– Går imot mange markedsføringsprinsipper, sier mannen bak Bille Oslo til Melk.
Da både Insta-poet Alexander Fallo og Nasjonalmuseets Tord Krogtoft begge ga kudos til det norske skjortemerket Bille Oslo tidligere i år, ble nysgjerrigheten vår rett og slett for stor.
På seks måneder har Bille Oslo lansert to klassiske Oxford-skjorter med button down-krager. Hvorav den første runden med 350 skjorter ble revet bort på en måned. Den andre, større runden like så. Nå lanseres en stripete variant.
Neste uke kan det ferske skjortemerket feire seks måneder med å få innpass i sin første fysiske butikk. De blir nemlig å finne på kleshengerne til multibrandbutikken Dapper i Oslobukta.
– Det har nesten vært seremonielt hvordan man plukker ut en skjorte, stryker den etter alle kunstens regler og til slutt tar den på seg og føler seg klar, sier mannen bak Bille Oslo, Marius Lysholm til Melk & Honning om fascinasjonen for skjorter.
Det var den genuine gleden over et veldig spesifikt plagg han alltid har hatt et nært forhold til, som ga ham ideen til merket.
Bille Oslo, eller bare Bille som han kaller det, er oppkalt etter mellomnavnet til sønnen hans.
Lysholm er klar på at han ønsker å sette fokus på forholdet menn i mellom. Og at en skjorte skal kunne gå fra far til sønn, fra venn til venn eller fra partner til partner. Hvorfor er dette så viktig for ham?
– Jeg tror det kommer av min egen oppvekst og faren min, som jeg kanskje har arvet noe av dette skjortehysteriet- og lidenskapen fra. Jeg så det i et nytt lys da jeg selv ble far, som noe som kan binde generasjoner sammen. Uten å høres altfor pretensiøs ut.
Hvorfor Bille Oslo kun lager klassiske Oxford-skjorter med button down-krage, er rett og slett fordi det er den skjorten han alltid har gått med selv.
– Folk er forskjellige, men jeg opplever den som den mest anvendelige skjorten. Den man kan komme unna mye med, kanskje særlig den hvite.
– Så er det veldig kult hvordan den defineres ut ifra hvem som har den på seg. Om man har den under en dressjakke eller over en shorts, så har bæreren en enorm påvirkning på hvordan den fremstår.
Den yngste kunden til Bille Oslo er 17-18 år, mens den eldste er en kar på nesten 80 år.
Den typiske Bille Oslo-kunden «er egentlig alle mulige», ifølge Lysholm.
– Og det var intensjonen også, selv om det går imot mange markedsføringsprinsipper ved å ha en så bred målgruppe. Filosofien bak en hvit button down Oxford-skjorte er at den gjerne er en hverdagsskjorte for de som ikke bruker dress på jobb. Men en helgeskjorte for en forretningsadvokat.
Med jobb innenfor digitale medier i offentlige rom, startet han opp Bille Oslo i slutten av august 2021.
Tidspunktet han hadde tegnet seg inn på var overhodet ikke tilfeldig. For hvem har vel ikke litt lyst på en ny, crisp skjorte til skole- eller jobbstart?
– Når sommeren er ferdig og man starter på et nytt semester har mer ny start-feeling enn 1. januar, som er en småtrist dag.
Ideen til Bille Oslo kom imidlertid før koronapandemien slo til. Lysholm mener han har vært «ekstremt heldig» med nettverket både i klesbransjen og i andre kreative bransjer, som har hjulpet med alt fra å forklare hvordan man lager et skjortemerke til å sette ham i kontakt med fabrikker.
På Instagram deler merket av og til såkalte Billelister, spillelister nøye kuratert av ulike personligheter.
– Billelistene er satt sammen av kreative mennesker som befinner seg i nærheten av merkevaren på ulike måter, og er en måte å gi et enda bedre bilde på hva Bille er og står for.
Å ikke kunne reise midt oppi en pandemi har vært utfordrende med oppstarten av et nytt merke. Men det har gått «overraskende bra», og nå har han endelig fått møte folkene han har jobbet med.
– Skjortene produseres i Portugal på en helt fantastisk fabrikk som har laget skjorter i nesten hundre år. De kan virkelig sakene sine.
Merket har foreløpig kun to ulike ensfargede skjorter til herre, men lanserer i disse dager en tredje skjorte med striper. Det er et bevisst valg å ha få produkter, ettersom Lysholm ønsker at 80-90 prosent av lanseringene alltid skal være tilgjengelige.
– Det skal ikke være sånn at man finner en skjorte man liker, men så er den borte neste sesong.
Selv om skjortene fint kan brukes av kvinner også, utelukker han ikke at det etter hvert kommer skjorter designet spesielt til dame også.
– Jeg vil være veldig trygg på at det jeg gjør er bra nok og vil aldri satse på noe som jeg ikke kan stå hundre prosent inne for.
Også når det gjelder ekspansjon tar han det pent og forsiktig. Men når han omsider skal se utover norske landegrenser, frister først og fremst Norden, særlig Danmark. Men også det amerikanske og japanske markedet.
Hvis du kunne velge fra øverste hylle, hvor ville du aller helst sett skjortene dine internasjonalt?
– Drømmescenarioet er å være hos Trunk i London, som har et ekstremt velkuratert sortiment.
– Det er selvfølgelig en tricky øvelse. Når man er på nett styrer man alt selv. Men så fort man kommer inn i et fysisk miljø, må det være det rette miljøet for begge parter. Så det er spennende og jeg gleder meg veldig til å ha skjortene mine på Dapper, som jeg føler er en perfekt match.
Les også: Hvordan går det med norske motebutikker om dagen?