Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

– Paris dreper kreativiten

Vetements flykter fra all «bling blingen» i Frankrikes hovedstad.

Vetements poppet tilsynelatende opp fra ingensteds i starten av 2016, og ble et it-merke på et blunk. I løpet av ett år hadde de fått over 1 million følgere på Instagram. Designkollektivet bak merket, med Demna Gvasalia som poster boy, pøste ut referanser på catwalken fra sin oppvekst pre-og post Sovjetunionens oppløselse i ’91. Alle ville plutselig gå med klær som lente seg mer mot «bad» enn «good taste» – svære hoodies og joggedresser med gotisk font, DHL-t-skjorter, turné-merch og utvaskede olabukser.

Visningene ble holdt i Paris og ga byen et muligens sårt tiltrengt piff av «edge» og ungdommelighet.

For få dager siden ble det klart at de forlater den franske hovedstaden til fordel for en uventet destinasjon – Zürich i Sveits.

– Paris dreper kreativitet. Miljøet av ‘bling bling’ er helt destruktivt. Jeg føler meg helt ferdig med hele den der «show off» greia innenfor mote og all overflatisk glamour, fortalte Guram Gvasalia, Demnas bror og CEO for Vetements, ifølge Business of Fashion.

Så langt har 40 av Vetements ansatte flyttet over, men Demna Gvasalia har ikke mulighet til å dra for godt; Hans andre posisjon som sjefsdesigner for det franske motehuset Balenciaga gjør at han stadig må tilbake til Paris.

Designeren for Vetements og Balenciaga, Demna Gvasalia

Bilde: Demna Gvasalia/ Screenshot/Parismodes.tv

Det er foreløpig ikke blitt gjort kjent om Vetements nå vil holde sine visninger i den sveitsiske hovedstaden eller om de skal fortsette å holde de i Frankrikes hovedstad. Det er uansett tydelig at Vetements ønsker å holde seg relevante og kule, og beholde hypen rundt sitt merke.

Les også
Vårmote med Ingrid Repaci

I et intervju med den legendariske moteskribenten og -kritikeren Suzy Menkes hos britiske Vogue i fjor fortalte Guram Gvasalia at han holder et meget nøye overoppsyn med alle Vetements – da – 200 utsalgsteder verden om. Hans knallstrenge kontroll på produksjonen gjør at det aldri vil være nok plagg til alle som vil ha, noe som utvilsomt bidrar til de fantastisk høye resell-priser og den store hypen man har sett.

Les også: Har du også mistet oversikten? – Disse er sjefsdesignere for de største motehusene akkurat nå

Siste saker

Mest lest nå
Les mer