– Å profittere på å spre denne type hatpropaganda er rett og slett forkastelig.
Nettavisen Resett har opprettet en egen nettbutikk der de selger blant annet White Lives Matter-merch. Nå får de krass kritikk.
– Problematisk og forkastelig, sier Antirasistisk senter til Melk & Honning.
Les også: Raser mot norsk iskremselger: – Dette er ufin markedsføring
– Sprer rasisme og hat
Rune Hennum Nilssen er en av dem som har reagert på det han omtaler som «hat-merch».
Nilssen forteller til Melk at han synes det er trist og feigt at den norske leverandøren SJ Profilering & Design bagatelliserer saken. Han mener de nå må ta ansvar – og avstand.
I et innlegg på sin private Facebook-profil tirsdag oppfordrer han den Gudbrandsdalen-baserte leverandøren til å gjøre nettopp det: «Hatgruppen Resett har laget hat-merch levert av SJ Profilering & Design. SJ Profilering & Design fraskriver seg et hvert ansvar som leverandør og sier at ‘rasisme er ikke bare en enveisgate’. Jeg oppfordrer SJ Profilering & Design til å ta ansvar», skriver han.
Nilssen forteller til Melk at han ble gjort oppmerksom på saken via et innlegg fra en venn på Facebook.
Vedlagt Nilssens Facebook-post er et skjermdump fra Resetts nettbutikk som viser en hettegenser med påskriften «White Lives Matter», en t-skjorte med påskriften «Kloakkrotte Lives Matter» og en genser med en illustrasjon av koronaviruset med påskriften «Kina Virus Overlevende» [sic].
Det er bare noen av det som finnes i nettbutikken som forøvrig også har produkter med påskriftene «All Lives Matter» og «Black Lives Matter».
Les Resett sitt tilsvar lenger ned i denne artikkelen.
– Jeg blir alltid veldig lei meg når jeg ser hva Resett holder på med. Og sint! Resett sprer rasisme og hat, og det at de nå også skal kapitalisere på dette med sin egen hat-merch er jo helt skrudd, sier Nilssen.
I innlegget har han publisert skjermdump av svarene leverandøren gav folk som tok kontakt angående det Nilssen kaller «denne sjokkerende delen av bedriften deres»
Resett har publisert en artikkel på sine nettsider om den nye butikken. Etter å ha hatt et samarbeid med en tysk leverandør en kort periode i fjor skjer trykking og leveranse nå i Norge, skriver de. I nettbutikken er ulike typer produkter med «artige forslag til tekst på trykksakene» samt klær, krus og penner med «vår elegante Resett-logo». Overskuddene kommer Resett og journalistikken her til gode, heter det i artikkelen. Illustrasjonsbildet viser en rød MAGA-caps med påskriften «Gjer Noreg atter gjevt».
For en knapp måned siden skrev Nettavisen at Resett sliter økonomisk, og at kassen begynner å bli tom. Med underskudd både i 2018 og 2019 er det leserne som nå må bidra for å sikre nettstedets overlevelse, skriver nettavisen.
«Rasisme er ikke bare en enveisgate heller»
I svarene fra SJ Profilering & Design som er vedlagt som skjermdump i Nilssens Facebook-post står det:
«Du kan bestille hva du selv måtte ønske, vi kan ikke stå til ansvar for en annen person sin mening. Men om det blir for ille så tar vi selvsagt et ansvar med å ikke lage det produktet.
Husk ar [sic] rasisme er ikke bare en enveisgate heller, bare så det e sagt. Flere mailer fra deg vil ikke bli besvart. God helg da den kommer :)»
I et annet svar fra leverandøren står det:
«Det er ikke opp til oss hva som er i Resett sin nettbutikk. Vi bare produserer varene som kundene kjøper av de.
Hvis du på noen måte føler deg krenket av designet Kloakkrotte Lives Matter, så vil jeg bare forklare deg hva Resett mener med denne.
For en tid tilbake ble Resett kalt for en Kloakkrotte. Derfor har de laget et litt morro [sic] design for dette.
Håper dette var forklarende :)»
Påskriften «Kloakkrotte Lives Matter» er et av designene som har gått viralt det siste døgnet. Det skal være en referanse til advokat John Wessel-Aas som kalte Resetts lesere kloakkrotter, skriver Resett på sine nettsider.
Les også: Influencere var med på å velte Monky’s Bubble Waffle
Antirasistisk senter: – Problematisk
– Vi synes det er veldig problematisk at Resett bruker et slagord som så tydelig forbindes med nynazisme og som brukes aktivt av nynazister for eksempel Den nordiske motstandsbevegelsen, sier Maria Wasvik, rådgiver på høyreekstremisme i Antirasistisk senter til Melk & Honning.
