Norsk moteprofil åpner Oslos svar på Colette

– Målet er å kunne skape og utvikle flere butikker i andre land på sikt.

I fjor høst kunne Melk & Honning melde at gründerne bak Oslo-butikken Luck, Jon André Hanøy og Jojo Champfleur, hadde planer om å gå hvert til sitt. Hanøy ville fortsette å drive butikken på Grünerløkka, mens Champfleur ville ut på nye eventyr.

Allerede da ble Instagram-kontoen @decouvreurgimle startet – og hva var nå dette? Jo, Champfleur sitt splitter nye butikkonsept på Gimle i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå, et halvt år senere, skal butikken åpne. Den har fått navnet Decouvreur, og åpner fredag 14. februar i Thomas Heftyes Gate.

Vi tok en prat med Champfleur, mannen med mange komma i stillingstittelen: frisør, stylist, interiørdekoratør, art director, gründer og butikkeier. Og, ikke minst, en moteprofil som har vært en viktig del av den norske motebransjen i flere tiår.

Jojo Champfleur – via Instagram @jojochampfleur

– Jeg savnet å få frem stylist- og prosjektsiden i meg. Jeg har lyst til å hjelpe folk å skape og utvikle hjem og konsepter på interiørsiden. Jeg mener vi har fått til rufsete eleganse i et helt fantastisk lokale på Frogner, forteller Champfleur til Melk & Honning.

På sine mange reiser i løpet av karrieren, har han vært en gjenganger blant annet i Paris-butikken Colette, som stengte dørene for tre år siden.

– Selve lokalet har jeg siklet på i 16 år. Men inspirasjonen til konseptet kommer fra Colette som alltid overrasket med nye showcaser og samarbeid, samt Dover Street Market som operer på noenlunde samme måte. Vi tenker en skandinavisk vri med fransk touch.

– Mulig det er litt idiotisk å velge et navn som er vanskelig å uttale

Er du ikke kløpper i fransk kan Champfleur forklare at Decouvreur betyr eventyrer og oppdager.

– Det er så mange spennende mennesker som er eventyrer at det klarte vi ikke å slippe. I tillegg hjalp Tommy Løland oss med å lage logoen med «oppdagerkatten» og da var vi solgt.

– Mulig det er litt idiotisk å velge et navn som er vanskelig å uttale, men jeg har trua på at det skal gå greit på Gimle, i Le Marais i Paris eller på Söder i Stockholm, fortsetter han og blunker lurt.

Hos Decouvreur vil man både finne vintage Chanel-smykker, ekstraordinære planter, håndplukket interiør, økologisk chocolaterie, make up- og frisørsalong.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Norske Camilla Billett har bidratt med illustrasjoner som en del av brandingen i forkant av lansering – Bilde via Instagram @decouvreurgimle
Sjokolade med logoen på skal selges i butikken. Bilde via Instagram @decouvreugimle

Med seg på laget har moteprofilen kjæresten Lena Andrén, Silje Vegsund Andreassen og kjæresten hennes Daniel Vaz Berrum.

– Dette skal være en ny type butikk og showroom der vi får lov til å introdusere de beste lokale og internasjonale aktørene. Nye og etablerte interiørdesignere, smykkedesignere, klesdesignere, kunstnere, forfattere og artister inviteres inn.

– I tillegg utvikler vi interiørprosjekter og -konsepter for både bedrifter og privatpersoner, forteller han.

Økonomisk sett er målet å kunne skape og utvikle flere butikker i andre land på sikt.

– Men nå er vi mest stolte av å snart få lov til å invitere alle sammen inn.

Les også: Norsk motemerke med ny Oslo-butikk