Foto: Ignat Wiig

Anne Karine Thorbjørnsen får oppmerksomhet i Vogue

Den norske desigerens nyeste utstilling får internasjonal oppmerksomhet.

Tidligere i sommer inviterte Anne Karine Thorbjørnsen til visning av No title. Work(s) in progress på Salgshallen i Oslo. Visningen som åpnet salgsutstillingen til den norske klesdesigneren, skulle egentlig gå av stabelen i mars, men ble utsatt på grunn av koronautbruddet.

Se bildene fra visningen hvor Melk & Honnings utsendte fotograf var tilstede her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå får Anne Karine Thorbjørnsen internasjonal oppmerksomhet i Vogue.

I artikkelen A Fashion Manifesto in 7 Looks from Anne Karine Thorbjørnsen, utforsker Vogue-journalist Laird Borrelli-Persson designerens visjon, kolleksjon og visningsformat.

«Hvis dette høres en smule Martin Margiela-ish, så var det det. Hver av de syv lookene som designeren viste frem representerte en essensiell del av hennes estetiske DNA», skriver Vogue.

Se bildene fra visningen til Anne Karine Thorbjørnsen
Foto: Ignat Wiig
Se bildene fra visningen til Anne Karine Thorbjørnsen
Foto: Ignat Wiig

– Margiela er min helt. Jeg synes det er ganske opplagt, og denne gangen lot jeg det være mye mer åpenlyst fordi dette prosjektet er introspektiv. Jeg ser innover på min egen praksis og mitt eget arbeid og mine egne referanser, så jeg lot ham være mye mer synlig enn normalt, sier Anne Karine Thorbjørnsen til magasinet.

Ifølge Vogue tok designeren en pause i oktober i fjor, lenge før vi alle ble tvunget i lockdown på grunn av koronaviruset. Dette var ifølge magasinet et kunstnerisk og moralsk valg, en avvisning av et motesystem som prioriterer omsetning over kreativitet og verdier. Thorbjørnsen nekter imidlertid å akseptere at salg er definisjonen på suksess eller fiasko.

– For meg, måles ikke suksess av andre, men av meg selv. Jeg trenger å være stolt av det jeg gjør, og hvor jeg har kommet, og hva jeg har gjort, og hva jeg gjør for å føle meg suksessfull, sier hun.

Les også: Moteblad følte seg presset til å ha sort modell på coveret