Hun mener det er vanskelig å se for seg at Resett ikke kjenner til dette.
– Ikke minst er det problematisk at leverandøren ikke er seg sitt ansvar bevisst i denne saken. Å profittere på å spre denne type hatpropaganda er rett og slett forkastelig.
– Det er ikke den hvite majoriteten her i landet som bestemmer gradene av rasisme
Nilssen mener leverandøren plikter å ta ansvar og avstand.
– Bør leverandøren egentlig legge seg opp i hva kundene ønsker å selge på sine nettbutikker?
– Ja. De fasiliterer spredning av rasisme og hat ved å være leverandør av disse produktene for Resett. Det kommer aldri til å være greit. De bør kvitte seg med Resett som kunde og gi et klart signal på at dette ikke er en ideologi de vil stille seg bak. Når det er snakk om så hatefulle folk, plikter leverandører å ta avstand. Rasisme og hat er aldri ok. Ferdig snakka
– Jeg syntes det er trist de bagatelliserer det på denne måten. Og feigt. Det er ikke den hvite majoriteten her i landet som bestemmer gradene av rasisme. Rasisme er rasisme.
Han mener det er én ting leverandøren bør gjøre nå:
– Ta klar og tydelig avstand fra Resett og deres holdninger. Og avslutte kundeforholdet, selvfølgelig.
Nilssen tagget SJ Profilering & Design i sitt innlegg på Facebook. De har nå fjernet taggen.
Etter det Melk & Honning kjenner til blokkerer de også kritikk de får på sin Facebook-side samt utestenger brukere som kommer med kritikk.
Les SJ Profilering & Design sitt tilsvar lenger ned i denne artikkelen.
– Forkastelig
Blant dem som reagerer på Nilsens post er Julie Aida Graf.
– Jeg synes det er helt forkastelig at et merchproduksjonsselskap som lever lett på produksjonen sin tenker mer på inntekt enn hva slags budskap de sender ut ved å trykke opp dette, sier hun til Melk & Honning.
– Vi trenger flere aktører som tør å sette ned foten og ikke fraskrive seg ansvaret. Måten de svarte på henvendelsene på er jo helt latterlig og trist.
Ikke alene
Det er ikke de eneste reaksjonene som er kommet på Resetts nye nettbutikk. På Twitter går Dagbladet-journalist Christopher Pahle ut mot nettstedet.
«Resett: nrk er propaganda, vi er fri, kritisk og uavhengig Også Resett: hei sjekk ut maga-, hvit makt- og klimafornekter-merchen i nettbutikken vår» skriver han
Resett har selv laget en sak om kritikken.
«Sier ikke at det styrket poenget mitt, bare noterer meg at Resett nå har min tweet som toppsak (om at det er litt artig at de anklager NRK for å være demokratpropaganda samtidig som de selger MAGA-luer i webshopen sin), men fortsatt ikke har skrevet et ord om Trumps skattemelding», skriver Pahle i en ny tweet.
SJ Profilering & Design: «Ønsker ikke å kommentere»
I en mail til Melk & Honning skriver SJ Profilering & Design med Resett-kommentator Shurika Hansen på kopi:
«Ta kontakt med Resett om det er noe dere vil ha svar på. SJ ønsker ikke å kommentere saken».
Dette er spørsmålene Melk & Honning stilte:
1) Kan alle i utgangspunktet opprette en nettbutikk hos dere? Hva er retningslinjene her?
2) Har dere oversikt over hvem som oppretter nettbutikk hos dere – og det som selges der?
3) En av kildene vi har snakket med mener dere fasiliterer spredning av rasisme og hat ved å være leverandør av disse produktene for Resett – hva tenker dere om det?
4) Hva slags ansvar har dere som leverandør her?
5) Vi har sett noen av svarene dere har sendt på henvendelser angående dette, blant annet et der dere skriver: »Rasisme er ikke bare en enveisgate heller»? Hva mener dere med det?
6) Synes dere dette er en ok måte å svare på en henvendelse på?
7) Vil dere se nærmere på Resett sin nettbutikk i lys av tilbakemeldingene?
8) Har dere fått flere reaksjoner på denne spesifikke nettbutikken?
Melk & Honning har forsøkt å få svar fra Resett, men foreløpig uten hell. Saken oppdateres med deres tilsvar.
Les også: Raser mot Krogh Optikk: – Hvorfor inviterte dere bare hvite influencere?