Bilde via Instagram @signeveiteberg

Signe Veiteberg er ansikt utad for Louis Vuitton sin nye veskekampanje

– Nå er det bare for Signe å holde seg ship shape, sier modellmamma Eivor Øvrebø til Melk.

Allerede tidlig i 2017 ble det spådd at den da 17-år gamle Signe Veiteberg kom til å nå langt som modell. Samme høst gikk hun for Prada i Milano og lukket visningen til Louis Vuitton i Paris.

Siden har hun vært såkalt exclusive for det franske motehuset. Dette er en høythengende avtale gjort med spesielt ettertraktede modeller, som forplikter til kun å gjøre oppdrag for det respektive motehuset.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I den forbindelse har den norske modellen alltid gått visningene deres, og dukket opp i en rekke verdensomspennende kampanjer.

Nå lander Signe Veiteberg nok en toppjobb for luksusmotehuset. Hun er nemlig ansikt utad for Louis Vuitton sin nye it-veske, Pont 9.

Les også: Norske Signe med dobbeltcover for Harper’s Bazaar

– Henger høyt

For den har sjefdesigner Nicolas Ghesquiere dykket i det franske merkets 166 år gamle arkiver for å hente opp gammelt design. Veskens logo er inspirert av en liknende en fra 30-tallet. Navnet kommer fra den kjente Pont Neuf-broen i Paris, som ligger like ved deres hovedkvarter.

I tillegg til Veiteberg er Caroline Reuter og Londone Myers castet til kampanjen.

– En kontrakt slik som Signe har henger høyt, ikke minst økonomisk. Det er jo en sikkerhet for en ung jente på 17 år uten noe erfaring i utlandet, som skulle fullføre videregående samtidig, forklarer Eivor Øvrebø, grunnlegger av og modellmamma hos modellbyrået Team Models, til Melk.

– Samtidig var det også en trygghet for oss, selv om andre kanskje ville foretrukket å ha alle dører åpne fra dag én.

Signe Veiteberg venter

Øvrebø forteller at kontrakten varte fra september 2017 frem til januar i år.

Med det var Veiteberg igjen fri til å gå visninger for andre merker. Under moteuken som fulgte gikk hun tidligere i år visninger for blant andre Alexander McQueen, Givenchy, Valentino og åpnet visningen til Hermes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå sitter byrået hennes i Paris og New York og venter på at Signe skal kunne komme, for nå er det jo mange kunder som endelig får booke henne!

– Men som vi alle vet, etter showene under moteuka i Paris i starten av mars ble det reiseforbud i alle retninger. Så akkurat nå er det bare for Signe å holde seg ship shape for å ta med seg passet og dra så snart telefonen ringer.

Får kritikk

I forbindelse med lanseringen av den nye veskemodellen, gav Louis Vuitton vesken til en rekke av verdens største influencere for at de kunne promotere den på Instagram.

Flere reagerer på den mildt sagt dårlige timingen. Blant dem motevaktbikkja Diet Prada som var raskt ute med å kritisere det franske motehuset for å lansere det nye produktet akkurat nå – og influencere for å bruke tiden sin på dette, fremfor å støtte opp under den anti-rasistiske bølgen i kjølvannet av det grusomme drapet på George Floyd.

Omtrent samtidig med at influencernes poster gikk live, ble Louis Vuitton-butikken i Portland i Oregon plyndret av demonstranter:

Se dette innlegget på Instagram

Genuinely curious as to everyone’s thoughts about the mass @LouisVuitton influencer activation that happened between the last two days. Considering both the luxury brands and the influencers they work with have a global reach, do they have a duty to align their activations with world news, particularly amid such growing unrest? In the days since George Floyd’s death, many from both parties have remained silent. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Brands of their scale have typically remained apolitical in their communications as the goal of maximizing profits by not alienating customers is clear. But considering that many luxury brands pander to and court the dollars of Black audiences, in addition appropriating and profiting from their culture, it’s worth asking now that they also show their solidarity. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ In the influencer realm, we’ve seen certain figures who have supported the #JusticeForFloyd movement relegate their coverage mostly to a few Instagram stories. Amidst the COVID-19 outbreak, we saw many of them cheer on their favorite brands when they pivoted their factories to produce hand sanitizer and masks for the greater good. But in that same spirit, could they not dedicate more of their social media property in support of the #BlackLivesMatter movement? Where is the line drawn between prioritizing public health vs. human rights? Can we expect them to disrupt their laboriously crafted Instagram feeds to stand further in solidarity? • #blacklivesmatter #blm #louisvuitton #lv #lvpont9 #luxury #portland #portlandoregon #retail #oregon #handbags #luxurygoods #leather #mall #influencer #influencers #blogger #fashionblogger #fashion #ootd #wiwt #protest #dietprada

Et innlegg delt av Diet Prada ™ (@diet_prada)

Les også: Se norske Signe i Vogue-moteserie