Bilder: Paal Audestad - Instagram @camillapihl

Gullpenn-vinner går hardt ut mot norsk influencers promotering av krystaller

– Det er problematisk å fronte, selge eller reklamere for alle produkter som lover effekter de ikke kan holde, mener Ingeborg Senneset.

Journalist, forfatter og vinner av Årets gullpenn Ingeborg Senneset gikk torsdag hardt ut mot den kjente influenceren og gründeren Camilla Pihl.

Dette skjedde etter at sistnevnte nok en gang hadde promotert og anbefalt krystaller via sin egen Instagram-konto. Denne gangen hadde den nybakte mammaen brukt datteren Poppy som modell.

I en kommentar i Aftenposten titulert Kjendisenes nye krystallsyke skriver Senneset at «det for en utenforstående er litt vanskelig å tenke seg å ta opp en få uker gammel baby, legge den ned foran seg, kneppe opp babyens hvite bomullsbody og trekke stoffet til side for deretter å plassere noen fargede steiner på spedbarnets nakne hud, så ta opp telefonen og ta bilde av det levende kunstverket – og legge det ut for 126.000 følgere på Instagram».

Les også: Camilla Pihl har født

Ifølge Senneset produserte og delte Pihl siden en reklamevideo for Mother & Baby Healing Crystal Kit, som ifølge henne er en perfekt gave for deg som er blitt mor eller gravid.

Hun poengterer videre at det ikke nødvendigvis er problematisk om voksne mennesker synes «krystaller er pene», men at skillet går ved hvilke urealistiske drømmer og falske håp man selger andre, og hvilke virkemidler man er villig til å bruke. Ikke minst hvilken gevinst eget salg har målt opp mot risikoen for andres helse.

Inne på nettsiden der krystallsettet for mor og barn selges hevdes det blant annet at det «fungerer som en sunblock på negative ytre påvirkninger», «gir deg styrke til å kontrollere overforbruk og misbruk» og «styrker lever og lindrer blodmangel».

Senneset velger videre å nevne en del lugubre ting med krystallutvinningsbransjen; blant annet noen av selskapene som står bak kan knyttes til terrororganisasjoner og i Afrika til barnearbeid.

Se dette innlegget på Instagram

I mange måneder nå har krystaller vært en mørk flekk og dårlig samvittighet på seriøst-dette-må-skrives-om-lista. Men det var først da @camillapihlno postet bilde av babyen sin med krystaller på kroppen, og kort tid etter vennereklamerte for en butikk som selger denne her drømmen om de vibrerende, helende, energigivende og helsebringende steinene, at jeg fikk gjort det. Nå er kommentaren ute. Og ja, det er en totalslakt av effektene det reklameres for. Men det er mer. @aftenposten nå, link i swipe up. Papir mest sannsynlig i morgen. PS! Du er ikke et dårlig menneske hvis du har krystaller liggende og ikke visste de tingene jeg skriver om fra før. Men det er som med mye annet — når du først vet, vet du. Og da begynner ansvaret å tikke. For det handler ikke bare om ditt velvære eller din vinduskarm. De kuleste folkene jeg vet om, er de som da sier shit, dette vil jo så klart ikke jeg være en del av. Men det er opp til den enkelte.

Et innlegg delt av Ingeborg Senneset (@ingeborgsenneset)

– Med makt kommer ansvar. Jeg mener Pihl har kapasitet og evne til å ta det ansvaret.

– Det er problematisk å fronte, selge eller reklamere for alle produkter som lover effekter de ikke kan holde eller som kan være fremstilt sterkt uetisk med helsemessige, økonomiske eller menneskerettslige konsekvenser for andre mennesker. Krystaller tikker av på alle boksene, forteller Senneset til Melk & Honning.

– I kommentaren i Aftenposten siterer jeg direkte fra nettsiden som selger krystaller for mor og barn. Jeg skulle gjerne visst hva Pihl tenker om det de skriver, fortsetter hun.

Journalisten påpeker at jo større følgerskare, nedslagsfelt eller kredibilitet du har, jo større makt man har.

– Og med makt kommer ansvar. Jeg mener Pihl har kapasitet og evne til å ta det ansvaret. Ingen kan klare å leve etisk plettfritt. Vi trår alle feil. Men det er forskjell på å snuble og å spenne bein. Dersom man ønsker å påvirke og lever av det, er det naturlig at budskap sees kritisk på. 

Ifølge henne har mange skrevet i kommentarfeltet hennes på Instagram at de selv har krystaller, men ikke kjente til disse svært stygge sidene ved dem.

– De takker for god folkeopplysning og vil bli mer kritiske forbrukere. Det er en fantastisk kul reaksjon.

Per nå har hun ikke hørt fra Pihl direkte.

– Men jeg håper å høre hennes refleksjoner rundt problemstillingen. Magasinet er fylt av jevnlig, positiv omtale av krystaller. Det er mulig redaksjonen ikke kjente til disse sidene, det er i så fall interessant å høre hvilke rutiner de har for kvalitetssjekk av artikler.

Det har foreløpig ikke lyktes Melk & Honning å få en kommentar fra Camilla Pihl om saken.

Les også: Slik koronapåvirkes norske moteinfluencere