Dette vet vi.
I mai 2018 kom den aller siste Céline-kolleksjonen med Phoebe Philo som kreativ direktør. Hun sa opp stillingen ved det franske luksusmotehuset tilbake i 2017 etter nesten et tiår i sjefsstolen, og overlot roret til Saint Laurent-designer Hedi Slimane til mild sagt blandende tilbakemeldinger.
Slimane, som hadde satt himmel og jord i bevegelse hos Saint Laurent, rystet grunnvollene hos Celine med en overhaling av det franske motehuset. Med han ved roret ble merkets 140 butikker totalrenovert, varemerket re-oppfunnet og herreklær, duft og couture ble nye bein å stå på.
Det falt ikke i særlig god jord hos svorne Céline-fans som forgudet Phoebe Philo og hennes estetikk. Tilsvarende ble Slimanes første kolleksjon for motehuset slaktet som et stort «fuck you» til kvinnene som elsket Céline.
Derfor koker nettet når ryktene om Phoebe Philos comeback nå skyter fart.
For den tidligere Céline-designeren er langt fra ferdig med motebransjen, skriver WWD.

Fokus på bærekraft
Ifølge kilder som motenettstedet har snakket med, planlegger den britiske designeren å lansere sitt eget merke. Detaljene rundt dette er fortsatt ikke kjent. Men det skal mest sannsynlig være med fokus på bærekraft.
Philos navn, skriver WWD, er blitt nevnt både i sammenheng med Azzedine Alaïa og et eget designprosjekt som altså skal ha en bærekraftig slagside med fokus på essentials.
Designeren selv har foreløpig ikke kommentert saken.
Har ligget i kortene
En kilde som motenettstedet har snakket med forteller at Philo jobbet med å lansere sitt eget merke allerede da hun forlot Chloé tilbake i 2006, men satt prosjektet på hold da hun takket ja til jobben ved Céline.
Etter å ha blitt uteksaminert ved moteskolen Central Saint Martins i London begynte Philo å jobbe for Chloé i 1997 som Stella McCartneys designassistent. Da McCartney forlot stillingen som kreativ direktør ved Chloé tok Philo over. Hun satt i sjefsstolen ved det franske motehuset fra 2001 til 2006.