Roberto Cavalli stenger butikkene sine i USA

Roberto Cavalli stenger alle butikkene i USA

Ansatte skal ha blitt kastet ut av butikkene av sikkerhetsvakter.

Den spådde butikkdøden manifesterer seg igjen. Fredag ble totalt 93 ansatte i butikkene og outlet-utsalg til Roberto Cavalli i USA bedt om å gå av sikkerhetsvakter. Merket planlegger å likvidere hele sin virksomhet i Nord-Amerika, skriver Business of Fashion.

Det italienske luksusmerket kjent for sine dyriske prints og sensuelle design forsøker å komme til en enighet med kreditorer, samtidig som det søkes nye investorer.

Administrerende direktør for merkets amerikanske virksomhet, samt en rekke andre toppledere har allerede sagt opp stillingene sine. Søndag uttalte en talsperson for Cavalli at alle ansatte i merkets amerikanske butikker har blitt sagt opp, og at de vil få sin siste lønnsslipp denne uken.

Helt overraskende er det ikke ettersom merket har slitt lenge. I oktober 2015 solgte Cavalli 90 prosent av aksjene sine, uten at det hjalp merkbart. I fjor høst florerte ryktene om at merket så etter en ny investor. Philipp Plein og Diesels Renzo Rosso stod begge på listen.

Det har også vært hyppige utskiftninger blant merkets sjefdesignere. Norske Peter Dundas var sjefdesigner for det Firenze-fødte merket i overkant av halvannet år, mens hans etterfølger Paul Surridge sluttet i forrige uke etter mindre enn to år i sjefsstolen.

Generelt er det dårlige tider for retail om dagen. I forrige uke kom nyheten om at Tommy Hilfiger stenger sin flaggskipbutikk på Fifth Avenue i New York, til tross for økt vekst. Klesgiganten Kappahl legger ned 20 butikker grunnet svake tall, mens Diesel søker konkursbeskyttelse for å unngå å stenge butikker. Den svenske klesgiganten H&M leverte derimot svært gode resultater når de la frem tallene for første kvartal 2019 forrige uke.

Hovedbilde via Roberto Cavalli Instagram

Les også: Supreme gjør samarbeid med Moods