig gøy! Jeg lever for å utfordre levetilværelsen min konstant, så minimalisme og ren naturlig helse er en massiv del av livet mitt.
– Alt går tilbake som normalt eventuelt, så jeg har sørget for å opprettholde god kontakt med alle flotte mennesker som jobber med og rundt meg! Det har vært gøy å se hvordan merker har assimilert seg. Jeg har fått mange supersøte care-packages med alt fra Happy Adult Meal fra Munchies (&chill) med mat og kondomer, til hudpleie, bøker og toalettpapir. Jeg bare ler av tanken! Det har vært mye kontaktløse bud, og jeg er en fysisk person som savner å kysse folk på kinnet og håndhilsing.
Hvordan lager man content når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?
– Jeg liker digital kunst. Du trenger bare en hvit vegg, så kan du green screene deg selv inn i alle situasjoner. Jeg elsker leiligheten min, og bruker tiden på å organisere, dekorere og har fått en stor kjærlighet til husplanter. Skal gro karse og peppermynte snart.
Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influencer og påvirker?
– Jeg har alltid fokusert på naturlig skjønnhet, helse og positivitet, så jeg har sørget for å gjøre dette om til innhold mine følgere setter pris på. For eksempel hvordan du kan vaske hele huset med kun natron og eddik! Video kommer denne uken på min YouTube-kanal.
Er det noen sted hjemme du ikke har tatt bilde enda?
– Jeg lager egen kunst og mye forandres hele tiden, så føler ikke noe er «brukt opp», haha! Jeg har brukt reisen til nødvendige butikk-besøk utendørs til å lage innhold for eksempel. Se kunst hvor enn du går. En grå vegg kan være mye vakkert om man har riktig perspektiv.
På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?
– Jeg har alltid hatt en cozy stil og liker å være kronisk på internettet, så er ikke noe særlig annerledes. Elsker å være alene hjemme, og trives godt i eget selskap. Jeg har fokusert på å poste veldig ekte og ærlige følelser, som livestreams hvor jeg maler på verandaen klokken fem på morgenen eller en YouTube-video hvor jeg gråter fordi jeg fikk mitt første panikk-anfall som var viktig å dele. Jeg fikk en enorm positiv respons fra følgerne mine, og det var veldig fint å se at vi alle er alene sammen.
Når dette er over, kommer du til å lage content som før, eller vil det være forandret «for alltid»?
– Jeg har lansert en multifunksjonell organisk oljelinje med min vakre guru Samina Berntsen. Den har navnet til min fremtidige datter, Gaia Ekra. Gaia er navnet til Moder Jord. Jeg ønsker å spre dette budskapet om hvor negativ skjønnhetsindustrien kan være som baserer seg på usikkerheten og selvtilliten til unge jenter.
Nå som Stay Home er det store slagordet i sosiale medier, føles det rart å reke rundt ute og ta bilder for Instagram?
– Så lenge man ikke oppfordrer til å samles på stranden og tøye grensene, går det fint. Jeg har laget content på (nødvendige) bussturer hvor man ser sperringer, da denne apokalypse-estetikken alltid har fascinert meg. Men jeg bruker M3-maske og oppfordrer følgere til å bli hjemme ved å dokumentere hvordan livet er utendørs.
Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?
– Jeg har snakket med hundrevis av følgere fra alle verdensdeler som har delt sine angst/depresjonshistorier med meg, og vi har hjulpet hverandre for å se lys i enden av korona-tunnelen.
Les også: Fra catwalken til kjøkkenet: Motekjendisene er blitt hobbykokker i karantene