Opptur for H&M

Er kriseåret 2018 et tilbakelagt kapittel?

De siste par årene har det blitt tøffere å drive kleskjede, skal man tro stadig fallende resultater og det store antallet nedleggelser.

Bransjedirektør for faghandel, mote og fritid i Virke, Bror Stende, uttalte til E24 tidligere i år at årsaken til dette blant annet er konkurransen fra netthandel – og de stadig lavere klesprisene.

H&M, som i høst åpnet en av sine aller største butikker i Oslo, er blant aktørene som har slitt i kjølevannet av blant annet rasisme-anklager.

Men nå snur det kraftig. Fredag ble tallene for første kvartal klare, og den svenske klesgiganten kan melde om en vekst på hele 10 prosent. 

Med et driftsresultat på 1005 milliarder svenske kroner, er det betydelig mer enn de 679 millioner kroner. Selve omsetningen endte på 51 milliarder svenske kroner.

– Vi hadde en bra salgsutvikling både på nett og i butikk i en rekke markeder. I Sverige vokste vi med 11 prosent, Storbritannia åtte prosent, Polen 15 prosent, Kina 16 prosent og i India vokste vi 42 prosent, skriver toppsjef  Karl-Johan Persson i rapporten skriver E24.

Hovedbile via H&M Studio SS’19

Les også: – Jeg kan ikke forstå annet enn at vi vil se en konkursbølge