Svenske Ulrika og norske Christopher Bjercke møttes mens de studerte på Esmod i Paris, og ble først partnere i livet og etter endt skolegang også businesspartnere. De dannet Hunkydory i 1996, inspirert av navnet på en David Bowie skive fra 1971.
– Grunnen til at vi skapte klesmerket vårt var at vi følte den skandinaviske motescenen savnet rom for personlig uttrykk, forteller Ulrika til Melk & Honning.
Etter Paris ble Oslo parets base, men etter to år i tigerstaden flyttet de til Stockholm. Hunkydory-looken er inspirert av omgivelsene i Frankrikes hovedstad, og mange forskjellige musikalske influenser. Den har ofte et rocka preg, med bohemske undertoner, ofte skinn, strikk og camo. Selv om de forteller at de digger den enkle, nordiske, avslappede stilen, er de selv hakket mer ekletiske – Dama de designer for er ikke den typen som ønsker å smelte inn i mengden.
Etter mange år med lav omsetning på tross av knallhard jobbing, begynte ting å skje i 2005. Pilene pekte plutselig brått oppover, og omsetningen doblet seg på ett år og endte på 26 millioner kroner. I 2009 omsatte merket for 77, 5 millioner kroner. I 2012 ble paret beæret med den svenske designerprisen «Damernas Värld Guldknappen», og i 2013 lå omsetningen på 130 millioner.
I fjor ble det kjent at merket er i gang med en stor internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har de hanket inn en tidligere markedsdirektør for Gant, for å bidra med å få bedre fotfeste spesielt i det amerikanske markedet. Men foreløpig er Norge Hunkydorys største marked etter Sverige – og nå har de også valgt en norsk, lovende modell til å fronte deres vårkampanje.
Ulrika og Christopher forteller at de er kjempefornøyd med valget.
– Signe Veiteberg passer veldig godt inn i Hunkydory-stilen. Hun har både et klassisk og sterkt uttrykk på en og samme tid, forteller Ulrika til Melk & Honning.
De mener hun kommer til å nå veldig langt som modell.
– At hun dessuten er norsk synes vi er et stort, ekstra pluss! avslutter Hunkydory-grunnleggeren.
Signe gikk i tillegg Hunkydorys visning under Fashion Week i Stockholm, og fire show under Oslo Runway. Norske Costume har også valgt å ha henne på coveret av magasinets nyeste utgave, og modellbyrået hennes, Team Models, kan melde at de mottar bookingforespørsler fra hele verden på Oslo-jenta.