Palestinsk modell hos norsk modellbyrå i Gaultier-kampanje med Bella Hadid

– Det å jobbe med Bella var en skikkelig øyeåpner, forteller Qaher Har til Melk & Honning.

Jean Paul Gaultier er et av de virkelige store navnene innen fransk motehistorie. Han viste frem sin første kolleksjon på midten av 70-tallet og designet etter hvert både ready-to-wear-kolleksjoner for dame og herre, couture-kolleksjoner, parfyme og accessoirer.

På grunn av sin rebelske attitude og sine spreke kreasjoner fikk han tilnavnet Enfant terrible. I 2015 la han ned ready-to-wear for å fokusere på couture. I fjor ble det kjent at 69-åringen ville gi seg som kreativ leder for sitt eget merke, for å gå av med pensjon.

Gaultier sitt siste couture-show fant sted i januar 2020, før pandemien ble et faktum. Da hadde han vært 50 år i gamet.

For kort tid siden kom nyheten om at franske Florence Tetiér, smykkedesigner og grunnlegger av magasinet Novembre, vil steppe inn som kreativ leder for Gaultier.

Til Vogue sier hun at målet er «å verne om arven fra Jean Paul». 38-åringen er også tydelig på at de, i tråd med det en del andre merker har gjort, ikke skal følge motekalenderen. Det ble også klart at de kom til å bringe ready-to-wear tilbake, som de for hvert dropp vil invitere en ny gjestedesigner inn for å designe.

Les også: Nå er Amanda Gorman og Ella Emhoff modeller – kan de endre modellbransjen?

Nå har motehuset sluppet sin første kolleksjon kalt Les Marins. Den er laget i samarbeid med designerne bak fem up-and-coming merker; Alan Crocetti, Lecourt Mansion, Marvin M’Toumo, Ottolinger og Palomo Spain.

Tidspunktet er heller ikke tilfeldig, for Pride-måneden kicker igang nå. Vogue påpeker at Jean Paul Gaultier har vært en langvarig og høylytt forkjemper for LHBT-bevegelsen. Dette ønsker Tetiér å ha med videre som en del av merkevarens DNA.

Les også
Et uventet samarbeid setter sommerens moteagenda

Fokus på mangfold har også alltid vært viktig for Gaultier.

Til kampanjen de nå har sluppet, blir det tydelig at de også ønsker å ta et politisk standpunkt. For Gaultier har nemlig hanket inn to med palestinsk bakgrunn, supermodell Bella Hadid og Qaher Har.

Det i tillegg til den afrikansk-amerikanske modellen Sesay Omar.

Qaher Har er den første mannlige palestineren i historien som har blitt signert av modellbyråer verden over.

Han representeres av norske Idol Looks i Skandinavia.

– Vi kom over bilder av Qaher på Instagram og kontaktet han med en gang. Da var han representert i Tyskland og vi signerte han eksklusivt for Skandinavia, forteller leder av Idol Looks, Amar Faiz, til Melk & Honning.

Siden den gang har han vært i Oslo for å jobbe for Holzweiler, samt jobbet for Samsøe og Arket i våre naboland. Idol Looks har hatt han i stallen i over to år. Det er de stolte av, sier Faiz.

– Han er en smart og reflektert gutt, som er uredd for å bruke stemmen sin. Vi har lenge vært på jakt etter å representere gutter og jenter fra midtøsten.

Han synes det er utrolig gøy at de har valgt to palestinere i kampanjen, noe han aldri tror har skjedd tidligere.

– Kanskje er det politisk motivert, eller rett og slett bare å vise fingeren til resten av motebransjen ved å ta utradisjonelle valg. Men Gaultier har vært inkluderende from the get-go. Da han booket den arabiske modellen Hanaa Ben Abdesslem for rundt 10 år siden, var han den første som gjorde det. Det gjorde henne til en stjerne over natta.

Les også
En feiring av mote med mening: Dette er vinnerne

Faiz påpeker at timingen er spesiell med tanke på det som skjer i Gaza akkurat nå.

– Nettopp derfor er det utrolig bra at Bella og Qaher fronter kampanjen. Det gir håp til alle unge palestinske og syriske ungdommer, både de som er i hjemlandet og på flukt. Det å bli akseptert og anerkjent er stort, fordi de så lenge har vært undertrykt og glemt.

Les også: Den norske modellen Rawdah tar avstand fra hijab-forbud: – Overveldende respons

Qaher Har til Melk & Honning: – Det å jobbe med Bella Hadid var en skikkelig øyeåpner

Palestinsk modell hos norske Idol Looks i Gaultier-kampanje med Bella Hadid
Hermes FW20-kampanje med Qaher Har. Foto: via Instagram

Har forteller at han først ble oppdaget som 16-åring. Da han ble signert til et modellbyrå føltes det ekstremt spesielt.

– Men med tida har jeg følt mer og mer at det er en litt touchy emne for meg. Jeg har jo i større grad forstått den politiske bakgrunnen for hvorfor det er så få palestinere som får muligheten til dette, sier han til Melk & Honning.

Så langt i karrieren har han jobbet for merker som Hugo Boss, Dolce & Gabbana, Diesel, Lacoste, og figurert i moteserier for Vogue, GQ og CR Fashion Book.

– Mange vet ikke at jeg er palestiner når de booker meg og er sjokkerte når jeg sier jeg er fra øst-Jerusalem. Men heldigvis er de aller fleste bare hyggelige og nysgjerrige når de finner ut av det.

De siste ukene har verdens øyne vært rettet mot den spente situasjonen i Gaza.

– Det er fordi man har fått se hvordan palestinere sliter under israelsk okkupasjon.

Les også
Must haves på 17. mai-frokosten

– Å være en del av denne kampanjen akkurat nå er helt ikonisk for å si det mildt. To palestinere som jobber for Jean Paul Gaultier sammen med et utrolig mangfoldig team. Hva kan være bedre enn det?!

– Det å jobbe med Bella Hadid var en skikkelig øyeåpner, som fikk meg til å tenke på hvor liten verden er. Vi tenkte nok begge mye på hvor spesiell denne situasjonen var. Og hun var virkelig en av de snilleste modellen jeg noensinne har jobbet med.

Les også: Ada Martini Strøm nekter å være modell for merker som ikke er bærekraftige

Siste saker

Mest lest nå
Les mer